‌بلینکن: نمی‌توانیم به ایران تضمین محکم ارائه دهیم! + فیلم

وزیر خارجه آمریکا درباره تضمینی که ایران برای وفادار ماندن به توافق خواسته است، گفت: ما در سیستم خود نمی‌توانیم چنین تضمینی را ارائه دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران از اوایل دی ماه در هتل کوبورگ وین آغاز شده است. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌ها و تضمین پایبندی آمریکا به برجام است. برخی مقامات اروپایی از احتمال دستیابی به توافق تا فوریه ۲۰۲۲ خبر داده و اعلام کرده‌اند که اختلافات بین طرف‌های مذاکره کننده و ایران در حال کاهش است.

لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و دادن تضمین از سوی آمریکا به منظور نقض نکردن دوباره توافق از مهم‌ترین درخواست‌های ایران در این مذاکرات است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود با برنامه تلویزیونی (pod save the world) درباره تضمینی که ایران از آمریکا برای وفادار ماندن به توافق خواسته، گفته است: «یکی از خواسته‌های ایران دریافت تضمین‌هایی از سوی ما به آن‌ها بود که نشان دهد ما بار دیگر از توافق خارج نمی‌شویم. ما در سیستم خود نمی‌توانیم تضمین‌ها محکم و سریعی را ارائه دهیم. رئیس‌جمهور بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تا زمانی که ایران به توافق پایبند است، می‌تواند بگوید که چه کاری انجام می‌دهد و چه کاری انجام نمی‎دهد، اما او درباره رؤسای‌جمهور آینده نمی‌تواند تضمینی ارائه دهد. این از مواردی است که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد.»

او خروج از برجام از سوی دولت پیشین آمریکا را بدترین تصمیم در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا توصیف کرد و مدعی شد: «با آن توافق ما توانسته بودیم برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل درآوردیم، ما به دلیل نظارت و رویه‌های راستی‌آزمایی گسترده‌ای که انجام شد، توانستیم با اطمینان زیادی در این زمینه احساس اعتماد کنیم و حتی در گذشته دولت پیشین آمریکا هم گفته بود که ایران به تعهداتش عمل می‎کند.»

آمریکا که به طور غیرمستقیم در روند مذاکرات حضور دارد بار‌ها ادعا کرده درخصوص ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سالگرد ریاست جمهوری‌اش در کاخ سفید درباره نتیجه احتمالی مذاکرات وین گفت: «زمان به نفع ماست. پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده و اکنون نباید در برابر ایران تسلیم شد!»

در حالی که مقامات کشور‌های غربی به عمد یا غیرعمد، از روی مخالفت یا از سر دلسوزی، روند مذاکرات را کند توصیف می‌کنند، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید هدف بیشتر کشور‌ها از جمله ۱+۴ احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم هاست. ادعا‌های مخالفان برجام تأسف برانگیز و بی‌معنی است و آن‌هایی که از مخالفان این مذاکرات و توافق هسته‌ای هستند، فعالانه‌تر و تحریک‌آمیزتر در فضای عمومی علیه آن دست به کار شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که تهران تنها در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها حاضر به اجرای کامل برجام هستند. همچنین ایران حاضر به مذاکره درباره سایر موضوعات از جمله حوزه دفاعی و برنامه موشکی خود با کشور‌های غربی نیست.

چندی پیش نیز نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرده بود که ایران برای آن‌که دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود، خواهان تعهد قانونی شده است.

این نشریه آمریکایی به نقل از شماری از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین نوشت در حالی که دولت بایدن تلاش دارد تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند، یکی از بزرگترین موانعی که در سر راه وجود دارد، این است که تهران خواهان آن شده که آمریکا تضمین دهد بار دیگر از توافق (هسته‌ای با ایران) خارج نخواهد شد و تحریم‌هایی را در این زمینه اعمال نخواهد کرد.

بر پایه گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی حاضر در مذاکرات وین می‌گویند این خواسته واکنشی به خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق ۲۰۱۵ است که به نظر می‌رسد هدفی مهم برای رئیس‌جمهور ایران باشد. به نوشته این نشریه، این دیپلمات‌ها گفته‌اند معتقدند ایران این خواسته را برای وقت‌کُشی در مذاکرات بیان نکرده است.

نشریه وال استریت ژورنال در ادامه مدعی شد: «آمریکا پیوسته گفته است هیچ رئیس‌جمهور این کشور بدون پیمانی که حمایت دو سوم سنای آمریکا را با خود داشته باشد، قادر نیست دست رئیس‌جمهور بعدی خود را در این رابطه ببندد. آمریکا همچنین گفته است مذاکرات کنونی بایستی بر احیای توافق برجام متمرکز بوده و نبایستی به دنبال تعهداتی جدید از سوی دو طرف باشد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
یعنی قشنگ تو چشمت زل میزنه میگه دوباره از برجام میام بیرون از الان بهت گفته باشم:)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
پس توافق هم بی توافق و بهتر است برجام پاره شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
امروز دیگر ما نمی گوییم که حکومت آمریکا غیر قابل اعتماد است این خود آمریکایی ها هستند که با صراحت تمام به غیر قابل اعتماد بودن خود اذعان دارند و این نشان می دهد که حکومت آمریکا یک حکومت فشل بی در و پیکری است به نظر من حتی خیلی از حاکمان آمریکا هم از این وضعیت بی سامان و بی در و پیکر خود ناراحت هستند و اینکه دولت های آمریکا نسبت به تعهدات همدیگر بی اعتنا هستند وضعیت شرم آوری است برای کشوری که خودش را قوی ترین و نظام خود را دمکراسی ترین نظام جهان می داند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
بنظرم اگر توافق کردین بعدش فقط به فکرقوی شدن باشید نترسید توافق کنید حداقل دوسال تاشش سال می تونید برای قوی شدن زیرساختی گام بردارید بعد که خودتون درهمه جوانب قدرت گرفتید اونا دیگه تحریم نمی کنند چونوچیزی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
بهتره به مذاکره کنندگان بگین برگرن
بیشتر از بهشون توهین نشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
این آمریکاییا از انگلیسیا بدتر و فریبکارترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
مام تضمین نمیدیم بمب اتم نسازیم خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۷:۰۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
سیستم شما سیستم دروغ ودغل ونیرنگه اگه قول هم بدهید عمل نمیکنید مقام معظم رهبری از روز اول هم فرمودند آمریکاییا مورد اعتماد نیستند. مردم ببینید با چه ترفندی از تضمین دادن شانه خالی میکنند .خر خودتی یانکی احمق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
یعنی اینکه هر وقت بخواهند می کشند زیر همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۵:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا غلط کرده و شکر اضافه خورده که نمیتونه تضمین بده ما هم نمی‌تونیم غنی سازی ۶۰ درصد را متوقف کنیم،،به نظر من بهترین تضمین این هست که تمام اورانیوم های غنی شده و آب سنگین و سانتریفیوژها در داخل کشور خودمون در یک انبار زیر نظر دوربینهای آژانس پلمپ و نگهداری بشن تا آمریکا دیگه جرأت و هوس خروج از برام به سرش نزنه چون می‌دونه که ایران بلافاصله پلمپ ها را برداشته و تمام اورانیومها و سانتریفیوژها و آب سنگین را از انبار خارج میکند و با سرعت دوباره غنی سازی اورانیوم را از سر میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
پس هیچ ماده یا تأسیسات اتمی از ایران خارج یا معدوم نمیشه یا تغییر نمیکنه که تا بعدی زد زیرش مام از همینجا که هستیم شروع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
کار نداره دارن بازی میدن ایرانو کشوری که برا بیانات خودش هم ارزش قائل نیست دم از دمکراسی سازمان ملل صلح جهانی میزند این کوشر رو حرفهای خودش هم نمیتونه بمونه چجوری گذاشتنش مدافع حقوق بینلمللی
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۰۲:۰۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
نمیتونی که ماهم نمیتونیم صنعت هسته ای رو نیمه تعطیل کنیم .
هی بیاییم توافق کنیم پیک تحریم رو رد کنیم دوباره تحریما رو بردارید صنعت هسته ای ما به محاق بره دوباره تحریم کنید روز از نو روزی از نو . شما با یه امضا تحریم رو بذار بردار میکنید ما باید برای هسته ای جون دانشمندامون رو بدیم .
من نمیدونم ما بمب اتم نداریم ۵ برابر کره شمالی که چپ و راست موشک اتمی هوا میکنه تحریمیم پس بمب اگه داشته باشیم که بنفع ماست !
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسمی
۰۱:۱۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
پس تنهایی راهی که می مونه ، برای اینکه ایران در طول سه سال آینده که بایدن سرکار است، تعهدات سابق خود را اجرا کند، آمریکا یک تریلیون دلار خسارات به ایران بدهد بابت اولاً، خسارات وارده ناشی از خروج قبلی آمریکا از برجام و ثانیاً، برای نگرانی و همچنین احتمال خروج نفر بعدی در آمریکا از برجام و در ایران هم این خسارت نقداً میان مردم توزیع شود وقتی راستی آزمایی شد که پول واقعاً به مردمی رسیده که قربانی قطع شدن سوئیفت و گرانی ها و تحریم ها و غیره شده اند، آن وقت اگر خواستید دوباره خارج شوید که باز ایران مجدداً تعهدات خود را لغو کند و مجدداً شما بیایید الی آخر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۰ دی ۱۴۰۰
اگر امریکاویا سایر اعضا نمیتوانند تضمین دهند که پایبند تعهدات برجامی خود باشند.بهتره دست از مسخره بازیهای برگزاری جلسات وین و....دست بکشند
آخرین اخبار