مقام سوری:

آمریکایی‌ها دیگر در سوریه جایی ندارند

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: با توجه به این که شاهد شکست برنامه آمریکا هستیم، توجیهات حضور این کشور در سوریه از بین رفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در ویژه برنامه (خبرساز) با ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه سوریه و رئیس هیئت این کشور در مذاکرات آستانه گفت‌وگو کرد.

ایمن سوسان درباره مسئله خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و اینکه آیا تماس‌هایی با دولت جدید آمریکا دارید؟ گفت: تا جایی که من می‌دانم تماسی وجود ندارد، ولی آن‌ها باید از سوریه خارج شوند و خارج هم خواهند شد. آن‌ها در سوریه جایی ندارند. آمریکا بر اساس برنامه ضد سوری خود در سوریه حضور پیدا کرده است و با توجه به اینکه شاهد شکست برنامه آمریکا هستیم، توجیهات حضور این کشور در سوریه از بین رفته است.

او در خصوص علت از سرگیری فعالیت برخی گروه‌های تروریستی و بخصوص داعش در سوریه گفت: اگر به این مسئله توجه کنید که داعش در کدام مناطق فعالیت می‌کند آن وقت می‌توانید بگویید چه کسی عامل از سرگیری فعالیت‌های داعش است؟ داعش کجا فعالیت می‌کند؟ در صحرای سوریه؛ همانگونه که می‌دانید نیرو‌های آمریکایی در این منطقه حضور دارند در نتیجه آمریکا عامل احیای داعش و از سرگیری فعالیت‌های این گروه در سوریه است و این کار را در چارچوب سیاست خود برای جلوگیری از برقراری ثبات و امنیت در سوریه انجام می‌دهد. داعش هر کجا که باشد با آن مبارزه می‌کنیم و به آن اجازه ظهور مجدد نمی‌دهیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا تماس‌هایی با ترکیه دارید؟ گفت: تا زمانی که ترکیه به اشغالگری‌های خود در سوریه ادامه می‌دهد امکان هیچگونه تماسی وجود ندارد. مسئله دیگر اینکه در ترکیه چیزی به نام مشکل کرد‌ها وجود دارد و ما در سوریه مشکلی به این نام نداریم، بلکه فقط برخی گروه‌های افراطی هستند که بیشتر آن‌ها هم از خارج سوریه آمده اند و می‌خواهند در چارچوب سیاست‌های آمریکا برای از بین بردن وحدت سوریه، برنامه‌ای اجرا کنند؛ بنابراین اختلاف زیادی بین رویکرد ترکیه به کرد‌ها و آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد وجود دارد. کرد‌های سوریه بخشی از بافت جامعه سوریه هستند و تندرو‌ها هم نماینده کرد‌ها به عنوان بخش مهمی از جامعه سوریه نیستند. بسیاری از کرد‌ها وطن‌پرست هستند و به سوریه و وحدت این کشور و باقی ماندن به عنوان جزئی از سوریه باور دارند.

ایمن سوسان در این باره که آیا وجود اشغالگران ترکیه در شمال سوریه تنها عامل فشار بر دولت سوریه است یا این که عوامل دیگری نیز برای اعمال فشار بر دولت سوریه برای واداشتن آن به دادن امتیازات سیاسی و امنیتی یا حتی اجتماعی وجود دارد؟ گفت: هیچ مسئله امنیتی یا سیاسی وجود ندارد، زیرا پیش از بحران سوریه، هیچ مشکلی در مرز‌ها بین دو کشور وجود نداشت. این مشکلات در نتیجه سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه به وجود آمد. سیاست ترکیه در قبال سوریه ناشی از رویکرد‌های عقیدتی حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه و توهماتی است که در اذهان سران نظام ترکیه جولان می‌دهد. تاریخ مصرف این توهمات به پایان رسیده است و این توهمات در تونس و مصر و دیگر کشور‌های عربی با شکست روبرو شده است و دیگر امکان ادامه حیات آن وجود ندارد. اگر به اوضاع اقتصادی ترکیه نگاه کنیم می‌بینیم این اوضاع ناشی از سیاست‌های حزب عدالت و توسعه است که ترکیه و اقتصاد آن را به این روز انداخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار