عراق غرامت جنگی خود به کویت را تسویه کرد

بانک مرکزی عراق اعلام کرد که این کشور آخرین قسط از غرامت ۵۲ میلیارد دلاری خود به کویت را پرداخت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، بانک مرکزی عراق اعلام کرد که با گذشت ۳۰ سال بعد از حمله به کویت، آخرین قسط غرامت جنگی به مبلغ ۴۴ میلیون دلار را به کویت پرداخت کرده است. بدین ترتیب، غرامت جنگی عراق به کویت به طور کامل تسویه شده است.

با پرداخت آخرین قسط غرامت به کویت، عراق کل مبلغ مصوب کمیته غرامت شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه ۶۸۷ را که مجموعا ۵۲.۴ میلیارد دلار برآورده شده بود، تسویه کرد.

کمیسیون جبران خسارت در سال ۱۹۹۱ بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت برای رسیدگی به حدود ۲.۷ میلیون ادعای خسارت وارده از سوی افراد، شرکت ها، دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی پس از حمله صدام حسین به کویت در اوت ۱۹۹۰ تشکیل شد. این کمیسیون در نهایت با ارزیابی ۱.۵ میلیون دعوی، غرامت ۵۲.۴ میلیارد دلاری را برای عراق تعیین کرد.

عراق در سال ۲۰۱۴ به دلیل جنگ با گروهک تروریستی داعش، روند پرداخت غرامت به کویت را متوقف کرد. چهار سال بعد، این روند از سر گرفته شد.

تکمیل پرداخت غرامت به کویت با افزایش قیمت نفت و رشد اقتصادی این کشور همراه شده است. یک منبع از بانک مرکزی عراق در اوایل این ماه به روزنامه دولتی این کشور گفت که ذخایر این بانک به دلیل افزایش فروش نفت از ۵۱.۹ دلار به ۶۴ میلیارد دلار رسیده است.

کاهش فروش نفت در بحبوحه‌ی همه‌گیری کرونا در سال گذشته به بحران مالی در عراق دامن زد، اما رونق اخیر در بازار نفت و تصمیم بانک مرکزی برای کاهش ارزش دینار، این بحران مالی را پوشش داد. قسط نهایی غرامت به کویت نیز به بهبود وضعیت ذخایر مالی این کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
با ایران چطور ؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
در قطعنامه ۵۹۸ عراق متجاوز شناخته شد وباید چندین هزار دلار به ایران غرامت بدهد ولی معلوم نیست ایران چکار کرده هنوز هیچ کسی دراین رابطه شفاف سازی نکرده باید غرامت گرفته شود سازمان ملل طبق قطعنامه ۵۹۸ عراق را متجاوز خوانده وباید چند هزار دلار از فروش نفت را به ایران بپردازند ولی چرا مسولین حرفی نمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
ایا سازمان ملل که در امریکاست و خود امریکا داعش را به وجود اورد تابه عراق حمله کنه و این همه قتل و غارت انجام دادند ایا امریکا و سعودی را محکوم به پرداخت غرامت میکنه یا این قانون برای غیر متحدانشون هست که غرامت بدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آیا عراق به ایران هم غرامت پرداخت کرده یا نه لطفا اطلاع رسانی گنید
درضمن پدیدآورندگان وحمایت کنندگی داعش مگه نباید به عراق غرامت پرداخت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
باید غرامت هزار میلیاردی ما رو هم بده والا حمله میکنیم و عراقو میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
r
۱۲:۴۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
غرامت عراق به ایران به کجا رسیده یه مطلبی هم دراین مورد بنویسید
آخرین اخبار