باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد

اصفهان در مخاطره شیپور نامرئی آلودگی صوتی

اصفهان دومین کلانشهر کشور از نظر آلودگی صوتی و وضع آن در آستانه بحران است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  هر روز صبح برای امور روزانه به گونه‌های متفاوت از خانه بیرون می‌آییم. 

افرادی با دوچرخه و موتورسیکلت، برخی با وسایل حمل و نقل عمومی، اشخاصی با خودروی شخصی و افرادی پیاده؛ مشغله‌های ذهنی یک طرف و درگیری‌های روزانه هم طرف دیگر، فقط کافی است که چراغ راهنمایی و رانندگی سبز شود و راننده‌ای به موقع حرکت نکند. 

مراسم عروس‌کشان به راه باشد، یا خودرویی قصد سبقت داشته باشد. 

در همه این موقعیت‌ها با موجی از بوق مواجه می‌شویم که برای رساندن پیام‌های مختلف به صدا درآمده است؛ گاه حتی بوق زدن برای سلام و احوال پرسی هم به کار می‌رود.

بوق‌ها به صدا در می‌آید غافل از اینکه چه آلودگی صوتی ایجاد می‌شود و چه آثار منفی روانی و جسمی باقی می‌گذارد.

آلودگی صوتی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی در کلانشهر‌هاست، منابع ثابت و متحرک مختلفی آلودگی صوتی را ایجاد می‌کند که ناوگان حمل و نقل شهری همانند خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها مهم‌ترین عوامل آن هستند. 

ناگفته نماند که شهر اصفهان نزدیک به بحران آلودگی صوتی قرار دارد و اگر اقدامات لازم برای پیشگیری و جلوگیری از این بحران صورت نگیرد، امکان دارد که همانند بحران آلودگی هوا در سال‌های آینده با جولان آلودگی صوتی مواجه شویم.

خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها مهمترین منابع آلودگی صوتی

مهرداد فرهادیان رئیس پژوهشکده محیط‌ زیست دانشگاه اصفهان می گوید: آلودگی صوتی یک صدای ناخواسته یا آزاردهنده است که می‌تواند در فعالیت‌های عادی انسان و حیات وحش، مانند خواب و ارتباطات، اختلال ایجاد یا کیفیت زندگی فرد را مختل کند.

این آلودگی از منابع بسیاری همانند خودرو، موتورسیکلت، هواپیما، کشتی، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ساختمانی، ماشین آلات صنعتی، ماشین چمن‌زنی، دمنده‌های صنعتی و کمپرسور‌ها نشات می‌گیرد.

او گفت: آلودگی صوتی به دلیل آثار فیزیولوژیکی و روانی بر انسان از آلاینده‌های مهم محیطی و مهم‌ترین منابع این آلودگی در کلانشهرها، تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هاست.

به گفته رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان آلودگی صوتی ممکن است منجر به سقط جنین، افزایش فشار خون، حمله قلبی، کاهش شنوایی و کاهش کارایی در محیط کار و زندگی شود.

فرهادیان گفت: شهر اصفهان همانند سایر شهر‌های بزرگ به دلیل تردد وسایل نقلیه و فقدان مکانیسم موثر در محدودکردن استفاده از وسایل نقلیه شخصی با مشکل ترافیک مواجه و به همین دلیل میزان آلودگی صوتی در مناطقی همانند خیابان‌های کاوه و شیخ صدوق و پل‌غدیر از سایر مناطق بیشتر است.

او  می گوید: درختان و پوشش گیاهی به عنوان فیلتری مناسب برای جلوگیری از نفوذ سر و صدا در نواحی همجوار با مناطق درمانی و مناطق مسکونی عمل می‌کنند؛ اما عواملی همانند افزایش تردد خودروها، قدیمی بودن بافت برخی از خیابان‌ها و نوع آسفالت، در میزان انتشار آلودگی صوتی موثر است.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان گفت: کنترل ترافیک، میزان تراکم جمعیت در بافت شهری، حضور مراکز خدماتی، درمانی و کارگاهی، مورفولوژی شهری، کاربری‌های زمین، فضای سبزشهری، طراحی مناسب خیابان‌های کلیدی و مبلمان شهری، معماری ساختمان‌ها، عایق بندی دیوار‌های ساختمان و پنجره‌ها در کنترل آلودگی صوتی در شهر‌ها موثر است.

 آلودگی صوتی


پایش شبانه روزی آلودگی صوتی

ستار مصری پور کارشناس فنی مرکز پایش کنترل کیفیت هوای اصفهان گفت: از نظر صوتی اصفهان بعد از تهران دومین شهر است که وارد محدوده زرد و نارنجی آلودگی صوتی شده است به این ترتیب که به طور میانگین شاخص سنجش صوت شهر اصفهان در روز از ۶۳ تا ۶۵ دسیبل متغیر است.

او می گوید: شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۷، ۴ ایستگاه سنجش صوت در محدوده‌های پر سر و صدا و ترافیکی شهر شامل خیابان باغ گلدسته به سمت سی‌و سه پل، خیابان کاوه کنار آتش‌نشانی منطقه ۸، خیابان امام رضا در منطقه رهنان و خیابان میرزا طاهر نصب کرده است.

کارشناس فنی مرکز پایش کنترل کیفیت هوای اصفهان گفت: اصفهان نسبت به تهران شرایط مناسب‌تری دارد با این تفاوت که در تهران حدود ۳۰ یا ۴۰ ایستگاه سنجش صوت و در اصفهان فقط ۴ ایستگاه سنجش صوت وجود دارد.

او گفت: برای سنجش اطلاعات صوت، از ساعت ۶ تا ۱۸ به عنوان روز، ۱۸ تا ۲۳ به عنوان شب و از ۲۳ شب تا ۶ صبح زمان خاموشی شهر از لحاظ فعالیت‌های ترددی و عمرانی در نظر گرفته می‌شود.

مصری پور  گفت: در روز صوت زیر ۶۰ دسیبل سالم، ۶۰ تا ۶۵ دسیبل آزاردهنده برای گروه‌های حساس، ۶۵ تا ۷۰ دسیبل آزاردخنده برای عموم و بالای ۷۰ دسیبل خطرناک محسوب می‌شود. زمان خاموشی شهر نیز در محدوده سالم و پاک تعریف می‌شود.

موتور برقی


۴۵۰۰ جای خالی در طرح جاگزینی موتور برقی

کارشناس فنی مرکز پایش کنترل کیفیت هوای اصفهان گفت: عمده‌ترین مشکلات صوتی اصفهان مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و ماشین‌های دیزلی است و شهرداری اصفهان سعی کرده با اقداماتی همانند بازسازی اتوبوس‌های تحت تملک خود و طرح جایگزینی موتور‌های فرسوده آلودگی هوا و صوتی را کاهش دهد.

مصری پور گفت: ۷ هزار موتور برقی امسال برای جایگزینی در نظر گرفته شد، اما حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

او می گوید: شهرداری طرح‌هایی همانند ساخت دیوار‌های شبکه شبکه‌ای برای اتوبان‌ها و درختکاری بسیار زیاد را برای شکسته شدن امواج و کاهش شدت صوت در نظر گرفته و اجرا کرده است.

ضرورت نصب ایستگاه‌های سنجش صوت در تمام مناطق شهر اصفهان

بابک صادقیان رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان  گفت: برای کنترل آلودگی صوتی کلانشهر اصفهان باید آمار و اطلاعات دقیق وجود داشته باشد تا با برنامه‌ریزی مناسب برای حل این معضل اقدام کرد، به همین سبب نصب ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در هر نقطه شهر اصفهان، ضروری است که این امر به تأمین اعتبار نیاز دارد.

او گفت: مهم‌ترین بخش، اجرای مصوبات است از جمله اینکه کلانشهر اصفهان هنوز مراکز معاینه فنی موتورسیکلت برای بررسی موارد ایمنی و زیست‌محیطی وسایل نقلیه گفته‌شده را ندارد.

به گفته رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان  بخش عمده‌ای از موتورسیکلت‌ها به ویژه موتور‌سیکلت‌های کاربراتوری به دلیل نوع موتور و قوای محرکه فاقد استاندارد‌های زیست محیطی هستند و سبب آلودگی هوا می‌شوند.

همچنین به دلیل رعایت نکردن استاندارد‌های فنی غالب موتورسیکلت‌ها دارای اصوات آزار‌دهنده و از منابع مهم آلودگی صوتی در معابر اصلی و ترافیکی شهر و حتی معابر فرعی در مناطق سکونتگاهی، محسوب می‌شوند.

اجرای ماده ۲۹ قانون هوای پاک بلا تکلیف مانده است؟

صادقیان گفت: در آیین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون هوای پاک در خصوص آلودگی صوتی وظایف دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است.

او گفت: طبق این آیین نامه وزارت کشور موظف است که در مدت شش ماه از لازم الاجرا شدن مصوبه، طرح جامع مدیریت کاهش آلودگی صوتی در کلانشهر‌ها را تدوین و وزارت راه و شهرسازی نیز در مدت یکسال از تصویب قانون، دستورالعمل کنترل و کاهش آلودگی ناشی از فعالیت‌های ساختمانی و ساخت وساز‌های شهری را ابلاغ کند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: همچنین پلیس راهور موظف است با وسایل نقلیه موتوری فاقد معاینه فنی برخورد کند و سازمان حفاظت محیط زیست هم باید با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مربوط، سامانه ملی پایش و اطلاع رسانی آلودگی صوتی را راه اندازی کند.

صادقیان می گوید: اجرای این لوایح به دلیل محدودیت منابع اعتباری امکان پذیر نبوده و راه اندازی سامانه ملی پایش آلودگی هوا محقق نشده است.

اصفهان در مخاطره شیپور نامرئی آلودگی صوتی


پیامد‌های فیزیکی و روانی آلودگی صوتی اثبات شده است

او گفت: شهروندان شکایت‌های متعددی از آلودگی صوتی به ادارات حفاظت محیط زیست تحویل می‌دهند که کارشناسان محیط زیست با توجه به استاندارد‌های سازمان با تجهیزات اندازه‌گیری، میزان آلودگی صوتی را ارزیابی می‌کنند و در صورت تشخیص تخلف پرونده به مراجع قانونی ارجاع می‌شود.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: اگر سهم حمل و نقل در آلودگی صوتی بزرگراهی همانند خرازی را ندانیم تعریف برنامه‌های مدیریتی شهری برای این موضوع مؤثر نخواهد بود به همین دلیل باید کار کارشناسی کرد تا مانند آلودگی هوا عوامل آلاینده را بررسی و سپس برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

سال‌هاست که با بحران آلودگی هوا مواجه هستیم و بار‌ها شنیده‌ایم که این معضل نتیجه تدابیر نامناسب طی ۵۰ سال اخیر بوده است.

با توجه به اینکه آلودگی صوتی نیز زیرگروه آلودگی هوا به شمار می‌آید؛ بهتر است تا با وضع بحرانی آلودگی صوتی مواجه نشده‌ایم، فرصت را غنیمت بشمریم و با همت جامع دولتی، شهری و مردمی برای پیشگیری از بحران آلودگی صوتی اقداماتی کاربردی کنیم.

گزارش از نرجس برهانی
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
اگر موتورسیکلت ها برقی شود هیاهوی شهری بسیار کاهش خواهد یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
واقعا خیلی بی ملاحظه رفتار می‌کنیم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۹:۱۳ ۲۳ دی ۱۴۰۰
ما دو سال سپاهان شهر ساکن بودیم اما به دلایلی مجبور شدیم به داخل اصفهان برگردیم . در آن دو سال وقت هایی که با تاکسی یا اتوبوس برای کاری به اصفهان می رفتم و بر می گشتم ، بعد از پیاده شدن از خودرو در سپاهان شهر احساس می کردم یک وزنه سنگین از روی گوش هایم برداشته شده است!