۲۲ هزار واقعه ازدواج امسال در سیستان و بلوچستان ثبت شد

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: ۲۲ هزار و ۸۹۸ واقعه ازدواج در ۹ ماه امسال در این استان ثبت شده که ۱۸ هزار و ۸۷۰ واقعه در نقاط شهری و چهار هزار و ۲۸ واقعه در نقاط روستایی بوده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،رضا راحت دهمرده  مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:بیشترین ازدواج ثبت شده در مردان مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و زنان ۱۵ تا ۱۹ سال است.

وی گفت: همچنین طی ۹ ماه امسال  ۲ هزار و ۹۵ واقعه طلاق در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: میانگین سن طلاق مردان در این مدت ۳۲.۷ و زنان ۲۸.۲ سال بوده است.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال ۶۵ هزار و ۹۵۱ واقعه ولادت در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۳ هزار و ۷۷۰ واقعه مربوط به پسران و ۳۲ هزار و ۱۸۱ واقعه مربوط به دختران است.

راحت دهمرده  گفت: همچنین امسال ۷۲۲ ولادت دو قلو و ۱۹ واقعه ولادت سه قلو در این استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین ولادت‌های ثبت شده برای پدران ۲۵ تا ۳۴ سال و مادران ۲۰ تا ۲۹ بوده است.

وی گفت: ۶.۸۶ درصد ولادت‌های ثبت شده بر حسب فاصله ولادت با ازدواج والدین زیر یک سال، ۸.۶۸ درصد یک سال، ۱۳.۷۸ درصد نامشخص و ۴.۹۳ درصد با فاصله بالای ۲۰ سال است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  گفت: طی ۹ ماه امسال اسامی محمد و فاطمه بیشترین فراوانی نام نوزادان را در این استان به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: امسال ۱۳ هزار و ۵۶۷ واقعه فوت در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید که از این تعداد هفت هزار و ۸۰۴ مرد پنج هزار و ۷۴۸ زن بوده است.

راحت دهمرده  گفت: بیشترین درصد فوتی‌ها در سالجاری با ۴۶.۴ درصد مربوط به گروه سنی بالای ۶۰ سال است.

وی گفت: میانگین سن فوت مردان این استان ۵۲.۶ و زن‌ها ۵۲.۴ سال است.

راحت دهمرده در خصوص فاقدین شناسنامه گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این بخش ادعای افراد فاقد شناسنامه نسبت به اینکه بستگان نسبی آن‌ها (پدر، پدر جد) شناسنامه دارند است که در این زمینه ۶۷۵ پرونده در ۹ ماه سالجاری تشکیل که ۵۱۱ پرونده رد تابعیت و تنها ۱۶۴ پرونده تایید شد.

مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در بخش زنان ایرانی که با مردان خارجی ازداواج کرده اند گفت: ۲ هزار استعلام در ۹ ماه سالجاری در این بخش انجام که بیشتر این استعلامات رد شده است.

وی گفت: حدود ۷۵ درصد مدعیان تابعیت ایرانی رد تابعیت شده اند.

وی گفت: سال‌های اخیر تعداد رد تابعیت‌ها بیشتر شده، زیرا ایرانی‌ها شناسنامه گرفته اند و تعداد محدودی پرونده در دست اقدام نظر مراجع امنیتی و انتظامی هستند.

راحت دهمرده گفت: وظیفه ذاتی ثبت احوال صدور شناسنامه برای اتباع دارای اقامت قانونی در ایران و ایرانیانی که در هر نقطه از کشور حضور دارند است، زیرا پایه و اساس مدارک و هویت فرد براساس شناسنامه‌ای است که در بدو تولد از طریق ثبت احوال صادر می‌شود.

وی گفت: سازمان ثبت احوال بیش از یکصد سال در کشور و حدود ۹۳ سال در سیستان و بلوچستان قدمت دارد که در گذشته هیچ محدودیتی برای صدور شناسنامه برای افراد بزرگسال از سوی این سازمان وجود نداشته و ماموران ثبت به روستا‌ها مراجعه و در همانجا با سند و مهر شناسنامه صادر می‌کردند.

راحت دهمرده  گفت: در سال ۵۵ قانون ثبت احوال بازنگری شد و یکسری محدودیت‌ها برای افراد بزرگسال ایجاد کرد، اما ماموران ثبت همچنان به مناطق روستایی می‌رفتند و مشکل افرادی که مدعی شناسنامه بودند را با تنظیم صورتجلسه و اکیپ‌هایی که آن زمان تشکیل شد برطرف می‌کردند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  گفت: در سال ۶۳ قانون ثبت احوال مجددا بازنگری شد و براساس آن رسیدگی به افراد فاقد شناسنامه در قالب دستورالعملی بررسی می‌شود.

وی  گفت:  طبق قانون، هویت از طریق نیروی انتظامی و تابعیت از طریق شورای تامین هر شهرستان باید بررسی شود یعنی یک فرد ایرانی اگر ادعا کند که بدون شناسنامه است اول باید نیروی انتظامی هویت و شورای تامین نیز تابعیت وی را تایید کند که در صورت ایرانی بودن شناسنامه صادر می‌شود.

راحت دهمرده  گفت: بعد از انقلاب اسلامی طرح‌های مختلفی در این زمینه در سطح استان اجرا شدو ماموران ثبت احوال با مراجعه به مناطق روستایی و عشایری برای افرادی که ادعای ایرانی بودن داشته، اما فاقد شناسنامه بودند پرونده تشکیل می‌دادند.

وی گفت: فاقدین شناسنامه چندین گروه هستند و بیشترین آمار در سیستان و بلوچستان مربوط به گروه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بدون مجوز است که متاسفانه ازدواج‌های آن‌ها به صورت قانونی ثبت نشده و ولادت فرزندان آنان نیز ثبت نمی‌شود.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  گفت: اینگونه افراد اکثرا به صورت غیرقانونی به ایران مهاجرت و ازدواج کردند، اما قانونی در مجلس تصویب شده که دقیقا مشخص کرده این افراد به چه طریقی می‌توانند شناسنامه دریافت کنند.

وی گفت: در این قانون ۲ وظیفه برای ثبت احوال مشخص شده که براساس آیین نامه، بررسی شناسنامه مادر ایرانی یکی از این وظایف است و افرادی که به اداره امور اتباع مراجعه می‌کنند پرونده‌ای تشکیل و از ثبت احوال استعلام و در خصوص وضعیت سند شناسنامه مادر بررسی می‌شود.

راحت دهمرده گفت: استعلام از اداره ثبت احوال انجام می‌شود و سپس استعلامات از طریق مراجع امنیتی و انتظامی پیگیری و بعد از تایید پرونده به ثبت احوال جهت صدور شناسنامه ارسال می‌شود.

وی گفت: اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سیستان و بلوچستان سامانه‌ای را تعریف کرده که افراد فاقد شناسنامه می‌توانند در آنجا ثبت نام و برای دریافت شناسنامه اقدام کنند.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: افرادی که هیچگونه مدرک سببی و نسبی ندارند و به صرف سکونت طولانی و بسیار زیاد در ایران ادعای ایرانی بودن می‌کنند که نمی‌توان برای این افراد تشکیل پرونده داد، اما در صورت تایید شورای تامین می‌توان مطابق قانون پرونده تشکیل داد.

وی گفت: زنانی که با افراد خارجی ازدواج می‌کنند باید اقامت همسر خود و ازدواجشان را به صورت قانونی ثبت کنند.

راحت دهمرده  گفت: افراد ساکن در مناطق روستایی و عشایری در صورتی که شخصی از بستگان آنان فوت کرد باید بلافاصله به ثبت احوال اعلام کنند تا شناسنامه باطل شود و در اختیار اشخاص دیگری قرار نگیرد.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان  گفت: در این استان ۵۴ اداره و نمایندگی ثبت احوال وجود دارد که اگر واقعه ولادت به موقع ثبت شود مشکل کم ثبتی، دیرثبتی و فاقدین شناسنامه را در آینده نخواهیم داشت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار