العربی الجدید:

قاهره و تهران درباره برخی مسائل رایزنی کرده‌اند

منابع مصری از تشکیل جلسه‌ای بین سران کشور‌های ایران و مصر در اواخر ماه دسامبر خبر دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان –  العربی الجدید به نقل از منابع مصری اعلام کرد: چند روز مانده به شروع سال جدید میلادی دیداری میان مقامات ایرانی و مصری درباره مسائل امنیتی صورت گرفته است. هدف از این دیدار «بازنگری و ارزیابی مجموعه‌ای از گام‌ها و خواسته‌های متقابل دو کشور بوده است».

به گزارش «العربی الجدید» این مذاکرات در سطح به اشتراک گذاری اطلاعاتی و امنیتی بوده است.

این منابع در مصاحبه اختصاصی با العربی الجدید افزودند که این دیدار برای بررسی و ارزیابی مجموعه‌ای از خواسته‌های متقابل بین دو کشور برگزار شده و بخشی از تلاش‌های قاهره برای کاهش تنش در منطقه است.

همچنین گفته شده است: «در حال حاضر صحبتی از اعلام گام‌های جدید در روابط دو کشور در آینده نزدیک مطرح نیست، اما چیزی که در حال حاضر بین دو طرف توافق شده این است که هیچ طرفی به منافع دیگری در منطقه لطمه‌ای وارد نکند».

گفته می‌شود در رسانه‌های مصری دستور اکید صادر شده است که در خصوص اخبار ایران، هیچ گونه توهینی منتشر نشود.

پرونده یمن بین ایران و مصر مورد بحث قرار گرفته است

منبع مصری اعلام کرده است که مهمترین پرونده‌ مورد بحث دو طرف، پرونده یمن و جزئیات آن بود که مهمترین آن‌ها دریانوردی در تنگه باب المندب بوده است. قاهره بر لزوم توجه تهران به امنیت دریانوردی در تنگه تاکید کرد؛ چرا که این موضوع مستقیماً با مکانیسم حرکت در کانال سوئز مصر ارتباط دارد.

نوار غزه و عراق، دیگر محور‌های گفت‌و‌گوی ایران و مصر

به گفته منابع، پرونده نوار غزه و حمایت تهران از گروه‌های فلسطینی مثل «حماس» و «جهاد اسلامی» از دیگر موضوعات گفتگو بوده است. گفته می‌شود مقامات مصری خواستار همکاری و رابطه میانجیگری در این پرونده شده اند.

پرونده حضور شرکت‌های مصری در عراق نیز حول محور بازسازی مناطق تخریب شده توسط داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، ساده‌سازی کار این شرکت‌ها و تامین امنیت آن‌ها با توجه به تاثیر قابل توجه ایران در عراق نیز در این دیدار بررسی شده است.

پیش از این نیز در مهرماه روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع مصری از تماس‌های بدون واسطه ایران و مصر طی دو ماه گذشته خبر داده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار