آمریکا و روسیه ۱۰ ژانویه درباره اوکراین مذاکره می‌کنند

یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد آمریکا و روسیه ۱۰ ژانویه درباره کنترل تسلیحات و تنش‌ها بر سر اوکراین مذاکره خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد آمریکا و روسیه ۱۰ ژانویه درباره کنترل تسلیحات و تنش‌ها بر سر اوکراین مذاکره خواهند کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: آمریکا مشتاقانه منتظر تعامل با روسیه است. وقتی ما به گفتگو بنشینیم، هر دو می‌توانیم نگرانی‌های خود را درباره موضوعات مختلف روی میز بگذاریم و در باره آن‌ها صحبت کنیم.

به گفته وی، مسکو و ناتو  قرار است در ۱۲ ژانویه با یکدیگر دیدار کنند، در حالی که روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که شامل آمریکا نیز می‌شود، در ۱۳ ژانویه ملاقات خواهند داشت.

نشست شورای ناتو-روسیه و مذاکرات بین مسکو و شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار است بر اوکراین متمرکز شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد مسکو خواستار مشارکت مقامات نظامی در مذاکرات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وی گفت: مذاکرات با آمریکا در خصوص تضمین‌های امنیتی فورا پس از تعطیلات سال نو روسیه در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. مقامات نظامی و دولتی در مذاکرات با آمریکا شرکت خواهند کرد.

لاوروف در ادامه پرده از نقشه کشور‌های غربی برای جنگ‌افروزی در اوکراین برداشته و اعلام کرد غرب تمایل دارد در اوکراین یک جنگ کوچک به راه انداخته و بعد مسئولیت آن را به گردن روسیه بیاندازد، سپس به همین بهانه مسکو را تحریم کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در بحبوحه بن‌بست بین روسیه و قدرت‌های غربی بر سر اوکراین گفت مسکو تهدید یک بحران موشکی جدید را جدی می‌داند.

روز گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا لایحه دفاعی ۷۶۸ میلیارد دلاری را امضا کرد که ۷ میلیارد دلار از آن صرف بازدارندگی اتحادیه اروپا و ۳۰۰ میلیون دلار آن نیز برای کمک به اوکراین صرف خواهد شد.

بنابر اعلام کاخ سفید «حداقل ۷ میلیارد دلار نیز برای عملیات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام در نظر گرفته شده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار