آسیب پذیری یخ‌های قطب جنوب در برابر گرمایش جهانی

دانشمندان شرایط یخ‌های قطب جنوب را در دوران میوسن اولیه یعنی حدود ۱۶ تا ۱۸ میلیون سال پیش مطالعه کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از imperial.ac.uk، بررسی گذشته یخ‌های قطب جنوب نشان می‌دهد که در برابر گرمایش جهان آسیب‌پذیرتر هستند. اطلاعات جدید در مورد نحوه واکنش صفحه یخی غرب قطب جنوب به آب و هوای گرم‌تر در میلیون‌ها سال پیش می‌تواند پیش‌بینی درباره آینده آن را بهبود بخشد. دانشمندان کالج امپریال لندن در مطالعه جدید خود وضعیت یخ‌های قطب جنوب را در دوران میوسن اولیه یعنی حدود ۱۶ تا ۱۸ میلیون سال پیش را مورد بررسی قرار دادند. در دوره‌های گرم‌تر، سطح دریا تا ۶۰ متر افزایش می‌یابد. این عدد معادل آب شدن تمام یخ‌های موجود در قطب جنوب است. اندازه ورقه شرقی یخ در قطب جنوب EAIS و صفحه کوچکتر یخ در غرب قطب جنوب WAIS در گذشته نامشخص بود.

گرمایش جهانی

علت افزایش سطح دریا در گذشته از نظر محققان

اطلاعات جدید حکایت از وسعت عظیم WAIS در دوره‌های سردتر در میوسن دارد. این به معنای نقش ویژه آن در افزایش سطح آب دریا است. محققان با گرم شدن جهان آینده WAIS را با دقت بیشتری پیش بینی می‌کنند. همچنین دانشمندان افزایش سطح دریا را نتیجه ذوب شدن ورقه یخی بزرگتر EAIS می‌دانستند. مدل‌های ورقه‌های یخی نشان می‌دهند که بخش‌هایی از EAIS حتی در گرم‌ترین دوره‌های میوسن در حدود ۵ تا ۲۳ میلیون سال پیش نیز باقی مانده‌اند.

یخ‌های قطب جنوب

این تیم با حفاری در رسوبات دریای راس شواهدی از مواد ته نشین شده توسط یک WAIS در خارج از دریا پیدا کردند. در گذشته بیشتر سطح زمین در زیر WAIS و بالاتر از سطح دریا قرار داشت. در مقایسه با امروز یخ بیشتری در این قسمت از قطب جنوب قرار داشت. اگر اقدامات قابل توجهی برای مهار انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انجام نشود، اثرات تغییرات آب و هوایی بر ورقه‌های یخی قطب جنوب باقی خواهد ماند. حفظ گرمایش در آینده در زیر دو درجه و در حالت ایده آل تا ۱.۵ درجه هدف مورد نظر محققان است. تحقق این کار نیاز به کاهش ۵۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار