باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد

اعتیاد؛ هیاهویی که به جان زندگی قربانیان می افتد

باز هم صدای شیون و ناله، باز هم پیکر بی جان یک انسان فوت کرده، در میان هیاهوهای برپا شده بر روی دستان خانواده اش آمده تا در آغوش خاک آرام بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - در حاشیه شهر روز و شبش تیره است؛ از همانجا هر روز شاهد به خاک سپردن اموات است؛ موسی مرد ۴۰ ساله‌ای که به آخر خط رسیده و برای دیدن فرشته مرگ لحظه شماری می‌کند.

۲۰ سالی است که با دیو سیاه اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند و بار‌ها و بار‌ها رفته تا شاخش را بشکند. اما افسوس...، انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارد. سر و وضعش هم آشفته و به هم ریخته است. خالی از رنگ و بوی زندگی.


بیشتر بخوانید


تردید داشتم که توان صحبت کردن داشته باشد. با اکراه در پاسخ به سوالم که از کی سراغ مصرف مواد رفتی، با مکثی طولانی می‌گوید: از سال ۷۸.

با حسرت و اندوه سری تکان و ادامه می‌دهد: ۱۶ سالگی از مدرسه فرار کردم، رفیق باز بودم. از سیگار شروع کردم و کم کم سراغ تریاک و مواد دیگه رفتم؛ ۲۰ ساله که اسیرشم؛ زن و بچه داشتم، اما سالهاست که ترکم کردن؛ از خودم بیزارم.

اعتیاد به مواد مخدر

قطره اشکی از گوشه چشمش چکید و بی اختیار جسم نحیفش بر زمین افتاد. با اورژانس تماس گرفتم، در حالی که آمبولانس دور می‌شد، با خودم گفتم این بود سوت پایان زندگی موسی.

تا چند روز ذهنم با افکار موسی مشغول بود. تصمیم گرفتم بیشتر درباره اعتیاد تحقیق کنم.

۳.۳ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری درگیر اعتیاد مزمن هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آخرین آمار تحقیقات رسمی اعتیاد مزمن در استان ۳.۳ درصد معادل ۳۳ هزار نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۰ سال است.

سید غدیر مرتضوی می‌گوید: وضعیت استان ما آنچنان که فکر می‌کنیم بد نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده استان ما در بحث اعتیاد در یک وضعیت میانه قرار داشته و نه خوب است، نه بد.

ما یک تهدید بسیار جدی در استان داریم که آن هم بحث ترانزیت مواد مخدر است، استان ما یکی از محور‌های اصلی مواصلاتی برای ترانزیت مواد مخدر به قسمت‌های مرکزی کشور است.

مواد مخدر

چهارمحال و بختیاری در مسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور به استان‌های مرکزی و شمالی قرار دارد.

سرادار منوچهر امان اللهی فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاپایان آذرماه سه تن و ۴۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شده و دستگیری قاچاقچیان و خودرو فروش‌ها در مقایسه با پارسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته مرتضوی، چهارمحال و بختیاری، یک استان مصرف‌کننده است و این وضعیت به بافت سنتی استان برمی‌گردد که برخی فکر می‌کنند باید در محافل عروسی و عزا مصرف داشته باشند.

اعتیاد از چه زمانی شروع شده و پیشینه اعتیاد چند سال است؟

برخی افراد فکر می‌کنند اعتیاد در کشور ما عمری کوتاه دارد در حالی که اگر به گذشته بنگریم، اعتیاد دارای یک پیشینه ۳ هزار ساله است، اما این ۳ هزار سال معطوف به مصرف مواد مخدر و آسیب‌های آن نیست بلکه در فواصل و سال‌های مختلف میزان مصرف متنوع بوده است.

در گذشته مواد مخدر صرفا مصرف درمانی داشت و علم به این نکته نرسیده بود که مضراتی در مصرف این مواد وجود دارد.

اعتیاد به مواد مخدر

اما این پدیده آرام آرام زمینه و اثر نامطلوب خودش را بروز داد و تحقیقات به سمت و سوی آن رفت که مواد مخدر چه خاصیتی دارد که میل و رغبت به مصرف آن در این حد زیاد است؟

ما امروز به دانش بسیار قوی در بحث اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان مجهزیم و اینکه مصرف مواد مخدر در هر قشر و سنی چیزی جز مضرات و آسیب نخواهد داشت؛ مراحل اولیه مصرف نشان داده که شاید به تسکین درد یا رفع مشکلات روحی در ابتدای مصرف برسیم، اما آرام آرام این وابستگی ایجاد می‌شود و فرد فکر می‌کند دیگر نمی‌تواند آن مواد را کنار بگذارد و اسیر وابستگی می‌شود.

کاهش سن اعتیاد

به گفته مرتضوی، سن اعتیاد پایین آمده و تحقیقات نشان داده که افراد مصرف‌کننده سن بالا نیز مصرف را از سنین کم شروع کرده‌اند.

برخی مصرف‌کنندگان به صورت سرگرمی و تفریحی به استفاده از مواد مخدر می‌پرداختند و عده‌ای نیز تماشاگر بوده و انگیزه و حس کنجکاوی برای مصرف مواد مخدر برایشان به وجود می‌آمد.

کاهش سن اعتیاد

امروزه می‌بینیم که میل به مصرف مواد مخدر در سنین کم شکل می‌گیرد و جایی که فرصت مهیا باشد اقدام به مصرف کرده و وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد از سنین پایین اجرا شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید از سنین پایین اجرا شود که برای توسعه آن باید از ظرفیت آموزش و پرورش و مهد‌های کودک استان استفاده شود.

در راستای پیشگیری از اعتیاد و همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی، قوانین زیادی وجود دارد، اما نمی‌توان با تصویب قانون به تنهایی یک آسیب اجتماعی را مدیریت و کنترل کرد و باید از تمام ظرفیت‌ها به‌خصوص ظرفیت مردمی در این راستا استفاده کرد.

اعتیاد به مواد مخدر

جعفر مردانی در جلسه شورای توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر استان، به ظرفیت فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: استفاده از توان و ظرفیت افراد در تولید و انتشار محتوا مناسب و بروز برای فضای مجازی یک امر ضروری است.

آگاهی، آموزش و مشاوره سه گام اصلی پیشگیری از اعتیاد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت پیشگیری اولیه از اعتیاد در بین جوامع مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها، گفت: آگاهی، آموزش و مشاوره سه گام اصلی پیشگیری از اعتیاد در جامعه است.

سید قدیر مرتضوی، بر اجرای طرح پیوند بین مراکز مشاوره و مراکز درمانی ترک اعتیاد تاکید کرد .

به گفته او هم‌اکنون چندین مرکز ترک اعتیاد استان با همکاری روانپزشکان فعال شده که باید از ظرفیت این روانپزشکان برای ارائه مشاوره به معتادان بهبود یافته و همچنین معتادان زیر۱۸ سال برای ماندگاری بر ترک، استفاده کرد.

مرکز ترک اعتیاد

هم‌اکنون ۲ خط ۰۹۶۲۸ و ۱۵۷۰ در سطح استان چهارمحال و بختیاری برای ارائه مشاوره و آموزش پیشگیری از اعتیاد فعال شده است که مشاوره رایگان به مردم ارائه شود.

پویش مردمی کودکان سایبری در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری، از اجرای پویش مردمی کودکان سایبری در استان خبر داد .

او گفت: این طرح از ۲۵ دی‌ماه با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مخاطرات فضای مجازی برای کودکان اجرا می‌شود.

اعتیاد از طریق اینترنت

در این پویش به موضوعات مرتبط با کودکان از قبیل کودکان و اعتیاد اینترنتی، شکاف دیجیتال والدین و کودکان، اصول والدگری در فضای مجازی، کودکان و ایمنی در آموزش مجازی، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و ایجاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قالب انتشار محتوا‌های آموزشی در رسانه‌های نوین پرداخته خواهد شد.

طرح هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد در استان هم از دیگر برنامه هاست.

آموزش پیشگیری از اعتیاد در ۱۰ مدرسه مناطق پرخطر اجرا می‌شود

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: امسال آموزش در حوزه پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان با اولویت ۱۰ مدرسه در مناطق محروم و مناطق پرخطر برگزار می‌شود.

پیشگیری از اعتیاد

احمد طاهری‌فرد با بیان اینکه گرایش به مصرف مواد مخدر و سیگار و گرایش به اعتیاد از سنین نوجوانی آغاز می‌شود، می گوید: اجرای این طرح در سطح مدارس استان در مقطع متوسطه اول برگزار می‌شود.

مجمع خیران سلامت اجتماعی و روانی در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود

مهشید سلیمانی معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: تشکیل مجمع خیران سلامت اجتماعی و روانی در استان یک ضرورت است و باید از ظرفیت تمام موسسات و انجمن‌های خیری در این زمینه استفاده کرد.

هم‌اکنون ۶۰ موسسه خیریه در بهزیستی استان فعال است که این موسسات در حوزه اعتیاد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت خاص ندارند و با ارائه مشاوره روانشناسی و روان‌شناختی می‌توان از گرایش دوباره معتادان بهبود یافته به مصرف مواد مخدر صنعتی و یا سنتی و بازگشت مجدد آن‌ها به مراکز ترک اعتیاد جلوگیری کرد.

رمز موفقیت، همراهی و مشارکت مردمی است

زنجیره بهبود اعتیاد با حلقه درمان‌های بیولوژیک آغاز می‌شود و با حلقه دریافت خدمات اجتماعی و مداخلات ختم می‌شود؛ از پی بی‌توجهی، درصد زیادی از معتادان به سمت مواد مخدر بازمی‌گردند و این چنین، حتی نتایج به دست آمده از درمان معتادان هم تهدید می‌شود.

نه به اعتیاد

در حال حاضر بیشتر از ۹۰ درصد معتادان پس از ترک، دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.‌

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.