ظرف سفالی تولیدی بانوی هنرمند شهرستان کوثر ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کوثر گفت: ظرف سفالی با عنوان "بارداخ سنتی خاله خورشید" اثر بانوی هنرمند اهل شهرستان کوثر ثبت ملی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - جهانگیر شهبازی گفت: بارداخ یا ظروف سفالی سنتی مخصوص پخت غذا حاصل دستان هنرمند و تجربه‌ ۸۶ ساله خاله‌ خورشید است که هنوز هم این شیوه بومی و سنتی از ساخت ظروف سفال را حفظ کرده و تولیدات او مشتریان خاص خود را در مناطق مختلف استان و کشور دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کوثر می گوید: ظروف سفالی تولید شده به روش سنتی فتیله‌ای با نام محلی بارداخ شناخته شده و در چند سایز به نام‌های کله بارداخ (مخصوص کله‌پاچه)، بارداخ بزباش (مخصوص آبگوشت)، دورت و بش‌نفره (بارداخ ۴ و۵ نفره) و تاوا (ماهیتابه) ساخته می‌شود.

به گفته او، این ظروف در سایزهای کوچک‌تر جهت پخت دیزی یک‌نفره هم به صورت سفارشی ساخته می‌شود و گاهی نیز بسته به سفارش تنور کوچکی برای قرارگیری بارداخ روی آن هم به همین شیوه تولید می‌شود.

ظرف سفالی

شهبازی گفت: در حال حاضر تولید بارداخ به این شکل و شمایل سنتی در استان اردبیل تنها در شهرستان کوثر توسط خاله‌خورشید انجام می‌شود و بی‌نظیر است.

او می گوید: ثبت ملی بارداخ سنتی و بومی شهرستان کوثر تاثیر بسزایی در حمایت از این هنر و صنعت و ماندگاری آن ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.