رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید ایتالیا همچنان در هاله‌ای از ابهام است

تداوم اختلافات بین دو جناح چپ و راست، بار دیگر، دورنمای شکست تلاش‌ها در انتخاب رئیس جمهور ایتالیا را نمایان کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - ششمین رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور آینده ایتالیا امروز شنبه، سازمان دهی شده است. با این حال تداوم اختلافات بین دو جناح چپ و راست، بار دیگر، دورنمای شکست تلاش‌ها در انتخاب رئیس جمهور این کشور را در افق نمایان کرده است.

رای گیری قبلی که روز جمعه برگزار شد بی نتیجه ماند و منجر به تعیین رئیس جمهور آینده ایتالیا نشد. در واقع تلاش احزاب راستگرای ایتالیا در انتخاب الیزابتتا کازلاتی، رئیس مجلس سنا به عنوان رئیس جمهور ایتالیا، متحمل شکستی فاحش شد.

نشریه کوریرا دلاسرا در شماره روز شنبه خود مطلبی تحت عنوان «تلاش برای انتخاب رئیس جمهور جدید در اوضاعی آشفته» منتشر کرد در حالی که روزنامه لاونیر در مطلبی درباره تلاش‌ها برای انتخاب رئیس جمهور جدید ایتالیا از این مسئله ابراز تاسف کرد که تعداد وتو‌ها از تعداد آرا بیشتر است. ماریو دراگی، رئیس هیئت وزیران ایتالیا که مدت‌ها در رسانه‌ها به عنوان بخت اول ریاست جمهوری قلمداد می‌شد، در این اواخر، شاهد کاهش تدریجی بخت خود بوده است.

بسیاری از نمایندگان پارلمان از ترس از هم پاشیدن ائتلاف دولتی، متشکل از احزاب راست و چپ و همچنین کشانده شدن کشور به سمت یک انتخابات پارلمانی زودهنگام، از رای دادن به نفع او خودداری می‌کنند.

رئیس جمهور ایتالیا که برای هفت سال انتخاب می‌شود، اساسا یک نقش تشریفاتی دارد، اما می‌تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در انتصاب ریاست شورای وزیران داشته باشد و علاوه بر این، از قدرت انحلال پارلمان نیز برخوردار است. مذاکرات پشت پرده برای انتصاب رئیس جمهور جدید ایتالیا که از دوشنبه گذشته شروع شده، بیش از هر زمان دیگری به بن بست رسیده است و این در حالی است که مدت ماموریت سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور فعلی، پنجشنبه آینده به پایان می‌رسد. گرچه سرجیو ماتارلا ۸۰ ساله تاکنون نامزدی مجدد برای حفظ سمت خود را رد کرده است، اما پس از کسب ۱۶۰ رای در روز پنجشنبه و ۱۲۵ رای در روز چهارشنبه، در روز جمعه نیز ۳۳۶ رای به دست آورد و به همین علت خیلی‌ها از او به عنوان فردی که می‌تواند راه حلی توافقی برای بحران سیاسی کنونی ایتالیا باشد، یاد می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار