بازگشت نیرو‌های صلحبان روسیه با ۱۹ هواپیما از قزاقستان

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه نیرو‌های صلحبان روس پس از انجام ماموریت خود در قزاقستان به فرودگاه چکالووسکی مسکو بازگشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد هجده هواپیمای ترابری نظامی روسیه ایل-۷۶ و یک فروند از آنتونوف ای ان  ۱۲۴ روسلان از نیروهای هوافضای روسیه با حافظان صلح روسی روز یکشنبه  آلماتی را به مقصد روسیه ترک کردند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز، هواپیما‌های حمل و نقل هوایی نظامی پس از انجام وظایف حفظ صلح خود در قزاقستان  کارکنان و تجهیزات یگان‌های نیروی هوابرد روسیه را به فرودگاه چکالووسکی تحویل می‌دهند.»

سه روز پیش، وزارت دفاع روسیه با اعلام خروج نیروهای کشورش از قزاقستان، گفت نیرو‌های روسی که از تأسیسات کلیدی و ساختمان‌های دولتی در قزاقستان محافظت می‌کردند، وظیفه امنیتی خود را مجددا به مجریان قانون محلی قزاقستان منتقل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از دو هزار نیرو که به ریاست روسیه به قزاقستان اعزام شده بودند، بازگشت خود را آغاز کرده اند.

پس از آنکه اعتراضات مسالمت‌آمیز قزاقستان در پی افزایش قیمت سوخت به خشونت کشیده شده و جای خود را به غارت اموال عمومی داد، نیرو‌های تحت رهبری روسیه برای کمک به برقراری نظم وارد قزاقستان شدند.

سازمان پیمان امنیت جمعی، ائتلافی متشکل از کشور‌های عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق است. اعضای این ائتلاف نظامی در پی درخواست قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان وارد این کشور شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر ادعا کرده بود که خروج نیرو‌های روس از قزاقستان دشوار خواهد بود. بلینکن در کنفرانس خبری خطاب به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم یک درس تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها در خانه شما هستند، بیرون کردنشان دشوار است».

وزارت خارجه روسیه نیز در پاسخ چنین سخنانی را تلاشی گستاخانه خوانده و گفته بود مردمِ نگون بختی مانند بومیان آمریکا، کره‌ای ها، ویتنامی‌ها و سوری‌ها این بد اقبالی را داشتند که با چنین میهمانانِ ناخوانده‌ای (یعنی آمریکایی ها) مواجه شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار