همزمان با افزایش تنش ناتو و روسیه؛

فرانسه فرمانده نیروهای واکنش سریع ناتو می‌شود

همزمان با افزایش تنش میان ناتو و روسیه برسر اوکراین، منابع خبری از فرماندهی فرانسه بر نیروهای واکنش سریع سازمان ناتو خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رادیو فرانسه، در حالی که تنش‌های میان روسیه و آمریکا در حال افزایش است، فرانسه فرماندهی نیرو‌های واکنش سریع پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برعهده گرفته است؛ بنابراین فرانسه از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی) به مدت ۱ سال فرماندهی نیرو‌های واکنش سریع ناتو را عهده‌دار خواهد شد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «از فرانسه برای قبول فرماندهی نیرو‌های واکنش سریع ناتو در ۱ سال آینده سپاسگذارم. این نیرو‌ها به دفاع جمعی ما کمک می‌کنند و فرماندهی فرانسه نمایشی قوی از تعهد و قابلیت را به نمایش خواهد گذاشت. ما برای دفاع و حفاظت از تمامی متحدانمان در کنار هم هستیم.»

نیروی واکنش سریع ناتو ۴۰ هزار نفر پرسنل دارد و اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای پاسخ به بحران‌های خاورمیانه و حمله روسیه به اوکراین ایجاد شد. رهبری این نیرو‌ها هرسال بین اعضای ناتو تغییر می‌کند و چندین کشور برای این بخش نظامی چند ملیتی نیرو فراهم می‌کنند.

در سال جاری میلادی یک تیپ ۳ هزار و ۵۰۰ نفری از فرانسه و آلمان هسته اصلی نیرو‌های واکنش سریع خواهد بود و اسپانیا، پرتغال و لهستان نیرو‌های خود را به این گروه اضافه خواهند کرد. آلمان در سال ۲۰۲۳ این نیرو‌ها را ترک خواهد گفت.

این در حالی است که «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای‌جمهور آمریکا روسیه، روز پنجشنبه در تماسی تلفنی که حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامید در مورد وضعیت اوکراین رایزنی کردند.

اوکراین در حال حاضر در تلاش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و دریافت برخی مهمات و تسلیحاتِ آمریکا از سوی این کشور از جمله موشک‌های «جاولین» باعث انتقاد شدید از سوی روسیه شده است.

همچنین امروز (شنبه) یک سرباز اوکراینی در درگیری با نیرو‌های جدایی‌طلب طرفدار روسیه کشته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار