اخذ مالیات از خانه‌های خالی چه زمانی اجرایی می‌شود؟

اخذ مالیات از خانه های خالی با مشکلاتی همراه بوده اما اکنون وزارت راه و شهرسازی از اجرایی شدن این قانون در بهمن ماه امسال خبر داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان -معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از اجرای کامل قانون اخذ مالیات از خانه های خالی تا اواخر دی و اوایل بهمن خبر داد و گفت: بیش از ۳۰۰ میلیون فیلد اطلاعاتی از خانوارها در سامانه املاک و اسکان موجود است و اطلاعات اقامتی ۶۰ میلیون نفر در سامانه ثبت شده است.

به گفته محمودزاده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده و از طرف وزارت راه و شهرسازی به مالکان آنها پیامک  فرستاده شده که  تا ۲۳ دی فرصت ویرایش اطلاعات ملک را دارند و آخرین اطلاعات  تا قبل از پایان دی ماه در اختیار سازمان مالیات قرار می گیرد. 

تاکنون ۱۲ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان مالیات معرفی شده است

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در برنامه تیتر امشب گفت: لازمه گرفتن مالیات در هر منبع و پایه ای، اخذ اطلاعات قابل اتکا و به موقع است البته جمع آوری اطلاعات منازل مسکونی خالی به صورت خوداظهاری کار سختی است.

به گفته مسیحی حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان مالیات معرفی شده است که حدود ۹ هزار واحد مربوط به اشخاص حقوقی و ۳ هزار واحد مربوط به اشخاص حقیقی است اما اطلاعات آنها کافی نیست. خانه های خالی که کمتر از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات نمی شوند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: سامانه‌های ثبت نامی باید راحت باشد تا شهروندان بتوانند به راحتی اطلاعات خود را ارائه کنند.

به گفته طغیانی،  وزارت راه و شهرسازی باید تابع قانون باشد و این سامانه املاک را رسمیت دهد و روند ثبت اطلاعات راتسهیل کند. قانونگذار تمام این‌ها را پیش بینی کرده ، اما در اجرا کوتاهی شده است.

قانون اخذ مالیات از خانه های خالی ۶ سال  پیش تصویب شد و   اصلاحیه این قانون سال گذشته در مجلس انجام گرفت اما هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
قانون مالیات با تمام نواقص و کمبودهایی که داره اجرا کردنش کلی مصیبت داره. بهتره بجای دخالت و سرکشی توی تمام جزئیات زندگی مردم برای اخذ مالیات، دست از این کارها بردارید و مالیات رو بر تراکنش‌های مردم لحاظ کنید. جاری و آنلاین. یعنی مالیات یا بر خرج باشد یا درآمد. فرقی ندارد. نقطه مقابل خرج، درآمد است. مثل خرید شارژ موبایل. یعنی وقتی مثلا یک نفر کارت را در دستگاه پوز می‌کشد تا چیزی بخرد ( چه برای مصرف نهایی مثل یک شکلات و چه برای تولید مثلا بطری خالی آب معدنی برای کارخانه ی آب معدنی) مالیات کسر شود و به خزانه برود چه از حساب مبدا چه از حساب مقصد. تفاوتی ندارد که چه درصدی را کدام شخص پرداخت کند. ملاک تراکنش است و نه شخص حقیقی یا حقوقی. این تراکنش در اصل برای بقا و زندگی انجام شده است و هزینه این زندگی در شهر و مملکت باید به صورت مالیات پرداخت گردد. حجم اسکناس در دست مردم نیز باید مثلا در حدود بیست درصد کل گردش سالیانه کشور باشد، تا اولا در صورت عدم امکانش تراکنش اینترنتی، به صورت تبادل اسکناس انجام شود ثانیا حجم کم بیست درصد سبب می‌شود که برای دور زدن پرداختن مالیات، به دنبال اسکناس نروند. به این تربیت لازم نیست به تعداد املاک، قیمت و تعداد خودروها، سرمایه های مردم اشرافیت داشته باشید که از هر تحرک سرمایه یا رکود آن بخواهید مالیات بگیرید و اعصاب همه را از جمله خودتان را خراب کنید و عدالت را خراب کنید و برای مملکت هزینه بتراشید. شاید معایب کوچک و استثناهایی داشته باشد اما در کل قابل اغماض هستند و قابل رفع با بند و تبصره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۱ دی ۱۴۰۰
اما هنوز اجرایی نشده است.....
و هرگز هم اجرایی نخواهد شد چون اکثریت قریب به اتفاق مسئولین در عدم اخذ مالیات از ملک و املاک ذی نفعند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۱ دی ۱۴۰۰
اما هنوز اجرایی نشده است.....
و هرگز هم اجرایی نخواهد شد چون اکثریت قریب به اتفاق مسئولین در عدم اخذ مالیات از ملک و املاک ذی نفعند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۱ دی ۱۴۰۰
این کار شدنی نیست،فرض کنید شخصی یک خانه۶۰۰ متری ودیگری۳خانه ۲۰۰ متری دارند،که ارزش۳خانه آن با یک خانه دیگر برابر است،چطور یکی بابت۲خانه باید بپردازد ولی دیگری نه؟وصدها سوال دیگر.اگر واقعا میخواهند اجرا کنند باید از همه املاک،مثلا۵ درصد ارزشش مالیات گرفته وبین همه مساوی تقسیم کنند،ارزش ملک را با خود اظهاری مالک میشود انجام داد به شرطی که اگر کسی گرانتر خرید ملزم به فروش باشد.با این روش اولا قیمت ملک شاید یک دهم شود چون کسی ملک مازاد نگه نمیدارد،دوما هرکس سطح متوسط است همان مقدار مالیات که میپردازد پس میگیرد،فقیر کمتر پرداخته وبیشتر پس میگیرد و ثروتمند بیشتر پرداخته وکمتر پس میگیرد.چون آب وخاک منابع محدودند ولازمه حیات وحراست از ان هم به عهده همه وبا پول بیت المال است،با این روش عادلانه مالکیت مطلق را برطرف میکنیم، البته حتما در کشور های موفق روشهای خوبی وجود دارد اگر بخواهیم استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۰۷:۳۲ ۲۱ دی ۱۴۰۰
در هیچ برهه زمانی این طرح تصویب نمیشود چون چندین و چند سال است با وعدهای تو خالی مردم سر کارند .ازجایی که ملاکین بزرگ در کلان شهرها سیاسیون میباشند این طرح فقط بازی با اذهان عمومی میباشد و غیر قابل تصویب است .مانند شفافیت ارا
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۰۷:۰۵ ۲۱ دی ۱۴۰۰
دو دانگ سهم پدری رسیده که جمعا 24 متر می شود و ان را در سامانه ثبت و مورد تایید قرار گرفته و اشکلاتش را نیز برطرف نموده ایم اما چند روز است که از سوی اداره مالیات اس ام اس پشت اس ام اس میاد برای برقراری مالیات یعنی کل مالیات کشور جمع شد در این خانه 24متری که ساکن هم دارد؟
آخرین اخبار