در نخستین شب جشنواره فیلم عمار خوزستان چه گذشت؟ + تصاویر

نخستین شب جشنواره مردمی فیلم عمار خوزستان با اکران فیلم‌های منتخب ادبیات پایداری نهضت جهانی مستضعفین در سینما اکسین اهواز از ساعت ۱۸ برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - فیلم مستند «پسر طلایی» به کارگردانی عباس وهاج که برنده فانوس بخش حافظه ملی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شده بود و همچنین زنان جبهه شمالی به کارگردانی محمد مجید پور برنده لوح افتخار بخش تاریخ فرهنگی، اجتماعی دفاع مقدس از فیلم‌های ویژه بودند که اکران شدند.

کارگاه تحقیق در تاریخ شفاهی از سوی آقای سید محمد آل عمران محقق و پژوهشگر کتاب «ما در ایران» و «عاشق پشت جبهه» با هدف آموزش و استعدادیابی برای ثبت و ضبط تاریخ ادبیات پایداری خوزستان از برنامه‌های جانبی شب اول جشنواره بود.

نشست ویژه ادبیات پایداری از ساعت ۲۰:۴۵ با حضور محققان و نویسندگان تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوزستان برگزار شد.

ابتدا سید محمد و آل عمران محقق کتاب «ما در ایران» و «عاشق پشت جبهه» ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با روند کار تاریخ شفاهی و تحقیق این ۲ کتاب به ضرورت و اهمیت این کار و تأثیر آن در الگو پذیری و پرداخت به هویت این سرزمین اشاره کرد.

پس از آن نیز مصطفی شالباف محقق کتاب «بر شانه‌های کارون» ضمن معرفی این کتاب که به خاطرات مردم اهواز از تشییع شهید قاسم سلیمانی می‌پردازد به پیوند این شهید با خوزستان از روزگار جنگ تا سیل ۹۸ و بعد از آن اشاره کرده و پس از آن جعفر ال‌هایی محقق کتاب «یزله بر دجله» با موضوع خاطرات تشییع حاج قاسم و ابومهدی از سوی مردم عراق ضمن معرفی این کتاب به وجه تمایز آن با سایر کتب موجود پرداخت.

سمانه نیکدل نویسنده کتاب «نعمت جان» و محقق «حوض خون» نیز ضمن اشاره به جهاد زنان خوزستان در دفاع مقدس در قسمت‌های مختلف از رخت شور خانه و خیاط خانه تا بیمارستان توضیحاتی را در رابطه با کتاب نعمت جان روایت زندگی صغری بستاک امدادگر بیمارستان شهید کلانتری و کتاب حوض خون داد.

در پایان نشست ویژه ادبیات پایداری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار استان خوزستان با حضور سیده اعظم حسینی نویسنده کتاب «دا» با موضوع کیفیت و کمیت آثار دفاع مقدس خوزستان برگزار شد.

او ضمن تشریح تاریخ خوزستان و پایگاه آن در دفاع مقدس به دغدغه ۲۵ ساله خویش درباره حضور نیافتن نیرو‌های بومی برای ثبت و ضبط خاطرات و زندگینامه راویان خوزستان پرداخت.

حسینی گفت: البته در سال‌های اخیر به همت رسانه بیداری، حوزه هنری و... در شکل گیری هویت خوزستان و تولید محتوا موفق عمل شده است.

نویسنده کتاب دا در پایان به خوزستان و ظرفیت‌های عظیم آن در انقلاب و به خصوص دفاع مقدس اشاره کرد و از دغدغه و نگرانی خود در بازی چرایی پرداخت نشدن به این ظرفیت‌ها اشاره کرد.

به گفته سیده اعظم حسینی با این حجم گنج‌های سر به مهر موجود، حال ادبیات جنگ خوب نیست که این مستلزم همکاری تمام ارگان‌های ذی‌ربط است.

در نخستین شب جشنواره فیلم عمار خوزستان چه گذشت؟

در نخستین شب جشنواره فیلم عمار خوزستان چه گذشت؟

در نخستین شب جشنواره فیلم عمار خوزستان چه گذشت؟

در نخستین شب جشنواره فیلم عمار خوزستان چه گذشت؟

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.