اعزام نیرو‌های حافظ صلح به قزاقستان برای تثبیت اوضاع

در جریان بالا گرفتن تنش‌ها در آلماتی، نخست وزیر ارمنستان از اعزام نیرو‌های حافظ صلح برای تثبیت وضعیت قزاقستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - پس از درخواست رئیس جمهور قزاقستان برای کمک به سرکوب ناآرامی ها در این کشور، نخست وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی، نیرو‌های حافظ صلح را به قزاقستان می‌فرستد.

طبق گزارش رویترز، روز گذشته وزارت کشور قزاقستان گزارش داد که هشت افسر پلیس و نیرو‌های گارد ملی در ناآرامی‌های روز سه شنبه و چهارشنبه کشته شدند. دو سرباز نیز در عملیات ضد تروریستی در فرودگاه آلماتی جان باختند.

با افزایش قیمت سوخت در قزاقستان در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲ تظاهرات‌های مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کم کم به شهر‌های بزرگ از جمله آلماتی، پایتخت این کشور کشیده شد. این اعتراضات به سرعت گسترش یافت و به بزرگترین اعتراض در یک دهه گذشته در قزاقستان بدل شد. تمامی پرواز‌ها به قزاقستان به طور کامل متوقف شده است. بانک مرکزی نیز از تعلیق موقت عملیات بانکی در این کشور خبر می‌دهد.

با افزایش اعتراضات و ناآرامی و اعلام وضعیت اضطراری، عسکر مامین، نخست وزیر قزاقستان استعفا کرد. دولت این استعفا را پذیرفت و اعلام کرد که دولت مستعفی مسئولیت تنش‌ها را بر عهده دارد.

تاکنون گزارش‌های متعددی از درگیری بین معترضان و پلیس در قزاقستان منتشر شده است. معترضان به وضعیت اقتصادی و تورم بالا اعتراض دارند و خواستار استعفای رئیس‌جمهور هستند.

این اعتراضات کماکان ادامه دارد. براساس گزارش وزارت کشور قزاقستان، بیش از ۲۰۰ تظاهر کننده تا کنون بازداشت شده و ده‌ها نفر دیگر در جریان تظاهرات زخمی شده اند.

شب گذشته نیز نیروهای امنیتی قزاقستان، فرودگاه بین‌المللی آلماتی را که درپی اعتراضات و تحولات امروز توسط معترضان اشغال شده بود، آزاد کردند.

طبق گزارش الجزیره، مسئولان قزاقستانی اعلام کردند که فرودگاه بین‌المللی آلماتی از سیطره عناصر مسلح آزاد شده و عملیات امنیتی گسترده‌ای برای بازگشت ثبات به کشور آغاز شده است.


بیشتر بخوانید: فرودگاه آلماتی آزاد شد


این در حالی است که پیش از آن، رسانه‌های قزاقستانی گزارش داده‌ بودند که درپی اعتراضات این کشور، فرودگاه آلماتی و آقتائو تعطیل شده اند.

همچنین شب گذشته خدمات اینترنت پس از حمله معترضان به مقر‌های دولتی قطع شده بود. معترضان در آقتائو فعالیت هواپیما‌ها و قطار‌ها را تعطیل کردند تا کمک‌های امنیتی به این شهر نرسد.

خبرگزاری تاس نیز  شب گذشته گزارش داده بود که معترضان ساختمان اداره محلی کمیته امنیت ملی در آلماتی را به تصرف خود درآورده‌اند.

وزارت کشور قزاقستان شب گذشته اعلام کرد که در اعتراضات اخیر ۸ نفر از نیرو‌های پلیس کشته و صد‌ها نفر مصدوم شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ دی ۱۴۰۰
نیروهای حافظ شورش هستندا.پس کار پکید
آخرین اخبار