آسمان استان یزد در اسارت صنایع آلاینده

توسعه صنعتی یزد سبب شده که آسمان یزد در نقاط مختلف به ویژه دشت اردکان با آلودگی روبرو شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - توسعه صنعتی یزد از چند دهه قبل به صورت ویژه در دستور کار مسئولان وقت قرار گرفت و مجوز کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در نقاط مختلف استان به‌ویژه در محور دشت اردکان مهریز صادر شد.

کارخانه‌هایی که همسو با هدف توسعه صنعتی پیش رفتند به گونه‌ای که روز به روز یزد را به یک شهر صنعتی نزدیک کردند و امروز یزد جزو چند استان برتر کشور در حوزه صنعتی است.

این توسعه اشتغال را هم در استان یزد ایجاد کرد، اشتغالی که نتوانست پاسخگوی نیاز یزد باشد و با توجه به اینکه عمده جوانان یزد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، بیکاران این استان را همین فارغ التحصیلان تشکیل دادند و نیاز کارخانه ها به کارگر ساده از استان‌های دیگر کشور تامین شد.

علاوه بر این بیکاری، آلودگی بسیار زیاد هم ارمغان صنعتی شدن استان برای هوای استان یزد بود؛ آلودگی که آسودگی برخی نقاط استان را از بین برد.

افزایش آلایندگی‌ها در سال‌های گذشته سبب شده که مردم مناطق مختلف استان یزد از جمله اردکان گلایه‌هایی از این وضعیت داشته باشند، گلایه‌هایی که عمدتا بی‌جواب هم مانده است.

محمدرضا دشتی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: از حدود ۶۰۰ معدنی که در استان یزد وجود دارد ۲۰۰ مورد آن در شهرستان اردکان است.

او می گوید: شکایت مردم نسبت به مسائل زیست محیطی معادن خصوصاً معادنی که نزدیک روستاها هستند باعث شده شاهد فقدان قانون زیستی در نزدیک روستاها باشیم. در واقع مشخص نکردند که این معادن که در کنار روستاها هستند چه ضوابط و استانداردهایی را باید رعایت کنند.

به گفته دشتی علاوه بر این معادن در کنار روستاها انفجارها دارند، گرد و خاک‌های ایجاد می‌کنند و جاده‌ها هم از بین می‌روند.

او می گوید: در خصوص آلودگی هوا و آلایندگی که در اردکان وجود دارد هم بیشتر کامیون‌هایی که خاک‌های صنعتی را بین معادن و صنایع جابه جا می‌کنند رعایت استاندارها را ندارند و این‌ها در هوا پخش می‌شود و مردم مشکلات زیست محیطی و تنفسی پیدا می‌کنند.

دشتی گفت: در رابطه با آلایندگی هوا تقریبا هفته پیش در رابطه با سوخت گاز مایع در شهرستان اردکان و در نیروگاه‌ها و کارخانجات با وزیر نفت رایزنی‌هایی انجام دادم.

پیش تر معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص راهکار‌های کاهش آلودگی در دشت یزد-اردکان گفته بود: اقلیم گرم وخشک همراه با پوشش گیاهی ضعیف و بارش نزولات جوی اندک موجب گردیده است تا استان یزد با ظرفیت تحمل زیستی محدود در زمینه آلودگی هوا و آب مواجه باشد و در این میان محور یزد-اردکان به سبب تمرکز بیش از اندازه صنایع و کارخانجات، کمبود فضای سبز، عدم پوشش گیاهی مناسب و تشدید آلودگی ذرات معلق به هنگام وقوع طوفان و باد شدید یکی از چالش‌های زیست محیطی استان قلمداد می شود.

منبع:  تسنیم

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار