سفر نمایندگان آمریکا به آسیا و آفریقا در بحبوحه‌ی تنش‌ها در اتیوپی و سودان

در جریان تنش‌های جاری در اتیوپی و سودان، نماینده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا هفته آینده از سودان، اتیوپی و عربستان بازدید خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «دیوید ساترفیلد»، نماینده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا و «مولی فی»، دستیار وزیر امور خارجه این کشور از ۱۷ تا ۲۰ ژانویه (۲۷ تا ۲۹ دی) به ریاض، خارطوم و آدیس آبابا سفر خواهند کرد.

به گزارش رویترز، این نمایندگان با سودانی ها در ریاض دیدار می کنند که هدف از آن حمایت بین المللی از ماموریت سازمان ملل برای تسهیل انتقال مجدد دموکراسی در سودان است.

پس از سفر به عربستان، ساترفیلد و فی به خارطوم سفر خواهند کرد و در آنجا با فعالان دموکراسی خواه، گروه‌های زنان و جوانان، سازمان‌های مدنی و شخصیت‌های نظامی و سیاسی دیدار خواهند کرد.

در اتیوپی نیز نمایندگان آمریکا با آبی احمد، نخست وزیر این کشور گفت‌وگو خواهند کرد تا با پایان دادن به حملات هوایی و سایر خصومت‌ها، از فضای کنونی برای صلح استفاده شود. برقراری آتش بس، آزادی زندانیان سیاسی و بازگرداندن دسترسی بشردوستانه نیز از محور‌های دیگر این مذاکره خواهد بود.

در جریان حمله هوایی در منطقه تیگرای واقع در اتیوپی، دست کم ۵۶ نفر کشته و ۳۰ نفر در کمپ آوارگان زخمی شدند. حملات هوایی شورشیان تیگرای از ۱۸ اکتبر تاکنون، حداقل ۱۴۶ نفر کشته و ۲۱۳ نفر زخمی به جای گذاشته است. درگیری‌ها از نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد؛ آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی نیرو‌های ارتش را برای سرکوب و نابودی جبهه آزادی بخش خلق تیگرای به این منطقه اعزام کرد. احمد این اقدام را واکنشی به حملات عناصر این جبهه علیه پایگاه‌های ارتش اتیوپی دانست. اکنون درگیری‌های مسلحانه بین ارتش اتیوپی و شورشیان پس از یک سال به پایتخت این کشور نزدیک شده است.

طی روز‌های گذشته، نماینده سازمان ملل متحد در سودان، از برگزاری گفت‌وگو‌هایی میان نظامیان و غیرنظامیان سودانی برای حل و فصل بحران در این کشور خبر داده بود. به گفته‌ی نماینده سازمان ملل، این گفت‌وگو‌های فراگیر همه طرف‌های درگیری از جمله جنبش‌های مسلح، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، گروه‌های زنان و کمیته‌های مقاومت را دور هم جمع خواهد کرد.

در پی کودتای ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۱ از سوی عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، در بحبوحه اعتراضات مردمی و اختلافات میان ارتش و سیاستمداران در این کشور، وضعیت فوق العاده اعلام و شورای حاکمیتی و دولت انتقالی را منحل کرد. به گفته کمیته مرکزی پزشکان، دست کم ۶۰ نفر در تظاهرات مردمی که به دنبال این کودتا برگزار شده است، کشته شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار