آمریکا تخلیه پرسنل سفارتش در اوکراین را رد کرد

وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره تخلیه سفارت ایالات متحده در پایتخت اوکراین را رد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌ خبرگزاری اسپوتینک مبنی بر تخلیه کارمندانش از سفارت آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین را رد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از فاکس‌نیوز گزارش داده بود آمریکا به کارکنان سفارتش در کی‌یف دستور داده است خانواده‌هایشان را از آن‌جا بیرون ببرند، اما وزارت امور خارجه آمریکا این گزارش را تأیید نکرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان آن‌که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا «توصیه نامه سفر درجه چهارم» بر اوکراین اعمال شده است، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «شهروندان آمریکایی باید از این‌که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای اقدام نظامی علیه اوکراین است آگاه باشند. در حال حاضر پروازهای تجاری برای پشتیبانی از پروازهای خروجی از اوکراین موجود است، اگر تصمیمی برای تغییر موضع ما در قبال دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آن‌ها وجود دارد، نباید این شُبه پیش بیاید که سوی دولت حمایت می‌شود.»

ساعاتی پیش خبرنگار فاکس‌نیوز گزارش داد که به خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف دستور داده شده است که از روز دوشنبه از کشور خارج شوند.

پیش از آن «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهورآمریکا، در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شده بود هرگونه حمله ازسوی دولت روسیه به سمت اوکراین با پاسخ تهاجمی واشنگتن رو به رو خواهد شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، نیز روز چهارشنبه هفته گذشته در دومین کنفرانس مطبوعاتی انفرادی خود، اظهارات غافلگیرکننده‌ای درباره تصمیمی که متحدان ناتو بسته به شدت تهاجم روسیه با آن روبه‌رو خواهند شد، بیان کرد و با بیان آن‌که نحوه برخورد با روسیه به اقدامات این کشور بستگی دارد، گفت: «اگر تهاجمی جزئی باشد، برسر پاسخمان به روسیه باید بحث کنیم.»

اما در مقابل «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تحولات اوکراین، گفت: «هرگونه تهاجم یک کشور به کشوری دیگر خلاف قوانین بین‌المللی است. من معتقدم که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد و امیدوارم که حق با من باشد.»

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه به تیرگی کشیده شد. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

ادعای حمله روسیه به اوکراین از ماه اکتبر در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است. غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار