جهان دست به دامن فناوری‌های نوظهور برای مهار آتش سوزی‌های گسترده

در این گزارش به بررسی اقدامات سازمان‌های مختلف و ابزار‌های مورد استفاده آن‌ها جهت کاهش آتش سوزی‌ها پرداخته ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از nbcnews، کارشناسان جهانی بر این باورند که شکل آتش نشانی در آینده با توجه به استفاده از ماهواره ها، هوش مصنوعی و فناوری‌های مبتنی بر فضا تغییر خواهد کرد. در سال‌های اخیر آتش سوزی‌های زیادی در نقاط مختلف جهان رخ داده است. بی توجهی انسان‌ها به زیستگاه ها، جنگل‌ها و اقدامات خطرآفرین آن‌ها یکی از دلایل عمده از بین رفتن پوشش گیاهی در سالیان گذشته بوده است. البته تغییرات آب و هوایی و در راس آن‌ها گرمایش سیاره زمین نیز نقش به سزایی در ایجا آتش سوزی‌های گسترده داشته است. بسیاری از استارتاپ‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برای پیش‌بینی رفتار آتش‌سوزی، نظارت بر خشکسالی و حتی شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی برنامه‌های جدیدی را طراحی کرده اند.

داده های ماهواره ها

شیوه مقابله دنیا با آتش‌سوزی‌های وسیع

فناوری‌های نوظهور از قبیل هواپیما‌های بدون سرنشین و داده‌های ماهواره‌ای شیوه مقابله سازمان‌های آتش‌نشانی و دولت‌ها را با آتش‌سوزی‌های وسیع تغییر می‌دهد. سوختن صد‌ها هزار هکتار مرتع و جنگل در سراسر غرب ایالات متحده یکی از هزاران نمونه آتش سوزی‌های گسترده در جهان است. تغییرات اقلیمی شدت و حجم آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها را افزایش می‌دهند. مسئولان دولت‌های مختلف برای پیشگیری از این خطر بزرگ باید استراتژی‌هایی را تدوین کنند.

ایلکای آلتینتاس، دانشمند علوم رایانه دانشگاه کالیفرنیا گفت:" من و همکارانم در آزمایشگاه WIFIRE نقشه مناطق مختلف سن دیگو را برای شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی ایجاد کرده ایم. با افزایش اطلاعات آتش نشانان و مردم سریع‌تر و بهتر می‌توان با آتش سوزی مقابله کرد. علاوه بر ساخت ابزار‌های پیشرفته و استفاده از فناوری‌های روز دنیا، آموزش‌های عمومی نیز بسیار اهمیت دارند. همچنین می‌توان برای مدل سازی رفتار آتش در زمان واقعی از نقشه استفاده کرد. این نقشه توسط آلتینتاس و تولید شده است."

آتش سوزی‌

بزرگترین آتش سوزی کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱

به گفته مرکز ملی آتش نشانی بین سازمانی، آتش سوزی‌های سال جاری بیش از ۸۰ مجتمع بزرگ و بیش از ۱.۳ میلیون هکتار از جنگل‌های ۱۳ ایالت را از بین برده است. طبق آمار تقریباً هر هفته یک آتش سوزی در مناطق مختلف آمریکا رخ می‌دهد. بزرگترین آتش سوزی کشور آمریکا در جنوب اورگان، هزاران نفر از ساکنان را مجبور به تخلیه منطقه کرد. دود غلیظ و زیاد ناشی از آتش سوزی‌های غرب ایالات متحده ساکنان ساحل شرقی را نیز اذیت می‌کند.

بزرگترین آتش سوزی آمریکا

زوئی لوفگرن نماینده کالیفرنیا در جلسه استماع کمیته علم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان آمریکا گفت:" با افزایش خطر آتش‌سوزی‌ها باید توانایی ما برای پیش‌بینی و کاهش خطر آن‌ها نیز افزایش یابد. ۹۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های کالیفرنیای شمالی تحت تاثیر آتش سوزی مجتمع CZU در سال گذشته و طی پنج هفته به کلی نابود شد. باید ردیفی را در بودجه برای پیش بینی و مدیریت آتش سوزی در نظر بگیریم. همچنین آژانس‌های علمی باید در برابر آتش سوزی با هم متحد شوند."

کارکرد ابزار پیشرفته RADR-Fire 

در حال حاضر کارشناسان سازمان هواشناسی ایالات متحده از ابزار‌های دقیقی برای پیش بینی آب‌وهوا بهره می‌برند. این کار جهت کاهش اثرات تغییرات جوی بر ایجاد و گسترش آتش سوزی‌ها انجام می‌شود. البته آتش نشانان و کارکنان پشتیبانی به تصویربرداری ماهواره‌ای متکی هستند.

آندره کولمن از محققان آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام در ریچلند واشنگتن در سال ۲۰۱۴ به توسعه سیستمی به نام تجزیه و تحلیل سریع برای واکنش به بلایا یا RADR کمک کرد. این سیستم تصاویر ماهواره‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین ثبت می‌کند. همچنین مبتنی بر هوش مصنوعی و محاسبات ابری است.

نسخه توسعه‌یافته این ابزار به نام RADR-Fire می‌تواند چندین بار در روز مرز‌های آتش‌سوزی را مشخص کند. هواپیما‌ها تصاویر دقیقی از آتش را ضبط می‌کنند. این تصاویر توسط کارکنان پشتیبانی تجزیه و تحلیل می‌شوند. ابزار RADR-Fire می‌تواند اطلاعات را در عرض چند دقیقه در اختیار آتش نشانان و کارشناسان قرار دهد.

آتش نشانان

شرکت آلمانی OroraTech مستقر در مونیخ، در حال ساخت یک صورت فلکی از ۱۰۰ ماهواره کوچک است. هر کدام از آن‌ها به اندازه یک جعبه کفش هستند. این ابزار مجهز به دوربین‌های حرارتی مادون قرمز برای نظارت بر سیاره زمین است. این وسیله هر گونه آتش سوزی بزرگتر از ۱۰ متر را گزارش می‌دهد.

اولین مورد از این نانوماهواره‌ها در ماه دسامبر با کمک Spire مستقر در سیلیکون، ولی و شرکت Space X به فضا پرتاب خواهد شد. احتمالا چهارده ماهواره دیگر هم تا سال ۲۰۲۳ پرتاب شوند. این شرکت سال گذشته ۷ میلیون دلار را برای ساخت سیستم هشدار آتش سوزی جهانی اختصاص داد. به گفته مسئولان OroraTech پلتفرم آن‌ها در حال حاضر در کانادا، آمریکای جنوبی، آفریقا و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری‌های فضایی

در این برنامه با نشان دادن نقشه‌ای شبیه به Google Earth نه تنها مکان آتش سوزی، بلکه الگو‌های باد و پوشش ابری منطقه معلوم می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند فاصله دود تا محل زندگی شان را اندازه‌گیری و مسیر حرکت ذرات خطرناک هوا را مشاهده کنند. شرکت OroraTech تنها یکی از ده‌ها شرکت استفاده کننده از فناوری فضایی برای نظارت بر آتش‌سوزی‌های جنگلی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، شرکت هوش مصنوعی Chooch AI مستقر در سانفرانسیسکو از سیستم تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در هر ۱۰ دقیقه استفاده می‌کند. با کمک این سیستم محل شروع آتش سوزی‌های جدید مشخص می‌شود. شرکت Salo Sciences با Planet ناسا برای ساختن یک سیستم نظارتی به نام رصدخانه جنگلی کالیفرنیا همکاری کرد. این ابزار از هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره‌ای برای ایجاد نقشه دقیق از زمین‌های جنگلی در کالیفرنیا برای کمک به پیش‌بینی و جلوگیری از آتش سوزی استفاده می‌کند.

 Google Earth


بیشتر بخوانید


گزارش از مهران محمدپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۱ دی ۱۴۰۰
نمیشه چیزی شبیه موشک بسازید که آتش خاموش کنه
Iran (Islamic Republic of)
انقلابی
۰۷:۴۰ ۱۱ دی ۱۴۰۰
شما ها چقدر ساده هستید .
اینها میخواهند با این ماهواره ها از سایت های حساس موشکی و هسته ای ما عکسبرداری و فیلمبرداری کنند
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۱۲:۲۳ ۱۱ دی ۱۴۰۰
پیچیده کی بودی تووووو