وحیدی پاسخ می‌دهد؛

راهکار حل معضل کمبود پزشک در کشور چیست؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشک در کشور می‌تواند معضل کمبود پزشک در کشور را حل کند.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب‌های کمبود پزشک به کشور گفت: در کشور با دو معضل کمبود پزشک و توزیع نامناسب پزشک رو به رو هستیم. یکی از آسیب‌های که مردم ما بیشتر با آن رو به رو هستند نوع توزیع پزشکان است.  

وحیدی تاکید می‌کند که در توزیع پزشکان قرار نیست عده‌ای را اجبار کنیم که در منطقه‌ای طبابت کنند، ولی باید مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیریم که متاسفانه این مشوق‌ها هم وجود ندارد. ممنوعیت داشتن مطب در شهرستان‌ها برای پزشک طرحی، عدم جذب سهمیه تعهد خدمت مناطق محروم، عدم شناسایی و هدایت نخبگان برتر و جذب و نگهداشت آن‌ها از جمله مشوق‌هایی است که به گفته‌ی وحیدی در کشور وجود ندارد.  

سید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی چند روز قبل در جلسه با رئیس جمهور از تصویب افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی به مدت ۴ سال متوالی برای حل معضل کمبود پزشک در کشور خبر داده و گفته که نسبت پزشک به ۱۰ هزار نفر جمعیت در سال جاری ۱۳ است که تا سال ۱۴۱۰ باید به سرانه ۲۰ پزشک برسد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌گوید کشور ما هم اکنون در معرض پیری جمعیت قرار دارد و از سوی دیگر در چند سال آینده با موج بازنشستگی پزشکان هم رو به رو می‌شویم به همین دلیل باید در ارائه خدمات پزشکی تغییراتی بدهیم از جمله این تغییرات تغییر شیوه و تعداد جذب دانشجوی پزشکی است.  

وحیدی معتقد است در جذب دانشجوی پزشکی نباید عددی را در عدد دیگر جذب کرد، باید مشخص شود ۲۰ درصد افزایش جذب دانشجوی پزشکی می‌خواهد در کدام استان؟ در کدام دانشگاه؟ با کدام امکانات قرار است اتفاق بیفتد؟ و علاوه بر این محل خدمت این ۲۰ درصد افزایش دانشجوی پزشکی هم باید از هم اکنون مشخص شود یعنی برش‌های استانی و منطقه‌ای آن مشخص شود و اگر این اتفاق نیفتد مشکل کمبود پزشک ما مرتفع نمی‌شود.  

عاملی در این باره هم گفته دانشجو از همه جای کشور جذب می‌شود، اما بر اساس بومی‌گزینی به مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند و این سهمیه به طور خاص برای عموم داوطلبان رشته‌های پزشکی گذاشته شده است و تابع سهمیه بومی گزینی بصورت صد درصد است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تفکیک حوزه‌های بهداشت و درمان و جزیره‌ای نگاه نکردن به این دو حوزه باعث شده عدالت در دسترسی به امکانات بهداشتی هم با خدشه وارد شود. اگر اولویت پزشک به سمت سیستم ارجاع برود و مواظب سلامت مراجعه کننده خود باشد و بابت مواظب در حوزه سلامت حقوق دریافت کند تا بیماری تولید نشود قطعا شاهد فواید بیشتری خواهیم بود. اما این سیستم ارجاع علی رغم قول دولت‌ها و وجود در اسناد بالا دستی سلامت اجرایی نشده است.  

«در حال حاضر یک استان دارای دو برابر میانگین تخت بیمارستانی است و به ازای هر تخت بیمارستانی ۲ و نیم تا ۳ نفر نیرو جذب می‌شود و در مقابل یک شهرستان دیگر هیچ تخت بیمارستانی ندارد، این بی عدالتی در توزیع امکانات بهداشتی در کشور ما به وفور اتفاق افتاده است» این جمله را وحیدی می‌گوید که معتقد است به شهرستانی که تخت بیمارستانی و پزشک متخصص داده نمی‌شود حتی پزشک عمومی هم تخصیص نمی‌دهند و علت آن جزیره‌ای نگاه کردن دو بخش بهداشت و درمان هستند.  

«باید توزیع امکانات بهداشت و درمان در کشور عادلانه و منطقی بشود» وحیدی بر این مسئله تاکید می‌کند.  

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان گفت: بی عدالتی در امکانات داریم و در برخی استان‌ها واقعا شاهد آثار مدیریتی این اقدامات هستیم.  

این نماینده مجلس علت مخالفت وزارت بهداشت و برخی مسئولان آن با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می‌گوید: علت این مخالفت ذی نفع بودن یا همان تعارض منافع این وزارت خانه با این افزایش ظرفیت است و به همین دلیل تاکید شده که تصمیم گیرنده نباید ذی نفع باشد و مسئله دیگر بحث آن‌ها روی کیفیت آموزش است.  

وحیدی کمبود پزشک متخصص در کشور را نیز تائید می‌کند و یکی از دلایل این کمبود را عدم رغبت دانشجویان پزشکی برای رفتن به سوی رشته‌های تخصصی می‌داند.  البته که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر این شورا نیز بر این موضوع صحه گذاشته و تاکید کرده  وزارت بهداشت مکلف است طرح افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع تخصص و دندانپزشکی عمومی و تخصصی را ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
-
قاسم خدایی
۰۹:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
پزشک کم نداریم اگر شما بازآموزی را تا چهارسال به تعویق یا اصلاح کنید و اگر مطب زد چه با مریض چه بدون مریض 15 بیمار بیمه پرداخت کند تا مطب بچرخد و کسانی که تا دو شب مریض ویزیت می کنند جلوی ان گرفته شود هم ماندگاری خواهیم داشت و هم پزشک .ساختار را درست نکنید بیست درصد را 30 درصد 50 درصد بکنید تاثیری ندارد پزشک تازه فارغ التحصیل شده نمی تواند درسیستم مافیایی رقابت کند حتی برگه فوت نوشتن هم مافیایی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۱ دی ۱۴۰۰
ملت تا سرطان و بیماری لاعلاج نگیرن قدر متخصصا و
پزشکا رو نمیدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۱ دی ۱۴۰۰
ما هم پزشک کم داریم و هم متخصص پزشکی ولی حقوق خوب نمیدن اونام میرن اروپا و آمریکا
-
عباس گودرزی
۰۹:۲۴ ۱۱ دی ۱۴۰۰
سلام در یک کلام ، قانون بدون رانت ، اگر برای پزیک عمومی و متخصص سهمیه و تعهد خدمت در نظر گرفتعه شود مشکل حل می شود . بی قانونی و هرج و مرج ورانت باعث می شود پزشک با امکانات بیت المال متخصص شود بعد هر کجا می خواهد برود و ... حکومت جور از هرج و مرج بهتر است . حضرت علی ع
آخرین اخبار