بسته برترین‌های فناوری و فضا؛

از پیشتاز بودن ایران در دانش اعصاب شناختی تا تولید دوچرخه برقی برای اولین بار در کشور

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« دانش اعصاب شناختی ایران در منطقه پیشتاز است»، «تشخیص سرطان روده با کمک آنتی‌بادی‌ها»، « طراحی روشی فعال و غیر فعال برای ضدعفونی کردن هوای محیط»، « تولید دستگاه ژنراتور نانو حباب ساز برای اولین بار در ایران»، « جایگاه نخست ایران بین کشورهای منطقه در حوزه علوم اعصاب»، « تولید دوچرخه برقی برای اولین بار در کشور»، « کاهش ۹۸ درصدی آب با دستگاه محلول پاش کشاورزی» همراه بود.

دانش اعصاب شناختی ایران در منطقه پیشتاز است

محمد حقی جغتایی، رئیس انجمن علوم اعصاب گفت: ایران در زمینه دانش علوم اعصاب و اعصاب شناختی در رتبه نخست کشور‌های منطقه قرار دارد. 

او افزود: ما توانستیم رتبه نوزدهم جهانی در حوزه علوم اعصاب، جایگاه سیزدهم در گرایش علوم اعصاب رفتاری، ردیف هفدهم در حوزه سلولی و مولکولی و رتبه دوازدهم جهان در حوزه هوش مصنوعی و علوم اعصاب رل به خود اختصاص دهیم.

حقی جغتایی بیان کرد: بزرگترین رویداد هم اندیشی علمی کشور در حوزه علوم اعصاب با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در اول دی  در بستری مجازی در تهران برگزار می‌شود. این کنگره با هدف توسعه و گسترش همکاری‌های تحقیقاتی، آموزشی و تخصصی و نیز انتقال تجارب و یافته‌های علمی با شرکت دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان علوم پایه و بالینی، دانشجویان دکتری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رزیدنت‌ها برگزار می‌شود.

رئیس انجمن علوم اعصاب بیان کرد : در این رویداد  متخصصان برجسته علوم اعصاب از دانشگاه‌های معتبر داخلی و چندین کشور خارجی از جمله ژاپن، چین، کره، هند، ترکیه، آمریکا، کانادا، آلمان و گرجستان آخرین دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند.

تشخیص سرطان روده با کمک آنتی‌بادی‌ها

مهدی گلامی دیلمقانی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: سرطان روده قابل تشخیص و شناسایی نیست تا زمانی که در بدن ایجاد شود، پس از آن با کمک برخی از دستگاهها نوع آن را  می‌توان شناسایی کرد.

او افزود: ما توانستیم کیتی را طراحی کنیم که  در همان مرحله اولیه که تومورهای سرطانی در روده تشکیل میشوند، شناسایی شوند. این کیتِ تشخیصی، نمونه خارجی ندارد.

این فعال فناور ادامه داد: کیت تشخیص سریع سرطان روده از طریق آنتی بادی و آنتی ژنهای اختصاصی که در سطح روده وجود دارند به پزشک در تشخیص سریع بیماری کمک میکند.

او بیان کرد: زمانی که غده تومور در بدن ایجاد میشود، ناخواسته سلول در بدن از بین میرود و به نوعی سلول در بدن میمیرد. با استفاده از این کیت میتوان قبل از ایجاد تومور سرطان، آن را شناسایی کرد.

طراحی روشی فعال و غیر فعال برای ضدعفونی کردن هوای محیط

معتمدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، اهمیت استفاده  از دستگاه‌های ضدعفونی کننده هوا در مراکز درمانی، آموزشی، اماکن عمومی و صنایع غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: ضدعفونی کردن هوا به فرآیندی گفته می‌شود که سبب از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها نظیر باکتری‌ها قارچ‌ها و ویروس‌ها شده و به طور کلی به دو روش فعال و غیر فعال انجام می‌شود. ضدعفونی کردن هوا به صورت فعال روشی است که با اضافه شدن موادی به محیط، عمل گند زدایی میکروارگانیسم‌ها (باکتری، قارچ و ویروس ها) انجام می‌شود.

معتمدی تصریح کرد: دستگاه‌های ضدعفونی کننده به روش فعال با توجه به نوع ماده تولیدی از یکدیگر جدا می‌شوند. محدوده تعیین شده برای ضد عفونی باتوجه به توانایی ایجاد غلظت مناسب در دور‌ترین نقطه از دستگاه تعیین می‌شود. روش‌های گند زدایی به روش فعال مبتنی بر یوزیناسیون یا انتشار مواد ضد عفونی کننده به صورت مهپاش است که لزوما حضور انسان یا سایر موجودات زنده در مجاورت دستگاه امکان پذیر نیست. امکان ساخت دستگاه با هزینه نسبتا کمتر از ویژگی‌های دستگاه ضدعفونی کننده فعال است.

تولید دستگاه ژنراتور نانو حباب ساز برای اولین بار در ایران

قره‌خان مدیر فنی یک شرکت دانش بنیان با اشاره به دستگاه ژنراتور نانو حباب ساز گفت: ژنراتور نانو حباب ساز دستگاهی است که قطر حباب‌های اکسیژن را در مقیاس نانو تولید می‌کند تا در داخل آب به راحتی حل شود. اگر قطرات در مقیاس نانو باشند پایداری حباب‌های اکسیژن در سیال بیشتر می‌شود و بیشتر از حالت اشباع، اکسیژن در داخل آب می‌ماند.

او افزود: نمونه‌های آمریکایی و کره‌ای دستگاه ژنراتور نانو حباب ساز تا ۶۰ الی ۸۰ نانو متر می‌توانند قطر حباب را کاهش دهند، اما تولید داخل این دستگاه تا ۴۰ نانو متر قطر حباب را کاهش داده که باعث پایداری و انحلال بیشتر سیال می‌شود. این دستگاه تائیدیه و گواهی مرکز ستاد نانو ریاست جمهوری و وزارت بهداشت را اخذ کرده است.

مدیر فنی این شرکت دانش بنیان با اشاره به کاربرد دستگاه ژن راتور نانو حباب ساز ایرانی بیان کرد: دستگاه ژنراتور نانو حباب ساز ساخت داخل در گلخانه‌های هیدروپنیک کاردبرد دارد و در محلول برای گیاهان تهیه شده استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه، محلول تهیه شده را می‌توان غنی از اکسیژن کرد که این عمل باعث سلامت گیاه، جذب بیشتر برای گیاه و افزایش باروری آن می‌شود. باتوجه به اینکه این دستگاه در شیلات نیز کاربرد دارد می‌تواند باعث افزایش تراکم استخر ها، کاهش تنش ماهی و پرواری ماهی شده، زیرا اکسیژن بیشتر، باعث سوخت و ساز ماهی می‌شود.

جایگاه نخست ایران بین کشورهای منطقه در حوزه علوم اعصاب

 جغتایی در دهمین کنگره بین المللی علوم اعصاب پایه و بالینی گفت: این همایش علمی با هدف توسعه و گسترش همکاری های تحقیقاتی، آموزشی و تخصصی و نیز انتقال تجارب و یافته های علمی با شرکت دانشمندان و متخصصان علوم اعصاب پایه و بالینی داخلی و چندین کشور خارجی، محققان، استادان و دانشجویان دکتری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رزیدنت ها برگزار شد.

رئیس دهمین کنگره بین المللی علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: علوم اعصاب شناختی، نقشه برداری از مغز، علوم اعصاب محاسباتی و نوروتکنولوژی، دمانس، اختلالات شناختی، حرکتی و عصبی و اثرات ویروس کرونا بر سیستم های عصبیو تحریکات عمقی و سطحی مغز از محورها و مباحث مهم این کنگره در حوزه شناخت و علوم شناختی است.

او ادامه داد: در این همایش متخصصان برجسته علوم اعصاب از کشورهای مختلف از جمله ژاپن، چین، کره، هند، ترکیه، آمریکا، کانادا، آلمان و گرجستان آخرین دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در حوزه های علوم اعصاب و اعصاب شناختی سخنرانی می‌کنند.

جغتایی با تشریح جایگاه و اهمیت حوزه علوم اعصاب و علوم اعصاب شناختی و اینکه ایران در این حوزه با تلاش دانشمندان، محققان، متخصصان و دانشجویان در رتبه نخست کشور‌های منطقه جای دارد، گفت: در یک دهه اخیر مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای در سطح جهانی در حوزه علوم اعصاب آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه کشورمان با پست سر گذاشتن دیگر کشور‌های منطقه در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی پیشتاز است، گفت: اقدامات کشور‌های جهان در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی به سرعت در حال گسترش است و فرصت‌های زیادی نیز در حوزه علوم اعصاب بوجود آمده است.

رئیس دهمین کنگره بین المللی علوم اعصاب پایه و بالینی بیان کرد: با توجه به برنامه‌های وسیع تحقیقاتی و مطالعاتی درسطح جهانی در حوزه دانش علوم اعصاب و علوم شناختی، کسب موفقیت‌های هرچه بیشتر برای بهره گیری موثرتر از این حوزه‌ها در درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی درداخل کشورمان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری جدی است.

تولید دوچرخه برقی برای اولین بار در کشور

بهروز شوشتری مدیر فروش یک شرکت دانش بنیان با اشاره به دوچرخه های برقی اظهار کرد: شرکت دانش بنیان ما علاوه بر اینکه  تنها تولید کننده دوچرخه‌های برقی درکشور است، کیت‌های برقی دوچرخه هم تولید می‌کند. با نصب کیت‌های برقی روی دوچرخه، این وسیله با استفاده از دسته گاز که مانند موتور سیلک می‌شود حرکت می‌کند. سنسور کمکی موجود در آن هم به رکاب زدن کمک می‌کند و هم می‌توانید از آن به عنوان دوچرخه عادی و وسیله ورزشی استفاده کنید.

او با اشاره به نمونه‌های وارداتی این محصول گفت: نمونه خارجی و وارداتی آن در کشور وجود دارد که دو برابر قیمت تولید داخلی این محصول است.

مدیر فروش این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این محصول به تولید انبوده رسیده و به صورت محدود صادر می‌شود که در سال‌های آینده صادرات بیشتری انجام خواهد شد. دوچرخه‌های برقی در شرایط فعلی به برطرف کردن مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا کمک بسیاری می‌کند.

او با اشاره به قیمت این دوچرخه اظهار کرد: قیمت این دوچرخه‌های برقی  ۲۰ میلیون تومان است که نسبت به موتور سیکلت صرفه جویی ارزی بالایی دارد.

کاهش ۹۸ درصدی آب با دستگاه محلول پاش کشاورزی

علایی زاده، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان  با اشاره به  دستگاه محلول پاش کشاورزی  اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان با هدف هوشمند سازی و کاربرد روباتیک در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کند. یکی از این محصولات روباتیکی در حوزه کشاورزی، ربات‌های محلول پاش هستند که می‌توانند به صورت کاملا هوشمند با سرعت تقریبا ۱۰ برابر نسبت به روش سنتی مزارع را محلول پاشی کنند.

او افزود: کاهش ۹۸ درصدی آب، کاهش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی سم و دقت بالا در محلول پاشی با تنظیم دبی متناسب با سرعت پهباد از کاربرد‌های این ربات محلول پاش است. با استفاده از این روش دیگر تماس مستقیم با محصول، کوبیدگی در مزارع کشاورزی صورت نمیگیرد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد و عملکرد کشاورزان را بهتر می‌کند. قیمت محصولات محلول پاش تولید داخلی، ۳۰ درصد کم‌تر از قیمت نمونه خارجی آن است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به محصول گرده افشان گفت: این محصول با سرعت بسیار بالاتر نسبت به روش سنتی به کمک پهباد، پودر‌های گرده را به صورت هوشمند و با تشخیص نوع درخت به درختان می‌پاشد که در این شرایط لقاح مصنوعی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار