بنابر قانون جوانی جمعیت صورت می‌گیرد؛

تخصیص ١٠ درصد بودجه دانشگاه‌ها به متاهل‌ها در ۱۴۰۱/ کمبود ۶۴ هزار خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور

بر اساس قانون جوانی جمعیت ١٠ درصد بودجه دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی باید در نظر گرفته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - قانون جوانی جمعیت ١٠ آبان ماه ١۴٠٠ در مجلس شورای اسلامی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و روی مدار اجرا افتاد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در  ۲۴ مهر کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس به تصویب رسید و رئیس جمهور مورخ  ۲۴  آبان آن را ابلاغ کرد.

این قانون برای افزایش فرزندآوری و جلوگیری از بحران پیری جمعیت در ایران شکل گرفته است، اگر اکنون از پنجره جمعیتی متولدین دهه ۶٠ تا ٨ سال آینده استفاده نکنیم، این احتمال وجود دارد که گرفتار بحران پیری جمعیت شویم.

 یکی از بندهای قانون جوانی جمعیت ساخت خوابگاه و پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل است تا بتوان مشکلات را برای زوج‌های دانشجویی کاهش داد و دانشجویان برای ازدواج دانشجویی ترغیب شوند.

تخصیص ١٠ درصد بودجه دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی

امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون ویژه جوانی جمعیت و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به تفسیر بخش‌های دانشگاهی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پرداخت و گفت: دو ماده ۷ و ماده ۸ این قانون مربوط به دانشگاه‌هاست، بزرگترین معضل ما در حوزه ازدواج جوانان میل به تحصیلات عالیه بوده و این مانع ازدواج و فرزندآوری شده است که ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم؛ به این نحو که نهضت خوابگاه‌های متاهلی را در دانشگاه‌ها راه بیندازیم. در شروع دهه ۷۰ زمانی که سیاست‌های تنظیم جمعیت خانواده در حال کار شدن بود؛ اولین سیاست عدم ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها بوده است.

بانکی‌پور با بیان اینکه تغییر دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های مجردان به متاهلان این مراکز را از همه حاشیه‌ها دور خواهد کرد، به تفسیر ماده‌های دانشگاهی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت و گفت: در ماده ۷ به این منظور چند تمهید دیده شده است؛ این برنامه منطبق با ماده ششم توسعه بوده است. بر این اساس از امسال در بودجه دانشگاه‌ها ۱۰ درصد از اعتبار تخصصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سالانه مقرر در بودجه سنواتی باید صرف خوابگاه متاهلی شود. 

٢ هزار میلیارد اوراق پشتوانه دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه متاهلی

وی به شرح تبصره‌های قانونی دوماده ۷ و ۸ این قانون پرداخت و گفت: در اجرای بند پ ماده ۱۰۳ قانون برنامه ۵ ساله به دولت اجازه داده می‌شود سالانه مطابق قوانین بودجه سنواتی تا ۵ سال مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند؛ یعنی هر دانشگاهی برای ساخت خوابگاه متاهلی دو هزار میلیارد تومان پشتوانه مالی دارد. بر اساس تبصره ۲ این دو ماده قانونی،دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موظف هستند که اراضی و ساختمان‌های مازاد خود را با مشارکت خیران و سایر دستگاه‌ها به تامین خوابگاه‌ها یا مناطق مسکونی مورد نیاز دانشجویان متاهل اختصاص دهند و  به غیر ساختمان‌هایی که وقف خاص شده باشد بقیه را می‌توان برای خوابگاه‌های متاهلی هزینه کنید.

اجاره ٩٩ ساله زمین برای ساخت خوابگاه متاهلی

به گفته این نماینده، همچنین بر اساس تبصره ۳، وزارت راه و شهرسازی مکلف است اراضی مازاد با کاربری آموزشی، تحقیقاتی یا فناوری در اختیار خود را مطابق با ضوابط شهرسازی و به میزان سرانه‌های مصوب برای جبران کسری احداث خوابگاه‌های دانشجویی و طلاب متاهل به دانشگاه و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه با حفظ مالکیت دولت به صورت اجاره‌ای ۹۹ ساله و غیر قابل تغییر کاربری واگذار کند؛ یعنی دانشگاه‌هایی که زمین ندارند، وزارت راه می‌تواند زمین در اختیار دانشگاه با اجاره ۹۹ ساله قرار دهد.

بانکی پور تاکید کرد: در تبصره ۴ دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مکلف هستند، متناسب با تعداد دانشجویان متاهل خوابگاه‌های موجود را جهت اختصاص به خوابگاه‌های متاهلان بهسازی و تجهیز کنند و در احداث خوابگاه‌های جدید، خوابگاه‌های متاهلان را در اولویت قرار دهند.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ۵، وزارت علوم و وزارت بهداشت مکلف هستند، ظرف ۶ ماه  از لازم الاجرا شدن این قانون، پیوست‌های فرهنگی احداث خوابگاه‌های متاهلی را مبتنی بر نظام نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور مصوب سال ۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب وزیر مربوطه به دانشگاه‌ها ابلاغ کند.

تسهیلات ودیعه مسکن برای دانشجویان متاهل

به گفته وی، ماده ۸ به این معناست که صندوق‌های رفاه دانشجویی بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، برای دانشجویان و طلاب متعهد دانشجویی فاقد مسکن نسبت به پرداخت ودیعه مسکن، مشروط به ارائه اجاره نامه دارای شناسه ره‌گیری از مشاوران املاک به نحوی اقدام کنند که هر ساله حداقل ۵۰ درصد متوسط قیمت ودیعه اجاره مسکن ۷۰ متری در شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر و ۱۰۰ متری در سایر شهرهای محل تحصیل را پوشش دهند.

حداقل ٢٩ هزار خوابگاه متاهلی کمبود داریم

عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره آمار خوابگاههای متاهلی برای دانشجویان علوم پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما کمتر از ٨٠٠ خوابگاه و بیش از ٣٠ هزار دانشجوی متاهلی داریم و حداقل ٢٩ هزار خوابگاه متاهلی کمبود داریم و باید در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی خوابگاه متاهلی برای دانشجویان بسازیم و هر چه بتوانیم بودجه و امکانات از وزارت بهداشت برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی اختصاص خواهید داد و ساخت خوابگاههای متاهلی در اولویت قرار دارد.

شیراوژن ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم نیازهایتان دانشجویان را در خوابگاه‌ها تامین کنیم استفاده از ظرفیت خیرین و نیکوکاران است و خیرین می توانند استان‌های مدنظر را انتخاب کنند و از نیازهای دانشجویان باخبر شوند و بتوانند مشکلات دانشجویان علوم پزشکی را حل کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره قانون جوانی جمعیت و تخصیص درصدی از بودجه به دانشجویان متاهل بیان کرد: در قانون جوانی جمعیت هم مصوبات ویژه برای تامین و ایجاد خوابگاه های متاهلی در نظر گرفته شده است و بندهای حمایتی در این قانون وجود دارد.

شیراوژن با بیان اینکه ما زمین‌هایی در پردیس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که می‌توان با تسهیلات بانکی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار قرار گیرد، افزود: ما اگر بخواهیم نیازهای دانشجویان در حوزه خوابگاه‌های متاهلی و مجردی و تغذیه را به خوبی پاسخ دهیم، به بودجه‌های بیشتری نیاز داریم و عدد لازم در بودجه ١۴٠١ کافی دیده نشده است و امیدواریم با همراهی مردم، خیرین، بودجه‌هایی که در سفرهای استانی تخصیص پیدا می‌کند، بتوانیم در تامین و ساخت خوابگا‌ه‌های دانشجویی و پرداخت تسهیلات به خوبی پاسخگو باشیم.

وی درباره تسهیلات مسکن برای دانشجویان متاهل اظهار کرد: وام ازدواج و ودیعه مسکن در اختیار دانشجویان علوم پزشکی قرار می‌گیرد و این عدد ودیعه مسکن در تهران ۶٠ میلیون تومان است و امیدواریم بتوانیم این عدد را افزایش دهیم، ما کمک هزینه‌ای که به دانشجویان متاهل می‌دهیم ٢ برابر دانشجویان مجرد است.

تامین سالانه ۶ هزار واحد مسکونی برای دانشجویان متاهل تکلیف وزارت بهداشتی‌ها

حمیدرضا اشراقی مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر حدود ۳۴ هزار و ۶۰۰ دانشجوی متاهل در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به کسب علم هستند که برای این تعداد حدود ۷۹۴ سوئیت خوابگاه متاهلی در نظر گرفته شده است، هدف گذاری ما با توجه به ابلاغ طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که وزارت بهداشت و وزارت علوم را متعهد به تامین خوابگاه‌های متاهلی و وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متاهل می‌کند، تامین سالانه ۶ هزار واحد مسکونی برای دانشجویان متاهل است.

پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان تکلیف قانون جوانی جمعیت

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در طول ماه‌های آینده و قبل از پایان سال ۱۴۰۰، پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را نهایی و به صورت آیین‌نامه مصوب شده به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم، گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، یکی از تکالیفی که برعهده وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه گذاشته شده، تهیه آیین نامه پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان است و بر همین اساس اداره کل دانشجویی به عنوان متولی این موضوع به دنبال کسب نظرات کارشناسی صاحب نظران در این حوزه است.

وی بیان کرد: البته آیین نامه‌ای در بحث خوابگاه‌های دانشجویی و مقررات عمومی سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد که بیشتر در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی مجردان است، به همین جهت تلاش بر ایجاد آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان با رویکرد فرهنگی داریم و کارگروه تخصصی بررسی پیوست فرهنگی در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان، با حضور نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران و کارشناسان و صاحب‌نظرانی تشکیل شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: سعی ما بر این است که با توجه به فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی، خوابگاه‌های متاهلی به لحاظ المان‌های عمرانی، ساخت سازه و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی و روانشناسی مد نظر قرار بگیرد. ساکنان خوابگاه‌های دانشجویانی، افراد تحصیل کرده و دانشجو هستند که یا یک نفر از زوجین و یا هر دو تن در حال گذراندن دوران دانشجویی خود هستند، بر این اساس سعی ما بر این است که در دوران دانشجویی که از این خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند، موضوعات مهمی از باب بوم‌شناسی، بوم‌زیستی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی مد نظر قرار گیرد و دسترسی لازم به تفریحاتی برای فرزندان این عزیزان وجود داشته باشد.

درخواست وزیر علوم از رئیس جمهور در سفرهای استانی: ساخت خوابگاه‌های متاهلی در اولویت قرار گیرد

زلفی گل وزیر علوم هم با اشاره به اختصاص ردیف بودجه‌ای برای تاسیس خوابگاه‌های متاهلی در لایحه بودجه گفت: در هر سفر استانی از رئیس جمهور خواهش کرده ایم که خوابگاه‌های متاهلی را در اولویت قرار دهد. با این وجود بنده در این دوره از وزارت سعی می‌کنم که خوابگاه‌های متاهلی را به طور گسترده گسترش بدهم.

١١٠٠ خوابگاه متاهلی در وزارت علوم

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به خوابگاه‌های متأهلی گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ در راستای افزایش تاهل دانشجویی، دانشگاه‌ها را به ایجاد خوابگاه‌های متأهلی ملزم کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاق تا کنون نیفتاده، بنابراین ما سعی می‌کنیم از این فرصت استفاده کنیم و تعداد زیادی از خوابگاه‌های متأهلی را به اندازه نیاز، منابع مالی و ظرفیتی که در دانشگاه‌ها داریم، تامین کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره تعداد خوابگاه‌های متأهلی گفت: تعداد خوابگاه‌های متأهلی حدود یک هزار و ۱۰۰ واحد خوابگاهی است که عدد بالایی نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست وزارت علوم مبنی بر افزایش تحصیلات تکمیلی هم اکنون تعداد خوابگاه‌های متأهلی در کشور محدود است بنابراین متناسب با این سیاست‌ها نتوانستیم افزایش خوابگاه‌های متأهلی را داشته باشیم.

وی افزایش میانگین سنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را یک واقعیت توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه دانشگاه‌ها خودشان را با این شرایط تطبیق نداده‌اند و اکنون در تلاشیم تا این محدودیت‌ها را جبران کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: از خیرین و مجموعه‌های علاقمند دعوت می‌شود تا در نهضت خوابگاه متأهلی که آغاز شده است و تا چهار سال آینده ادامه خواهد یافت کمک کنند.

بنابر اعلام معاون وزیر علوم سابق ۵۰ هزار نفر دانشجوی متأهل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل هستند و تأمین محل سکونت خوابگاهی برای ۳۵ هزار نفر دانشجوی متأهل غیربومی نیز امری ضروری است،در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار نفر دانشجوی متأهل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل هستند و تأمین محل سکونت خوابگاهی برای ۳۵ هزار نفر دانشجوی متأهل غیربومی نیز امری ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دانشگاه تربیت مدرس تهران از سال قبل تمام متاهلی تعطیل کرد و تبدیل به خوابگاه مجردی کرد و به تبع آن دانشکده های منابع طبیعی و علوم دریایی و کشاورزی این دانشگاه هم خوابگاه های متاهلی تعطیل کرد و به دانشجویان متاهل هیچ گونه خوابگاه متاهلی داده نمیشود.
آخرین اخبار