انتقاد وزیر خارجه آمریکا از سرکوب معترضان در سودان

آنتونی بلینکن با انتقاد از سرکوب اعتراضات در سودان از برخورد‌های خشونت آمیز ابراز نگرانی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از اقدام نیرو‌های امنیتی سودان در سرکوب اعتراضات در این کشور انتقاد کرد.

آنتونی بلینکن مدعی شد: آمریکا عمیقا از گزارش‌ها در خصوص بکارگیری نیرو‌های مرگبار علیه معترضان در سودان و سرکوب ده‌ها هزار نفر از مردمی که علیه حکومت نظامی راهپیمایی کردند، نگران است.

او در حساب توییتری خود نوشت: آمریکا در کنار مردم سودان – در حالی که آن‌ها آزادی، صلح و عدالت را مطاله مب کنند – می‌ایستد.

روز گذشته و همزمان با تداوم اعتراضات به حکومت نظامی سودان و برگزاری راهپیمایی‌های گسترده در سراسر کشور کمیته پزشکان سودان اعلام کرد چهار نفر از معترضان به ضرب گلوله کشته شده اند.

همچنین رسانه‌ها اعلام کردند معترضان در خارطوم، پایتخت و شهر‌های مجاور به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند و پلیس ضد شورش و نیرو‌های امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی توانستند معترضان را پراکنده کنند.

اعتراضات در سودان در حالی به خشونت کشیده شده است که چند روز پیش رسانه‌های سودانی اعلام کردند عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور از «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و «محمود حمدان دقلو» معاون وی خواسته به دنبال نخست وزیر جدید باشند؛ زیرا وی دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در پست نخست وزیری ندارد.

این موضع را در حالی اتخاذ می‌کند که کشور شاهد تظاهرات مردمی است که خواستار حکومت مدنی دموکراتیک در کشور هستند و توافق سیاسی حمدوک و البرهان را رد می‌کنند. معترضان خواستار عدم دخالت کامل ارتش در روند انتقال قدرت به غیرنظامیان و برگزاری یک انتخابات آزاد هستند.

ارتش سودان پس از کودتا، عبدالله حمدوک را به عنوان نخست وزیر غیرنظامی به قدرت بازگرداند و وعده برگزاری انتخابات آزاد را در ژوئیه سال ۲۰۲۳ به سودانی‌ها داد، اما هنوز دولت تشکیل نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار