اجرای نقشه راه تجارت خارجی از سال ۱۴۰۱

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: نقشه راه تجارت خارجی ترسیم شده و از سال ۱۴۰۱ به صورت جدی‌تر اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - فرهاد نوری در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه رویکرد جدید دولت درباره توسعه تجارت متمرکز است، گفت: نقشه راه تجارت خارجی ترسیم شده و از سال ۱۴۰۱ به صورت جدی‌تر اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی برای تسهیل صادرات در خارج از کشور دنبال می‌شود، گفت: دیپلماسی اقتصادی و حضور در بازار‌های بین‌المللی با کالا‌های با ارزش افزوده بیشتر و در کشور‌هایی که صادرات در آن بهتر صورت بگیرد، از جمله این دستورالعمل‌ها است.

نوری با بیان اینکه در داخل کشور نیز سعی بر این است که بستر مناسب‌تری برای کسب و کار صادراتی ایجاد کند،گفت: ارتقا، بهبود تکنولوژی و افزایش کیفیت باید مورد پیگیری باشد تا کالای ایرانی با برند ویژه در بازار‌های دنیا حضور پیدا کند.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اجرای این سیاست‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد، گفت: در ۱۰ ماهه پارسال صادرات فزاینده بوده، قیمت هر تن کالای صادراتی رو به بهبود است و بازار‌های بهتری در دسترسی قرار گرفتند.

نوری همچنین گفت: به کارگیری ابزار‌های نوین بانکی و مالی در دستور کار قرار دارد و به زودی عملیاتی می‌شود.

توسعه صادرات به معنی اشتغال‌پایدار است

مظفر علیخانی، معاون اتاق ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه صادرات کارکرد‌های مختلف دارد که از جمله می‌توان به توزیع ثروت، رنگین شدن سفره مردم، صدور فرهنگ و تمدن اسلامی و ملی به دنیا، رونق اشتغال و تولید اشاره کرد، اظهارداشت:
در سال‌های اخیر مهم‌ترین کارکرد صادرات کسب درامد‌های ارزی دانسته‌اند، اما در کشور‌های دیگر صادرات را با ارز‌های خود انجام می‌دهند در حالی که وقتی ما صادرات را با ریال انجام می‌شو به عنوان قاچاقچی با ما برخورد می‌کنند.

او با بیان اینکه زمانی که در جنگ اقتصادی قرار داریم با سیاست‌ها و قوانین مختلف، صادرات و تولید را به چالش کشیده‌ایم، گفت: تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی صادرات را به چالش کشیده است.

علیخانی با بیان اینکه شیب برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور بیش از گذشته است، افزود: در ۹ ماهه به اندازه صادرات سال گذشته توانستیم صادرات را رشد دهیم.

او گفت: با وجود اقداماتی که انجام شده، اما صادرکنندگان با مشکلاتی از جمله عدم دسترسی به مواد و کالا، بی‌ثباتی قیمت‌ها، بالا بودن قیمت مواد اولیه، نبود سردخانه و تجهیزات و از همه مهم‌تر مشکلات ناشی از تعهدات ارزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی روبه‌رو هستند.

او با بیان اینکه نیازمند همدلی و همکاری هستیم، تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی، ایران و تعاون مشاور سه قوه هستند، اما سیاست‌گذار نیستند و روز ملی صادرات باید روزی باشد که صادرکنندگان با مشکل مواجه نباشد، روزی که صادرکننده دغدغه بخشنامه‌های خلق‌الساعه نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.