رمزینه پاسخ سریع معرفی موزه‌های قاجار و آذربایجان رونمایی شد

رمزینه پاسخ سریع (QR کد‌های) برای معرفی موزه‌های قاجار و آذربایجان به منظور خروج از روش‌های سنتی شناسایی اشیای موجود در موزه ها، رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -  حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در مراسم رونمایی از این طرح با تاکید بر اهمیت حرکت از شیوه‌های سنتی به سوی روش‌های مدرن در موزه ها، افزود: با رونمایی از QR کد‌های معرفی موزه‌های قاجار و آذربایجان گردشگران داخلی و به خصوص توریست‌ها و بازدیدکنندگان خارجی با بهره مندی از این نرم افزار تمام اطلاعات مربوطه را دریافت می‌کنند.

با توجه به اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزه‌های تحت پوشش میراث فرهنگی استان و ایجاد بستر مناسب برای بازدید‌های کیفی در دوران پساکرونا، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که به منظور ارتقای سطح جذابیت‌های موزه‌ها تدوین شد، تجهیز موزه‌های استان به QR Code بود که در دو موزه شاخص به مرحله اجرا در آمد.

حمزه زاده اظهار داشت: با اجرای این طرح بازدیدکنندگان می‌توانند، بازدیدی موثرتر از موزه‌ها داشته باشند، به گونه‌ای که با استفاده از نرم افزار بارکدخوان موجود روی گوشی‌های تلفن همراه و اسکن بارکد درج شده روی ویترین‌ها، توضیحات مربوط به آثار موجود در این موزه‌ها از طریق متن و ویدئو در دو زبان نمایش داده می‌شود.

بر همین اساس تعداد ۲۰۰ اثر فاخر استانی در قالب ویدئو کلیپ‌های یک دقیقه‌ای تهیه و منتشر شده است که از رسانه‌های گروهی درخواست داریم با بازنشر آن‌ها میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری استان را یاری کنند.

 تهیه مونشن گرافی‌های مختلف و متنوع، پوستر‌های جدید و بدیع از آثار تاریخی استان، راه اندازی اطلاعات اینترنتی QR در موزه ها، تهیه و تدوین مستند‌های گردشگری ۲۱ شهرستان و راه اندازی بازار اینترنتی صنایع دستی، بارگذاری جاذبه‌های گردشگری ثبت جهانی بازار تبریز و دهکده توریستی کندوان در گوگل را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طی دو سال اخیر بیان کرد.

موزه‌های قاجار و آذربایجان از معروف‌ترین موزه‌های آذربایجان شرقی به شمار می‌آیند.

موزه قاجار یا عمارت امیرنظام گروسی، خانه‌ای باشکوه متعلق به دوران قاجار است که توسط امیرنظام گروسی، حاکم وقت آذربایجان در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی ساخته شد و در دوره‌های بعد نیز محل سکونت والیان آذربایجان بوده است. عمارتی که سراسری آن بر روی ۱۶ ستون استوار شده و امروز میزبان یکی از موزه‌های تبریز است.

از جمله اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به مجسمه‌های شخصیت‌های برجسته دوره قاجار از جمله ع‍ب‍‍اس م‍ی‍رزا ول‍ی‍‍ع‍‍ه‍د، ام‍ی‍رک‍ب‍ی‍ر، ق‍ائم م‍ق‍‍ام ف‍راه‍‍ان‍‍ی و...، خوشنویسی‌ها و دستنویس‌های آن دوران اشاره داشت.

این عمارت تاریخی در سال ۱۳۷۰ و با شماره ۱۷۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزهٔ آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار گرفته‌است.

در این موزه که به عنوان دومین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته می‌شود، آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌اند.

رمزینه‌های پاسخ سریع (Quick Response) که در ابتدا با هدف استفاده در تولید تجهیزات صنعتی ابداع شد، امروزه کاربرد‌های گسترده‌ای پیدا کرده اند.
این رمزینه‌ها می‌توانند در مجلات، تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز به اطلاعات دارند، استفاده شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.