برگزاری نشست مسئولیت کیفری «یقه سفیدان»در قم

نشست مسئولیت کیفری «یقه سفیدان» به همت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم -کرسی علمی ترویجی" نشست علمی مسئولیت کیفری مطلق در جرایم یقه سفیدان" روز چهارشنبه با حضور جمعی از مدرسان حقوق و جرم‌شناسی به همت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسنی ،عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای این نشست گفت: در دسته بندی تخلفات و جرایم خاص با دو دسته از جرایم یقه سفیدان و یقه آبی‌ها روبه رو هستیم که در این بین یقه سفیدان به خاطر برخورداری از قدرت و ثروت و ارتباط با حاکمیت در حاشیه امنی قرار دارند و قوه قضاییه را در چالش قرار می‌دهند.

او می گوید: در مقابل یقه سفیدان، یقه آبی‌ها حضور دارند که مجرمان عادی را شامل می‌شود که از نظر برخورداری از قدرت، نفوذ و ارتباط با حاکمیت ویژگی‌های یقه سفیدان را ندارند.

مدرس فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فساد اقتصادی یکی از مهمترین جلوه‌های جرایم یقه سفیدان است که آثار مخرب فساد اقتصادی آن به دلیل قدرت و نفوذی که این افراد دارند در ابتدای امر مشخص نمی‌شود و یقه سفید نوعا بدون این که فردی متعرض فعالیت او شود، اهداف خود را دنبال می‌کند.

حسنی با بیان این که  یقه سفیدان از قدرت و نفوذ و رانت  برخوردار هستند، گفت: فساد اقتصادی یقه سفید‌ها در قوانین کشور به درستی تدوین نشده و قوانین موجود نیز به جای برخورد با مفاسد اقتصادی، وضعیت شکلی به خود گرفته و به مباحث ساختاری پرداخته است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار