کتاب فاخر و ارزشمند تاریخ بیهق در سبزوار رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب تاریخ بیهق نوشته ابوالحسن بیهقی با حضور پژوهشگران حوزه تاریخ و ادب و جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - حسن دلبری گفت: تصحیح صورت گرفته از تاریخ بیهق و رونمایی از آن به عنوان نقطه عطفی در بازشناسی بیشتر فرهنگ و تاریخ منطقه سبزوار است.

دانشیار دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این اثر اولین منبع برای تاریخ نگاری برجسته است و دیده شده که در دوره‌های بعد از او نیز این کتاب مقدمه نگاشتن دیگر نسوخ ارزشمند در زمینه تاریخی مثل تاریخ جهانگشای جوینی از عطاملک جوینی شده است.

سبزوار از دیرباز سرزمین ادبیات، تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده و مفاخر بسیاری را در دامان خود پرورده است؛ این شهر پایتخت دانش، ادبیات و نثر فارسی نام گرفته و همانطور که شاهنامه فردوسی نمونه اعلای نظم فارسی ست، تاریخ بیهقی نیز الگوی شایسته‌ای از نثر اعلای فارسی است.

دکتر محمد جعفر یاحقی استادیار دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: تاریخ بیهق فقط به توضیح جامع جنگ و شرارت‌های تحمیلی در این دیار محدود نمی‌شود و تمامی تاریخ فرهنگی و اجتماعی به صورت تحقیقی و علمی به طور تخصصی نگاشته شده است.

سلمان ساکت استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مصحح کتاب تاریخ بیهق هم گفت: تاریخ بیهق از زمره آثار نفیس رسیده به جامعه ادبیات ایران است؛ جامعیت گستردگی و پیوستگی اطلاعات آنچنان در تاریخ بیهق نهفته که حتی نمی‌توان این کتاب را در هیچکدام از دسته بندی‌های تاریخ نامه‌های محلی جای داد چرا که تمامی شرح حال تاریخ نگاری از اشراف کامل ابولحسن بیهقی حکایت دارد.

به گفته ساکت، آگاهی‌ها و اطلاعات تاریخ بیهق از بسیاری دیگر از آثار در خصوص خراسان مثل اطلاعات مندرج در کتاب سیستان نیز مفصل‌تر است.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۰ دی ۱۴۰۰
نه راه میتوانم بروم و نه رانندگی و کسالت های فراوان ... اهل کتاب خواندن بودم و هستم ... اما پول کتاب خریدن هم نداریم ... اگر داشتم تمام کتابهایی که تقریظ رهبری
دارند تا کنون خوانده بودم .. وای از این بی پولی وای از این مرضهای کشنده ... انشاالله چیزی نمانده به کجا روم چنین خرامان ؟
آخرین اخبار