وال استریت ژورنال گزارش داد

خروج شرکت‌های آمریکایی از عربستان ضربه‌ای به برنامه‌های اقتصادی ولیعهد سعودی

مالیات‌های غافلگیرکننده و بدهی‌های پرداخت نشده به سرمایه گذاران خارجی در عربستان، باعث شکست تلاش این کشور در پایان وابستگی به درآمد نفتی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - عربستان برای مدرن سازی اقتصاد کشور خود از بزرگترین شرکت‌های جهان خواست تا در این کشور سرمایه گذاری کنند. اما با گذشت زمان فضای تجارت در عربستان برای شرکت‌ها سخت شد و خشم سرمایه گذاران را از مقامات سعودی برانگیخت.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، شرکت‌هایی از جمله جنرال الکتریک، گیلیاد ساینس؛ اوبر تکنولوژی و چندین شرکت خارجی دیگر که در عربستان سرمایه گذاری کرده‌اند، با ارزیابی‌های مالیاتی غافلگیرکننده اغلب ده‌ها میلیون دلار آسیب دیدند؛ بنابراین این شرایط بسیاری از شرکت‌های خارجی را بر آن داشت تا فعالیت‌های خود را در این کشور کاهش دهند. اکنون سرمایه گذاران خارجی کمی در عربستان باقی مانده و بعضی کشور‌ها نیز در حال کاهش فعالیت خود هستند و برنامه‌های توسعه‌ای که قبلا وعده داده بودند را به تاخیر می‌اندازند.

وال استریت ژورنال این مسئله را ضربه‌ای سنگین به طرح های اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی عنوان کرد. زیرا او در سال ۲۰۱۶ متعهد شده بود با بهبود فضای کسب و کار و ایجاد یک مرکز جهانی برای فناوری و صنایع جدید غیر مرتبط با نفت بسازد. از آن زمان با فاصله گرفتن اقتصاد جهانی از سوخت فسیلی، کاهش وابستگی عربستان نیز به نفت خود ضروری‌تر شده است؛ و این روزنامه آمریکایی اشاره کرد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ به ۵.۴ میلیارد دلار رسید که کمتر از نیمی از میزان یک دهه قبل و بسیار کمتر از ۱۹ میلیارد دلاری است که این کشور هدف گذاری کرده بود.

ریاض بر اساس داده‌های سه ماهه سوم در مسیر رسیدن به بیش از ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ قرار داشت و این شامل فروش ۱۲.۴ میلیارد دلار سهام یک شرکت خط لوله نفت سعودی به سرمایه گذاران خارجی نمی‌شود. اما به دلیل عقب نشینی شرکت اپل برای افتتاح یکی از شعب بزرگ خود در ریاض، و همچنین منصرف شدن گروه نریپل فایو، توسعه دهنده مراکز خرید آمریکا از ساخت یک مجتمع در ریاض، این پیش بینی‌ها برآورده نشد.


بیشتر بخوانید:

«محمد بن سلمان» تفرقه‌انگیزترین مقام سیاسی در تاریخ عربستان است


چندی پیش، روزنامه فایننشال تایمز، فاش کرد که عربستان برای افزایش ذخایر موشک‌های سامانه پاتریوت دست به دامن کشور‌های حاشیه خلیج فارس شده است و ممکن است ظرف چند ماه آینده ذخایر موشکی عربستان به پایان برسد، اما تهیه موشک برای سامانه پاتریوت از کشور‌های دیگر باید با تایید دولت آمریکا انجام شود.

قابل ذکر است که اختلافات بین ریاض و واشنگتن، پس از آن که «جو بایدن» به ریاست جمهوری آمریکا رسید به دلیل دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و اتهامات حقوق بشری دیگر علیه عربستان،   افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار