چشم‌ تلسکوپ پرتو ایکس ناسا باز شد

جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس سازمان فضایی ناسا به نام IXPE پس از یک ماه حضور در فضا، اکنون آماده اکتشافات علمی است.

باشگاه خبرنگاران جوانکاوشگر قطب سنجی پرتو ایکس (IXPE) پس از گذراندن یک ماه در فضا، کار خودش را آغاز کرده و برخی از پرانرژی‌ترین و داغ‌ترین اجرام فضایی را تحت نظر گرفته است.

به گزارش ناسا؛ IXPE نتیجه تلاش مشترک بین ناسا و آژانس فضایی ایتالیا است و اولین رصدخانه فضایی است که به مطالعه قطبش پرتو‌های ایکس از اجسامی مانند ستاره‌های منفجر شده و سیاهچاله‌ها اختصاص داده شده است. قطبش، چگونگی جهت گیری نور اشعه ایکس را در حین حرکت در فضا توصیف می‌کند.

مارتین ویسکوپف، محقق اصلی این مأموریت در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل، آلاباما، گفت: "شروع مشاهدات علمی IXPE، فصل جدیدی برای اخترشناسی پرتو ایکس است. یک چیز مسلم است: ما می‌توانیم انتظار غیر منتظره‌ترین چیز‌ها را داشته باشیم. "

جزئیاتی از پرتاب IXPE به فضا

کاوشگر قطب سنجی پرتو ایکس در ۹ دسامبر با موشک فالکون ۹ به مدار ۳۷۰ مایلی (۶۰۰ کیلومتری) بالاتر از سطح زمین پرتاب شد. این رصدخانه در ۱۵ دسامبر تیرک متحرک افقی خودش را باز کرد تا فاصله لازم برای متمرکز کردن پرتو ایکس بر آشکارساز‌های خودش را فراهم کند. پس از این بازگشایی، اعضای این ماموریت سه هفته زمان صرف بررسی مانور‌های این تلسکوپ، قدرت نشانه‌گیری و تراز کردن آن کردند.

تلسکوپ IXPE

در طول این آزمایش‌ها، تیم ماموریت، IXPE را به سمت دو هدف روشن نشانه رفت. یکی ۱ES ۱۹۵۹+۶۵۰ که یک هسته کهکشانی با نیروی سیاه‌چاله‌ای یک کهکشان است و SMC X-۱، یک ستاره مرده در حال چرخش یا تپ اختر. روشنایی این دو منبع باعث شد که تیم IXPE به راحتی ببیند اشعه ایکس در کجا روی آشکارساز‌های حساس به قطبش IXPE می‌افتند و تنظیمات کوچکی را در تراز تلسکوپ‌ها انجام دهند.

گام بعدی برای IXPE چیست؟

در ۱۱ ژانویه، IXPE شروع به رصد اولین هدف علمی رسمی خود یعنی Cassiopeia A یا Cas A کرد. این ابرنواختر بقایای یک ستاره عظیم است که حدود ۳۵۰ سال پیش در کهکشان راه شیری منفجر شد. ابرنواختر‌ها پر از انرژی مغناطیسی هستند و به ذرات تا سرعتی نزدیک به سرعت نور شتاب می‌دهند.

تلسکوپ IXPE جزئیاتی را در مورد ساختار میدان مغناطیسی Cas A ارائه می‌دهد که به روش‌های دیگر قابل مشاهده نیست. با مطالعه قطبش اشعه ایکس، دانشمندان می‌توانند ساختار دقیق میدان مغناطیسی و مکان‌هایی را که این ذرات سرعت می‌گیرند، بررسی کنند. مشاهدات IXPE از Cas A حدود سه هفته طول خواهد کشید.

کهکشان

ویسکوپف گفت: "اندازه گیری قطبش اشعه ایکس آسان نیست. شما باید نور زیادی را جمع آوری کنید و نور غیرقطبی مانند نویز پس زمینه عمل می‌کند. تشخیص یک سیگنال پلاریزه ممکن است کمی طول بکشد. "

اطلاعات بیشتر در مورد ماموریت IXPE

تلسکوپ IXPE داده‌های علمی را چندین بار در روز به یک ایستگاه زمینی که توسط آژانس فضایی ایتالیا در مالیندی، کنیا اداره می‌شود، ارسال می‌کند. داده‌ها از ایستگاه مالیندی به مرکز عملیات ماموریت IXPE در آزمایشگاه فیزیک جوی و فضایی دانشگاه کلرادو بولدر (LASP) و سپس برای پردازش و تجزیه و تحلیل به مرکز عملیات علمی IXPE در ناسا مارشال فرستاده می‌شود. داده‌های علمی IXPE از مرکز تحقیقات High Energy Astrophysics Scienc در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در گرینبلت، مریلند، در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

تلسکوپ جدید ناسا

تیم عملیات علمی مارشال همچنین با تیم عملیات ماموریت در LASP برای برنامه ریزی مشاهدات علمی همکاری می‌کنند. این ماموریت قصد دارد در طول سال اول خود بیش از ۳۰ هدف برنامه ریزی شده را انجام دهد. این ماموریت سیاهچاله‌های بسیار پرجرم دوردست را با فواره‌های ذرات پرانرژی که کهکشان‌های میزبان آن‌ها را روشن می‌کند، مطالعه خواهد کرد. IXPE همچنین به کاوش فضا-زمان اطراف سیاهچاله‌های ستاره‌ای می‌پردازد و چرخش آن‌ها را اندازه گیری می‌کند. سایر اهداف برنامه ریزی شده شامل انواع مختلف ستاره‌های نوترونی مانند تپ اختر‌ها و مگنت اختر‌ها هستند. این تیم حدود یک ماه برای رصد اجرام دیگری که ممکن است در آسمان ظاهر شوند یا به طور غیرمنتظره‌ای درخشان باشند، وقت صرف خواهد کرد.

گفتنی است که IXPE یک همکاری بین ناسا و آژانس فضایی ایتالیا با شرکا و همکاران علمی در ۱۲ کشور است. Ball Aerospace، که مقر آن در برومفیلد، کلرادو است، مدیریت عملیات فضاپیما را بر عهده دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۵ دی ۱۴۰۰
وقتی جیمز وب به اون عظمت رو اروپاییا میفرستن فضا معلوم میشه اروپائیا واردترن و تمام فضاپیماها رو باید اروپاییا بفرستن فضا
آخرین اخبار