همه چیز درباره حقوق معوق معدنچیان سرخسی

کارگران معدن زغال‌سنگ آق‌دربند سرخس با ۱۰ ماه حقوق عقب افتاده همچنان وعده استخراج می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان  مشهد کارگران معدن زغال‌سنگ آق‌دربند سرخس در شمال خراسان رضوی، با وجود طلبکاری بابت ۱۰ ماه حقوق معوق خود، همچنان در شرایط سخت کاری به تلاش برای امرار معاش در دل کوه مشغولند و انتظار می‌کشند که مسئولان امر گرهی از کار و مشکلات آن‌ها بگشایند.

فرماندار سرخس گفت: پیش از این، ۳۷ درصد سهام  معدن شرکت معدن آق دربند متعلق به آستان قدس رضوی بود و بقیه به بخش خصوصی تعلق داشت که به تازگی سهم آستان قدس رضوی به ۵۱ درصد افزایش یافته و مدیریت این معدن نیز به این نهاد واگذار شده است.

از پنجم شهریورماه سال ۱۳۹۹ به علت بروز برخی مشکلات در بخش ایمنی و جان باختن ۲ کارگر هنگام عملیات انفجار اکتشافی، با دستور دادستان سرخس به مدت یکسال تعطیل شد.


بیشتر بخوانید


با وجود اینکه معدن از نیمه سال ۱۴۰۰ بازگشایی شد، اما بر اساس اعلام مسئولان، وجود مشکلات مزمن گذشته از سوددهی قابل قبول معدن جلوگیری کرده و از طرفی مطالبات معوق کارگران از شرکت معدن آق دربند بر مشکلات این مجموعه معدنی افزوده است.

محمدرضا رجبی مقدم گفت: متاسفانه سهامداران حقیقی حاضر به سرمایه گذاری برای تجهیز و ارتقاء معدن نیستند لذا از آستان قدس انتظار می‌رود با یک سرمایه گذاری حدودا ۱۵ میلیارد تومانی تولید را به حد مطلوب و سوددهی برساند.

مدیرعامل شرکت معادن خاور و نماینده آستان قدس رضوی نیز گفت: آستان قدس رضوی از ابتدا تمایلی برای مشارکت در این شرکت نداشت، دلیل آن هم مشکلاتی بود که این معدن از ابتدا در سال ۹۲ با آن مواجه شده بود که در سال ۹۶ و ۹۷ به اوج رسیده بود.

مهدی جلالی گفت: اواخر مردادماه ۹۹ با تشکیل یک مجمع عمومی، آستان قدس رضوی هیئت مدیره را تحویل گرفت، پیش از این آستان قدس تنها یک صندلی هیئت مدیره را، آن هم به صورت تشریفاتی در اختیار داشت، اما هیچگاه هیات مدیره و مدیرعامل در اختیار آستان قدس نبود.

اما متاسفانه یک هفته بعد از این تغییر مدیریت، به دلیل وقوع انفجار در معدن، ۲ تن از کارگران جان شدند و معدن به دلیل مسائل ایمنی که طی چندین سال گذشته برای آن به وجود آمده بود و اکنون به انفجار ختم گردیده بود، تعطیل شد.

۱۰ ماه حقوق معوق کارگران مورد تایید است

به گفته وی  به طور متوسط ادعای کارگران معدن مبنی بر طلب ۱۰ ماه حقوق معوقه درست است که البته ممکن است طلبکاری یک کارگر ۱۱ ماه و دیگری ۹ ماه باشد که بر همین اساس در پی دریافت تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی برای کارگران شرکت معدن آق دربند سرخس هستیم.

به گفته وی بدهی معدن به بیمه، مالیات و بخش دولتی بالغ بر هفت میلیارد تومان است و در دوره گذشته، تسهیلاتی که گرفته شده بود را تسویه نکرده بودند و ما ناچار شدیم به همراه جرائم همه اقساط را بپردازیم.

معدن آق‌دربند در کنار روستایی ۲۰۰ خانواری به همین نام در شهرستان سرخس و در ۱۵۳ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است، این معدن که تنها واحد معدنی تولید کُک در خراسان رضوی به شمار می‌رود علاوه بر اکتشاف و استخراج، دارای واحد‌های زغالشویی و کک‌پزی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و آستان قدس رضوی سالانه ۲۲ هزار تن تولید دارد.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//س.ع

برچسب ها: معدن ، سرخس ، حقوق کارگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.