در بحبوحه تیرگی روابط ریاض و آنکارا؛

رجب طیب اردوغان به عربستان سفر خواهد کرد

رجب طیب اردوغان به دنبال راه‌حل برای مشکلات اقتصادی کشور خود، به عربستان سفر خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ماه آینده میلادی به عربستان که روابط آن با آنکارا در سال‌های اخیر تیره شده است، سفر خواهد کرد.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره حل مشکلات صادرات به عربستان گفت که در ماه فوریه به این کشور حوزه خلیج فارس سفر خواهد کرد، اما از مقام عربستانی که او را دعوت کرده نام نبرد.

صادرات از ترکیه به عربستان سعودی در سال‌های اخیر به دلیل روابط پرتنش بین دو کشور کاهش یافته است. ترکیه اکنون در حال تلاش برای بهبود روابط با قدرت‌های منطقه از جمله امارات است، زیرا اقتصاد این کشور با سقوط ارز و تورم فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند.

دفتر رسانه‌ای دولت عربستان تا کنون به درخواست برای اظهار نظر درباره سفر اردوغان به این کشور پاسخی نداده است.

اردوغان در سفر ماه گذشته خود به قطر به دنبال دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود. این جلسه در آن زمان برگزار نشد، اما منابع از دیدار قریب‌الوقوع این مقامات خبر دادند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ تحریم غیررسمی واردات از ترکیه را اعمال کرد، چرا که تنش‌های سیاسی بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و منتقد ولیعهد، به تجارت بین دو کشور صدمه زد.

پس از اینکه عوامل سعودی جمال خاشقجی، منتقد آل سعود  را در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند، اردوغان گفته بود که این دستور از «بالاترین سطوح» دولت سعودی صادر شده است، اگرچه او از شاهزاده سعودی که حاکم واقعی عربستان است نامی نبرد.

ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که در فوریه سال گذشته منتشر شد نشان داد که ولیعهد این قتل را تایید کرده است و این اتهامی است که عربستان آن را رد می‌کند.

عربستان و ترکیه در ماه‌های اخیر پس از سال‌ها رقابت بر سر اختلافات منطقه‌ای برای بهبود روابط تلاش کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۲۱:۳۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
اردغان قراره بره دست بوسی بن سلمان اونم قراره چند دلار صدقه بهش بده
آخرین اخبار