قانون‌شکنی بین‌المللی سعودی‌ها در ماجرای شهادت «حسن ایرلو» چه عواقبی خواهد داشت؟

عربستان با تعلل و نادیده گرفتن قوانین بین المللی موجب شهادت سفیر کشورمان در یمن و افزایش تنش بین ریاض و تهران شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه از شهادت حسن ایرلو، سفیر کشورمان در دولت نجات ملی یمن بر اثر ابتلا به کرونا خبر دادند. شهید ایرلو که از جانبازان جنگ تحمیلی بود به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و با وجود به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، به فیض شهادت نائل آمد.

در پی این حادثه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه تشییع پیکر شهید ایرلو ضمن انتقاد از رفتار سعودی‌ها اعلام کرد که اعتراض خود را به کنوانسیون‌های بین المللی به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که ریاض برای سرپوش بر جنایت خود مدعی شده که هیچ نشانه‌ای از بیماری جدی در سفیر دیده نمی‌شد. با این حال عربستان قوانین بین المللی مربوط به دیپلمات‌ها را نادیده گرفته، از بیماری سفیر ایران در یمن سوء استفاده کرده و از انصارالله خواسته بود که در ازای اجازه عبور شهید ایرلو، تعدادی از اسیران سعودی را آزاد کند.

شهید حسن ایرلو از سال ۹۸ ماموریت دیپلماتیک خود را در صنعا آغاز کرد و چند ماه بعد به دلیل اتهامات بی اساس از طرف دولت آمریکا تحریم شد.

سعودی‌ها قوانین بین المللی درباره دیپلمات ها را نادیده گرفتند!

عربستان که هفت سال است مردم مظلوم یمن را محاصره کرده و همواره قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته، بعد از درخواست انصارالله برای بازگشت دیپلمات ارشد ایرانی در یمن، به رهبران انصارالله گفته است که اجازه نخواهند داد ایران به یمن هواپیما بفرستد. سرانجام روز ۲۷ آذرماه تفاهمی میان ایران و عربستان از طریق بغداد (کشور ثالث) درباره انتقال سفیر ایران در صنعا توسط هواپیمای عراقی صورت گرفت و شهید ایرلو توانست با هواپیمای نظامی عراقی از یمن خارج شود.

طبق قوانین بین المللی و کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک که در سال ۱۹۶۱ در وین، پایتخت اتریش به امضا رسید و سپس در سازمان ملل تصویب شد، مأموران دیپلماتیک مصون از تعرض هستند و مسئول هیچ گونه دستگیری یا بازداشت نیستند و دولت پذیرنده باید با تمام احترام با آن‌ها رفتار کند. محل اقامت مخصوص مأمور سیاسی مانند اماکن مأموریت مصون و مورد حمایت کشور پذیرنده خواهد بود.

از طرف دیگر نیز با توجه به این قوانین، دیپلمات‌ها در صورت داشتن گذرنامه دیپلماتیک، آزادی تردد بین کشور پذیرنده و ثالث را دارند. کشور پذیرنده وظیفه دارد حتی در صورت وجود اختلاف و شرایط جنگی، تسهیلات لازم را برای دیپلمات‌ها و اعضای خانواده آن‌ها و وسایل نقلیه مناسب فراهم کرده تا به راحتی در اولین فرصت بتوانند کشور درگیر جنگ را ترک کنند.

همچنین بر اساس معاهده چهل و پنج کنوانسیون وین، در صورت قطع روابط سیاسی بین دو کشور، کشور پذیرنده موظف است که با وجود اختلافات، مکان ماموریت و اموال دیپلمات کشور فرستنده را محترم شمرده و از آن محافظت کند. کشور فرستنده نیز می‌تواند بدون محددویت خاصی دیپلمات‌ها و اموال خود را به کشوری ثالث که مورد قبول کشور پذیرنده باشد، واگذار کند. اما سعودی‌ها همه این قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته و مانع از بازگشت شهید حسن ایرلو به کشور خود شدند.

فضاسازی رسانه‌ای به جای پذیرش مسئولیت دیپلماتیک!

در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک برای خروج ایرلو از یمن، روزنامه وال استریت ژورنال گزارشی را منتشر کرد و در این گزارش مدعی اختلافات بین ایران و انصارالله یمن شد. این روزنامه در این گزارش مدعی شد که سفیر ایران در یمن به دلیل اختلافاتی که با جنبش انصارالله به وجود آمده از یمن اخراج شده و به دنبال خارج شدن از این کشور است. رسانه‌های سعودی هم متعاقب آن به این فضاسازی نادرست دامن زدند.

در نهایت پس از آن محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در مصاحبه خود تاکید کرد: آقای ایرلو، سفیر ایران در یمن با هماهنگی‌هایی که انجام شده توانسته است از یمن خارج شود و تمامی صحبت‌هایی که در مورد اختلافات با ایران وجود دارد همه کذب است و ما آن‌ها رد می‌کنیم.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله سخنگوی وزارت خارجه هم تاکید کردند که حسن ایرلو به دلیل کرونا و پیگیری مداوای خود در راه کشور است و صحبت‌هایی که در مورد اختلافات با انصارالله مطرح شده به هیچ وجه صحت ندارد.

پیگیری جنایت سعودی‌ها در سازمان های بین المللی

 همانطور که قبلا اشاره شد وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه تشییع پیکر شهید ایرلو، ضمن محکومیت جنایات و تجاوزات سعوی‌ها اعلام کرد: «ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد و در عین حال امیدوار هستیم که هر چه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ و محاصره سخت انسانی خارج شود.»

 ‌کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک، پروتکلی اختیاری مربوط به حل اختلافات دولت‌های متعهد به قرارداد وین تصویب کرده که در صورت اختلاف بین کشورها، دولت‌ها می‌توانند شکایت خود را به دیوان دادگستری بین المللی واقع در لاهه کشور هلند ارائه دهند. در واقع دادگاه لاهه وظیفه رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشور‌ها را دارد. طرفین دعوا می‌توانند ظرف دو ماه بعد از اعلام وجود اختلاف با یکدیگر با توافق مشترک به جای دیوان دادگستری بین‌المللی، شکایت خود را به یک‌محکمه داوری ارجاع نمایند.

دیوان بین‌المللی دادگستری هیأتی شامل ۱۵ قاضی، یک رئیس و یک نائب رئیس است که برای مدت سه سال توسط قضات دیوان انتخاب می‌شوند و انتخاب قضات به عهده مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل است. قضات با استناد به موازین حقوق بین الملل شکایت کشور‌ها را بررسی کرده و حکم صادر می‌کند.

آینده مذاکرات تهران و ریاض چگونه خواهد شد؟

تاکنون ۴ دور مذاکره مستقیم بین تهران و ریاض به صورت غیررسمی و در سطح امنیتی برگزار شده است. در این مذاکرات دو طرف با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و از مواضع یکدیگر مطلع شدند. با این حال عربستان حتی حین مذاکرات با ایران خواستار جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده است. حال با توجه به شهادت سفیر ایران در صنعا و تعلل سعودی‌ها برای اجازه بازگشت او به ایران و درگیری‌های لفظی بین مقامات ریاض و تهران  این  سوال پیش می‌آید که این مسائل بر مذاکرات بین ایران و عربستان چه تاثیراتی خواهد داشت.

دکتر حکم اهمز، کارشناس لبنانی مسائل خاورمیانه و سردبیر شبکه خبر المنار در مناظره با یک کارشناس سعودی درباره شهادت حسن ایرلو و تاثیرات آن در مذاکرات ریاض و تهران، پاسخ داد: «مقصر اصلی شهادت حسن ایرلو، سعودی‌ها هستند. زیرا بر اساس قوانین سازمان ملل، این دیپلمات حتی اجازه عبور از آسمان خودِ عربستان را نیز داشت.»

اهمز در ادامه به مذاکرات بین ایران و عربستان اشاره و افزود: «طرفی که در این مذاکرات کوتاهی و تعلل می‌کند سعودی‌ها هستند. آن‌ها منتظر نتایج مذاکرات وین هستند. اگر نتایج این مذاکرات مثبت باشد عربستان به مذاکرات باز می‌گردد. ایرانی‌ها در مذاکرات صادق هستند و  عقب نمی‌کشند.»

او در ادامه در پاسخ به ادعا‌های سعودی‌ها مبنی بر دخالت ایران در امور کشور‌های منطقه و یمن، گفت: «همه کشور‌های منطقه آگاه هستند که ایران قادر است تا به راحتی هر کشوری را که می‌خواهد هدف قرار دهد، اما بعد از انقلاب اسلامی به هیچ کشوری حمله نکرده و همیشه از کشور‌های عربی و غیرعربی منطقه حمایت کرده است و هیچ گاه در امور داخلی کشوری دخالت نکرده مگر زمانی که از او درخواست کمک شده باشند.»

سلیمان العقیلی، کارشناس سعودی این مناظره با فرافکنی سعی کرد بر جنایات سعودی‌ها سرپوش بگذارد و ادعا کرد: «وفات سفیر ایران ربطی به عربستان نداشت و علت وقوع این حادثه به دلیل اهمال «حوثی ها» بود. مذاکرات ایران و عربستان کاملا وابسته به مذاکرات وین است و این وابسته به قدرت هسته‌ای ایران است.»

گفتنی است شهادت سفیر حسن ایرلو تنها نمونه‌ای از صد‌ها هزار مرگی است که صدایی ندارند. تجاوزات ائتلاف سعودی به صنعا باعث شده هزاران یمنی در حالی که منتظر پرواز‌های پزشکی و کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه که سال‌ها پیش وعده داده شده و عملی نشده، هستند، کشته شوند.

عربستان با حمایت آمریکا و متحدان منطقه ای از هفت سال پیش تجاوزات خود را به یمن آغاز کرده که نتیجه آن کشته شدن صد‌ها هزار یمنی و میلیون‌ها نفر آواره بوده است. همچنین زیرساخت‌های یمن را ویران کرده و قحطی و بیماری‌های عفونی را در این کشور  گسترش داده است.

گردآوری و تنظیم: فاطمه دخیلی

منابع:

‌کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک (۱۹۶۱)

https://legal.un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/۹_۱_۱۹۶۱.pdf

چه کسی مسئول تاخیر در خروج حسن ایرلو سفیر تهران از صنعا است؟ (۲۲ دسامبر ۲۰۲۱)

https://www.youtube.com/watch?v=lBDpzWnsDXc

ایران از ریاض به دلیل تاخیر عمدی که منجر به مرگ سفیر شد شکایت خواهد کرد (۲۲ دسامبر ۲۰۲۱)

https://www.tehrantimes.com/news/۴۶۸۳۵۹/Iran-to-sue-Riyadh-for-deliberate-delay-that-led-to-ambassador-s

آیا سفیر ایران به دلیل اختلاف با «انصارالله» صنعا را ترک کرد؟ (۲۰ دسامبر ۲۰۲۱)

https://arabic.sputniknews.com/۲۰۲۱۱۲۲۰/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
تهدید های شما مانند وعده های تو خالیتون به مردم دودی هست که فقط میره تو چشم خودتون و کشور!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
چرا همه سفیران ما شبیه معلمای دینی قرآن و پرورشی هستن؟مهربون.بی آزار.شبیه کسایی که جسارت ندارن و اگرم بزنی تو سرشون جواب نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
هیچی
India
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
شما خودتون رفتید دیپلمات های امریکایی گرفتین دستگیر کردین که یادتون رفته خودتون برای خودتون مشکلی نیست حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
ما کودتای بیست وهشت مرداد رو یادمون نرفته اونا دیپلمات نبودن که جاسوس بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
آمریکایی ها به عربستان میگن گاو. ،، پس بهتر آن است که ما هم بگیم ،، سگ هار. منطقه
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
تا یکماه پیش که وزیر خارجه بر خودش میبالید کهارتباط داره درست میشه که عربها مسلمان و برادر شده بودند همینکه دست رد زدن شدن کافر
Canada
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
حتی در قران هم آمده که
به پیامبر میفرمایند
حتی اگر به میل شان هم عمل کنی
دوست تو نخواهند شد
حتی اگر به دین انها بگرویید .در زمان پبامبر را میگویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
علی اف هر روز توحین میکنه کسی جواب گونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
علیف خودش عددی نیست و به پشتوانه اسرائیل واق واق میکنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
باید رسما عذرخواهی و جبران کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
شماهم دلتون خوشه.کدام پیگیری علیه سعودی ها جواب داده که این جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
عواقبي نداره
فخري زاده ترور شد پاسخ هيچ
سردار سليماني ترور شد پاسخ هيچ
جوانان ايراني سوري عراقي لبناني يمني و… در جنگ با داعش شهيد شدند پاسخ هيچ
آمريكا وقيح تر ،اسراييل طلبكارتر ،آلمان فرانسه انگليس هم دخالت و بي شرم تر ، روسيه و چين هم فرصت طلب .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
طرف کامنت گذاشته لعنت به قوم ظالمین بعدچندین نفراومدن بهش منفی دادن ،من نمیدونم ایناچه منافق وچه کافرهاوچه بی دین هایی هستن ،به زودی بادوستانشون توعالم برزخ خوراک حیوونهای جهنمی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
عده ای توی همین ایران هستن که ازوهابی هاهم بدترن مزدورعربستان هستن ،منظورم کسایی که به کامنت های خوب ،منفی میدن واقعاخاک توسرشون
Canada
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
کانالهای سعودی - لندنی که با پولهای سعودی
مدیریت میشه
و کارشون ماله کشی بر اعمال استعمار و سعودی هاست
و سعودی و استعمار با کمک شیطانی این رسانه ها
فرشته را جن جا زدند و جن را فرشته
وجدان و اخلاق و دین هم ندارند
بخاطر حقوق نجومی و اقامت
انواع شایعات .تهمت میزنند
به عذاب الهی در دو دینا دچار شوید .امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این کنوانسیون ها که گفتید همه مسئولیت های کشور پذیرنده بود که یمن باشه. کار عربستان که یه کشور رو ۷ سال محاصره کرده خودش جنایت جنگی محسوب میشه. در کل حقوق بین الملل و قوانین بین المللی ضمانت اجرایی ندارد و فقط دستاویزی برای زورگویان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این کنوانسیون ها که گفتید همه مسئولیت های کشور پذیرنده بود که یمن باشه. کار عربستان که یه کشور رو ۷ سال محاصره کرده خودش جنایت جنگی محسوب میشه. در کل حقوق بین الملل و قوانین بین المللی ضمانت اجرایی ندارد و فقط دستاویزی برای زورگویان است
Iran (Islamic Republic of)
محمد فخری
۱۸:۴۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
ایرانیها همیشه گریه میکنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
به موقعش خوب هم گریه میندازن مثل گرفتن کمادوهای متجاوز امریکایی تو خلیج فارس یا عین الاسد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۴۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
مرگ بر آل سعود خائین و به تشبیه خوب ترامپ گاو شیرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
باید عربستان رو با موشک با خاک یکسان کرد و یه خونه جدیدم برای خدا بسازیم تو همین ایران. من خودم حاضرم یه آپاتمان ۹۰ متری بخرم براش تو همین فولادشهر. حاجی ها هم بیان فولادشهر هم زیارت و هم سیاحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
حالا واقعا علت فوت جناب ایرلو ، کرونا بوده یا از جانب مسئولین کشور ما اخبار را وارونه تحویل افکار عمومی مردم می کنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۴ دی ۱۴۰۰
در حمله اف 15 های عربستان به دستور اسرائیل ترور شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
" ننگ بر استعمار "
Canada
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
شیطان رجیم یک شبه فرشته نمیشه
ذات خبیث .خبیث است و بس
دوستی شون
دوستی خاله خرسه است و بس
ادم بشو نیستند
حالا از هر دری که وارد شوند
اگر احساس ضعیفی کنند از در دوستی وارد میشوند که
لطمه بزنند و بس
اصلا مورد اعتماد نیستند
تمام مدت خیانت کردند .کاتالهای سعودی و لندنی با
پولهای انها اداره میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۷:۵۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خداوند ظالمان را به ظالم تر از خود مبتلا کند
Iran (Islamic Republic of)
اکبری
۱۷:۴۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
مشخص شد که ایران از عربستان حسابی میترسه که جرات نمیکنه سفیر خودشو بدون اجازه عربستان برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اجازه پرواز صادر نکرده
United States of America
M
۱۵:۵۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خدا شفات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
بسپارید به لر ها تا گوشی مالی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
هیچی نهایت عواقبش اینه چهار نفر تو نظرات بگن موشک میزنیم نه بیشتر حتی در حد خبر هم نه ها فقط در حد کامنت !
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
امام علی علیه السلام: لا تُشاوِر عَدُوَّکَ وَاستُرهُ خَبَرَکَ. با دشمنت مشورت مکن و خبرت را پنهان دار.
از دشمنان بیش از این هم نباید توقع داشته باشید همه قوانین بین المللی در جنگها زیرپا گذاشته می شوند اگر دشمن می خواست طبق قوانین حقوق بشر انسانی اسلامی اسلام ناب محمدی ص عمل کند که دشمن نبود دوست بود !!! حالا هی برید با دشمنان ایران اسلامی مذاکره کنید دشمن دوست نمی شود مگر به همه منویاتش عمل کنید و در آن صورت خودتان را فروخته اید به دشمنان و خیانت محسوب می شود دشمن را باید فتحش کرد و خلاص . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
فقط یک نکته: دیپلمات ایرانی، نماینده ایران نزد عربستان سعودی نبوده است. مسئولیت هایی که در کنوانسیون ذکر شده برای کشورِ پذیرنده ی دیپلمات است و نه کشوری که با آن در جنگ است. حتی در همین مواد ذکر شده بحثی از خروج فوری و ... نیست. ایشان درخواست تسهیل برای خروج داده اند و عربستان شرایط خروج را فراهم کرده است. اینکه عربستان این درخواست را باید 24 ساعته انجام دهد یا 48ساعته یا یک هفته ای در کنوانسیون پیش بینی نشده است. ورود و خروج به یمن، مدتهاست که به صورت هوایی ممکن نیست و از راههای دیگر هم با مشکلات زیادی همراه است و جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات مأمور به خوبی این شرایط را میدانسته و با وجود آگاهی از وضعیت ترددات، سابقه ی شیمیایی آقای ایرلو و گسترش کرونا در جهان، به ادامه مأموریت اقدام کرده اند. ضمن اینکه پیش فرض ِ استناد به این کنوانسیون، اشغال یمن توسط عربستان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خونش گردن سعودیاست
Iran (Islamic Republic of)
سید عباد
۱۶:۱۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
تا وقتی که ایران مثل خودشون با خودشون رفتار نکنه و رفتارهای این هارو پاسخ محکم نده همین آشو همین کاسه.تقصیر از خودمونه که باعث شده این نیمچه کشورها واسه ما شاخ بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سردار سلیمانی رو شهید کردن چی کار کردید که حالا بخواهید بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
هیچی میمونن نگاه میکنن و انتقام سخت رو به آینده حواله میدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
فرار امریکایی ها از افغانستان رو دیدیم ان شاالله فرارش از بقیه کشورهای منطقه رو هم ببینیم... تازه اخبار عین الاسد رو ندیدی نه؟!
France
حسن
۱۵:۱۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
لعنت الله علی القوم الظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
مذاکره با رژیم فعلی عربستان که نوکر آمریکا و هم پیمان اسراییل است ، توهین به ملت ایران و پایمال کردن خون شهدای جنگ و شهدای منا است. حال خود دانید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
هبچ عواقبی برای هبچ کس ندارد، قیمت دلار رو دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اتفاقا عواقب داره بی غیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
کاربر2035 چرا توهین میکنی به نظرش. واقعا هم تا حالا ندیدیم عواقبی برای کسی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
چه ربطی داشت؟! تو برو قسمت اخبار اقتصادی
Canada
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
باید قویتر بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ دی ۱۴۰۰
ضعیفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
برو بابا حج که کلی از هم وطنامون رو کشتن یادتون رفته چکار کردیم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خداوکیلی دیگه این سیاسیون مملکتمون باید یک فکر حسابی بکنند دیگه داره به شعور و غیرت ایرانی بر میخورد اگر سیاسیون غیرت و جرات واقعی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اولا دارن دوما هرمی عصبانی تر بشن یعنی ما قوی تر شدیم
Germany
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این کسر شأن برای ایران قسمت باید یک هواپیما می‌فرستاد چندتا موشک هم اماده میکردن وبه سعودی ها هشدار میدادن کوچکتر ین خط را با موشک جواب خواهیم داد تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
فیلم تخیلی زیاد میبینی نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
بفرست اینو برای فیلم نامه گاندو جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
مرد حسابی چند سال پیش چند نفر از هموطنانمان را کشتند هیچی نتونستین بکنین.
Canada
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
نتوانستند یعنی شما خودت کجایی هستی؟باید قویتر بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سی تا موشک باید بزنیم ریاض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
انصار الله نگذارد آمریکا و انگلیس در یمن پایگاه درست کنند ویرانش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
از ماحساب نمیبره
وگرنه به خودش جرأت نمیده در مورد چین و روسیه حتی بخوادتوی خواب هم از این رفتارها رو انجام بده,ما رو بالای سر خودش نمیبینه ما رو رقیب خودش میبینه
در رابطه با این موضوعات درد دل زیاد دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اتفاقا می‌ترسه فقط روسیه و چین عوامل خیانتکار ندارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خوب حالا بهانه هم دستتون آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
تا حالا دیدین یمنی ها از ماسک و فاصله گذاری استفاده کنن؟اینم عواقبش
Canada
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
از گرسنگی بخاطر محاصره دارند میمیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
من متوجه نشدم عربستان گفته پروتکل ها رو رعایت نکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خیلی ها پروتکل هم رعایت کردند و بیمار شدند این عزیز هم یکی از هزاران ، اما خیلی ها درمان و مداوا شدند بیمارستان ها را ندیدید ؟ اما این عزیز را برخلاف قوانین بین الملل از مداوا و اعزام به ایران محروم کردند تا جایی که دیگر امکان مداوا نماند ، متوجه شدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
دوتا موشک حواله شون بشه، حساب کار دستشون میاد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اینا با موشک چند روز آدم بشن بعدمدتی مثل مار زخم خورده بدتر می شن راه چاره رام کردن با مهر و علوفه است نه موشک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام قانون‌شکنی بین‌المللی سعودی‌ها در ماجرای شهادت «حسن ایرلو» چه عواقبی خواهد داشت؟هیچی عربهاباتمام امکانات درحال خوشی خواهندبودومادرحال شعارانتقام سخت ومشکلات اقتصادی...۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
قانون شکنی ترامپ چه عواقبی داشت؟ کشتار حجاج چی ؟ سقوط هواپیمای ایرانی توسط آمریکا چی؟ و هزاران جنایت بزرگ در جهان
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین
۱۲:۰۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
عربستان از اسراییل برای ایران مضرتر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اره بابا
بقول این دوستمون عرعرستان بد .... است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سگ زرد برادر شغاله...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
درود بر شما
آل سقوط رو خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
والا فعلاً که ما با این وضعیت معیشت و مملکت داری شدیم ال‌سقوط
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۵۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
والله باید به نوعی جلو این وهابی سعودی مزدور بمونیم که بیش از این جرات نکنند غلط زیادی بکنن . منتظر اقدام لازم هستیم البته اگر مثل گرفتن غرامت جنگی از عراق کوتاهی نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۵۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
با سلام. عربستان جوابگوی شهدای منا نبود... بود؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اگه بعضی از دولت مردانمون عرضه داشتن باید جواب گو میشد
ولی متاسفانه کسی اون جور که باید پیگیری میکرد نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
لعنت به آل سعود جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
پیگیری کنید و خائن رو محکوم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
همش تقصیر چینه که برای عربستان کارخانه موشک سازی میسازه و موجب شده عربستانیها پر رو بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
فعلا که عربستان گاو آمریکاست. پول نفتو میده اسلحه میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خائن ترین ها به ایران چین و روسیه هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
من عرب هستم و افتخار میکنم که عرب هستم ولی از سیاست و رفتار و دو رویی سعودی های عبریستان واقعا متنفر هستم! خداوند ان شاءالله ریشه هر چی ظالم روی زمین هستش رو خشک و نابود کنه هر کی میخواد باشه! لعنت بر قوم ظالم وقتی ادم همنشین خر بشه چیزی جز نعره خریت یاد نمیگیره سعودی ها هم همنشین خران صهیونیست هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
البته خودشون هم ظرفیت تبدیل شدن سریع به خر را دارند نازنین.و گر نه هیچ پست و کافری در خانه خدا ،مهمانان خدا را نمی‌کشد و دانشمندان اسلام را در خانه خدا با سیاستهای کثیف شهید و ترور نمیکند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
بابمباران ریاض با انواع موشک‌های بالستیک واعلام آن بصورت رسمی انتقام قتل سفیر ایران در یمن مرگ زود رس آل سعود خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اینا با موشک چند روز آدم بشن بعدمدتی مثل مار زخم خورده بدتر می شن راه چاره رام کردن با مهر و نوازش و علوفه است تا رام بشن نه بمباران و موشک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این جنایتکار های. ریاض حرفهای گنده تر از دهنشون میزنند.
شما یه کشور صد ساله هستین که رییس جمهور آمریکا. با حمایت از جنگ‌های داخلی و کشت و کشتاری که شما راه انداختین از شما حمایت کرد و شما یه دولت آمریکایی تشکیل دادین. با ما که کشوری با تمدن ۷. هزار ساله هستیم. در نیفتین ،، ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه دوست ،، برنامه هسته‌ای ما ربطی به شما نداره ،،
ا
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۱:۱۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
فقط موندم ما همش ادعا میکنیم قدرت برتر منطقه هستیم ولی از طرفی عربستان تابحال ببینید چه کارها کرده و ما تازه افتادیم دنبالشون بیان باهامون مذاکره کنن !!
والا اگه یه جواب درست حسابی از طرف خودمون نه نیروهای دیگه و یا همون نیابتی بهشون میدادیم والا الان اونها دنبال ما میدویدن و جرات نمیکردن چنین کاری کنن و یا دائم حرف مفت و کمک به موساد برای ترور و تو هر نشستی رای مخالف ایران و ... بکنن ! دیگه تا چه حد میخوایم تحمل کنیم عربستان را و به چه قیمتی والا با خداشت چون مسئولین که کاری نمیکنن و شکایت هم کردن خب مگه نتیجش چی میشه ؟؟! با دلار تمومه !! دیگه از قتل خاشعچی ویا محاصره یمن و... که بیشتر نیست که تابحال نه محکوم شده و نه هیچ تحریمی !! کافی بود ما چنین کاری کنیم میشدیم ظالم بلفطره که باید از هستی و از روی کره زمین محو شیم !!
یه جواب دندان شکن واقعا لازمه و علنی هم باشه و بعدش فورا اعلام کنیم کار ماست به خاطر این همه کاری که ایناکردن !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
ما نباید شروع کننده جنگ باشیم. دنیا بر علیه ما میشه و شروع میکنن شعر حقوق بشری سر زدن. به وقتش با کارت ملی میریم خانه خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
احسنت
به وقتش با کارت ملی میریم خانه خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
برنامه اتمی ایران ربطی به عربستان گاو شیرده غرب نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
همین داو شیرده نزاشت سفیر مارو بیارن ایران --- این یعنی قدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خخخخخ این قدرت نیست این ذلته،جواب این حرکت و رفتار زشت را خواهد دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
از کی تا به حال جنایت ، بی قانونی ، سر سپردگی ، در نزد بشر معنای قدرت پیدا کرده؟ نزد گاو شاخ زن و دنیای درندگان حرفی نیست ، شما راست می گویید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
بزنید تو دهان عربستان خیلی گستاخ شده ،با این وحشی چه دوستی و چه رابطه ای میتوان داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
باشه. فعلا جو نگیرت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
دلینگ دلینگ دلینگ
از این پس به جای واژه بده عربستان پسندیده آن است که بگوییم (عرعرستان) یا (سوسمار خوار ها)
دلینگ دلینگ دلیگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
حالا باز هم برید پشت درهای بسته با عربستان تروریست مذاکره کنید چرا درک نمی کنید که خوی وحشیگری عربستان تمام شدنی نیست.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
این همه اتفاق سرمون میاره
اصلا براش اهمیت نداره و ما وفقط حرف و شعار ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
اهل شعار بودیم الان نابود بودیم نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
از روزی که امریکا حامی عربستان شده عربستان به خودش اجازه داده تو مکه کشتار راه بندازه گردن هم نگرفت عذرخواهی هم نکرد به جوان ایران تجاوز کرد هر توطئه برای ترور و فتنه تو ایران رو حمایت کرد و در اخر باعث به شهادت رسیدن سفیر ایران در یمن شد بعد مسئولین ایران تمام تلاششون رو گذاشتن با عربستان ارتباط بر قرار کنن این توهین به ملت سربلند ایران و ایرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
باز نوشتی عربستان؟
مگه نگفتن بنویسید عرعرستان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
حالا مثال تو بنویس عرعرستان جای عربستان که چی؟؟؟ نه کسی اهمیت میده نه اسم کشورو میتونی عوض کنی:)
آخرین اخبار