دلایل ازدواج نکردن ۱۳ میلیون جوان چیست؟

مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره وضعیت فعلی ازدواج در کشور گفت: درحال‌حاضر ۱۲میلیون و ۸۰۰هزار جوان در سن ازدواج داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جوانان مهم‌ترین «بله» زندگی‌شان را نمی‌گویند چراکه از عاقبت آن می‌ترسند، به همین دلیل تصمیم می‌گیرند ازدواج نکنند و تا ابد مجرد بمانند، اما نمی‌دانند مجرد ماندن همیشه هم خوب نیست، آثار سویی بر روان‌شان دارد. یکی از مشکلات کنونی جامعه امروزی کشورمان ازدواج دیرهنگام پسران و دختران ایرانی است؛ به‌طوری‌که حتی سن ازدواج در خانواده‌های مذهبی سربه‌فلک گذاشته شده است که می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله مشکلات اقتصادی و همچنین انتظارات خاص جوانان امروزی باشد.

براساس نتایج افکارسنجی صورت‌گرفته روی جامعه آماری ما ۶۰درصد جوانان به ضرورت ازدواج تاکید دارند. از این آمار به‌دست‌آمده ۳۴. ۹درصد از جوانان به‌علت بالا بودن هزینه‌های ازدواج، ۳۰درصد جوانان به‌علت نداشتن شغل، ۲۶. ۳درصد جوانان نیز ترس از ازدواج ناموفق را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.

اگرچه مسکن، اشتغال و معیشت باید‌های لازم برای یک ازدواج و تشکیل خانواده است، ولی نباید از ابعاد فرهنگی و اجتماعی ازدواج غافل شد. سرباز زدن جوانان از ازدواج و تغییر فرهنگی شتابان برای ازدواج، تغییر ذائقه جوانان، عدم بلوغ به‌موقع، نداشتن شناخت کافی، سنگ‌اندازی‌های خانواده‌ها از دیگر چالش‌های پیش روی ازدواج جوانان است. به‌هرحال حدود ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج هستند که زیر بار این نمی‌روند.

کارشناسان هر روز از افزایش تمایل به زندگی مجردی و درمقابل کاهش رغبت به ازدواج در جامعه خبر می‌دهند. با نگاهی به جامعه و حتی اطرافیان خود متوجه می‌شویم؛ سن ازدواج نسبت‌به گذشته افزایش پیدا کرده است و هر روز بیش از گذشته به مرز ۳۰ سال نزدیک‌تر می‌شود.

این تغییر در نمودار سن ازدواج طی چند سال اخیر کار شناسان را به بررسی نتایج و پیامد‌های آن روی سلامت فیزیولوژی و روانی خانواده‌هایی که در دوران پساجوانی تشکیل می‌شود و همچنین اثرات آن روی اجتماع، مسوولان و متولیان امر را به برنامه‌ریزی‌های متعدد و تبلیغات در راستای ترغیب جوانان به ازدواج سوق داده است.

«زینب رمضانعلی‌پور»، روانشناس و درمانگر خانواده، درباره علت مجرد ماندن و ترس از ازدواج می‌گوید: ترس‌های تجرد شامل ترس از اینکه خانواده یا اجتماع مرا طرد کنند، ترس از تنهایی و تنها ماندن تا پایان عمر، ترس از اداره کردن مالی زندگی، ترس از اینکه اطرافیان برچسب‌هایی به من بزنند، ترس از سربار بودن، ترس از اینکه مزاحم ازدواج خواهر یا برادر‌های بعدی‌ام باشم، ترس از کم شدن معاشرت‌ها و ازدست‌دادن محبوبیت است.

او در ادامه می‌افزاید: به جوانان حق بدهید که ازدواج نکنند، چراکه در درجه اول مسائل اقتصادی و در درجات بعدی میزان مهریه و تجملاتی که ازسوی خانواده‌ها مطرح می‌شود؛ تمایل به این مساله را کمرنگ‌تر می‌کند. جوانان در ابتدا باید بتوانند نیاز‌های اولیه خود همچون خوراک، پوشاک و مسکن را تامین کنند و بعد به‌دنبال مسائل دیگر باشند، چراکه وقتی فردی تنهاست تا حدودی با کم و کسری این نیاز‌ها می‌سازد، اما وقتی مسوولیت یک نفر دیگر را هم برعهده می‌گیرد، نمی‌توان این نیاز‌ها را نادیده گرفت.

توقعاتی که بالا رفته‌اند

رمضانعلی‌پور با بیان اینکه بعد از مسائل اقتصادی، رسوم دست‌وپاگیر و پرهزینه است که افراد را از ازدواج منصرف می‌کند، می‌گوید: درحال‌حاضر فردی که می‌خواهد با کسی ازدواج کند، یک‌بار خودش باید طرف موردنظرش را ببیند و یک‌بار هم باید والدین آن شخص را ببینند و در بسیاری از موارد والدین و به‌خصوص مادران پس از دیدن طرف مقابل با ازدواج موافقت نمی‌کنند.

بالا رفتن تحصیلات در خانم‌ها نیز مساله دیگری است که به‌خصوص در دختران توقعات را بالا برده است که نتوانند شخصی را که از نظر فرهنگی و تحصیلی با آن‌ها مشابه باشند، پیدا کرده و ازدواج کنند که البته تا حدودی می‌توان به دختران در این زمینه حق داد. آزادی‌های بیش از اندازه قبل از ازدواج نیز این مساله را تشدید می‌کند به‌طوری‌که درحال‌حاضر وقتی به پسران می‌گویید ازدواج کنند، پاسخ این است که چرا ازدواج کنم و بعد از اینکه درمورد سقفی برای زندگی و مسائل مالی صحبت شود، می‌گویند در خانه پدر و مادر راحتم.

انتقال نادرست مسئولیت

او وجود ازدواج‌های ناموفق متعدد در جامعه و اطرفیان فرد را دلیل دیگر عدم رغبت جوانان به ازدواج می‌داند و می‌گوید: وقتی جوانان در خانواده خود روابط ناموفق را می‌بینند که دچار مشکلات عدیده در زندگی خود هستند از ازدواج گریزان می‌شوند. بخش زیادی از این مساله که تشکیل خانواده در جوانان درونی نشده است مربوط به خانواده می‌شود، چراکه وقتی پدری خوب تربیت نشده و صاحب فرزند می‌شود اشتباهات خود را تکرار می‌کند؛ درحال‌حاضر هم همین مساله صادق است.

اغلب والدین امروزی واقعا آموخته‌ای ندارند که به فرزندان‌شان یاد بدهند و درعین‌حال جامعه نیز آن‌ها را حمایت نمی‌کند و فقط با افزایش امکانات و آموزش خانواده‌ها و ایجاد اشتغال برای ازبین‌بردن مسائل اقتصادی می‌توان این مساله را حل کرد.

درحال‌حاضر دوره‌ای را سپری می‌کنیم که مسوولان به ازدواج جوانان اصرار دارند، درحالی‌که برخی از جوانان به انکار این موضوع به‌دلیل شرایط پیش‌گفته می‌پردازند و درنهایت باید دید که سر این کلاف سردرگم در شرایطی که کشور با چالش‌هایی در زمینه سلامت خانواده و معکوس شدن هرم جمعیتی روبه‌رو است؛ در آخر به دست چه کسی می‌افتد؟

مطمئن مشاوره بگیرید

مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره وضعیت فعلی ازدواج در کشور گفته است: درحال‌حاضر ۱۲میلیون و ۸۰۰هزار جوان در سن ازدواج داریم. پیگیر فعال شدن بیمه مشاوره هستیم و درصددیم کمیته‌ای را برای ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج در استان‌ها تشکیل دهیم.

متقی‌فر با بیان اینکه اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج نیازمند وجود مراکز مشاوره تخصصی ازدواج «مطمئن» است، تصریح کرد: در این راستا باید مراکز مشاوره تخصصی ازدواج «مطمئن» باشند. ما دنبال مرکز مشاوره مطمئن هستیم، چراکه بعضا نمی‌دانیم در اتاق مشاوره چه می‌گذرد. ارزیابی از این مراکز به دلایل متعدد نظیر اطمینان بیش از اندازه به مشاور یا مشغولیت کاری بالا انجام نمی‌شود.

یک روانشناس گفت : در درجه اول مسائل اقتصادی و در درجات بعدی میزان مهریه و تجملاتی که ازسوی خانواده‌ها مطرح می‌شود تمایل به ازدواج را کمرنگ می‌کنند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
دلار 60 هزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
مهریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
۳۳ سالم هس مجرد هسم دلیلش به خاطر اینکه شغل درست وحسابی ندارم بدون درامد نمیشه ازدواج کرد تو این دوره زمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
ازدواج سخته با این اوضاع سکه 37 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
ازدواج سخته با این اوضاع سکه 37 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
سکه گران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
پول نیس کار نیس تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
پول نیس کار نیس تمام
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۱:۵۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
سلام چهل سالم بود ازدواج کردم چون ب خودم قول داده بودم هر موقع خونه واسه خودم بتونم بخرم ازدواج میکنم همین کار رو کردم چند روز بعد از خرید خونه ازدواج کردم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۳:۲۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۱
مشکل اصلی ازدواج پر توقع شدن خانم‌هاست، مخصوصا در خصوص مهریه، مگه مغز خر خوردیم بریم خودمونو مدیون صد تا سکه طلا کنیم که قیمتش میشه ۳ میلیارد که هر وقت خانم عشقش کشید بره اون رو اجرا بزاره و بدبخت تر از اینی که هستیم بشیم، قانون مهریه باید عوض بشه من و خیلی از دوستام شرایط مالی خوبی داریم ولی فقط بخاطر مهریه ازدواج نمی‌کنیم، خواستگاری هر کسی که میری روی خودش قیمت میزاره، کمترین قیمت هم صد تا سکه است.دولت بجای التماس کردن از ماها بره قوانین ضد مرد رو عوض کنه شاید نظزمون عوض شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
گرانی و تورم مهریه نداشتن شغل مناسب و گرانی مسکن و ... عامل انصراف از ازدواج است
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
اقا بنده شده چهل یک سالم نه شغل دارم نه درامد نه پول بنظرتون کسی که باشرایط من ازدواج کنه نبایدبه سلانت عقلش مشکوک شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
بی پولی
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
من وضعم خوبه ۱ میلیون دلار دارایی دارم سالی ۵ میلیارد درامد. همشم خودم بدست اوردم ارث نبوده. ۴۰ سالمه ازدواج نکردم دلیلشم مهریه هست. زیر حرف زور نمیرم. ۱۱۰ تا سکه راهزنی هست. قبول نکنید
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۳:۴۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۱
به امید خداوند و با توکل به خودش یه دختر ساده و کم توقع و زندگی کن رو پیدا می کنم و هردومون خوشبخت میشیم. کلا هرچی بیشتر باهام راه بیان بعدا جبران میکنم و یادم نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۱ ۰۹ مهر ۱۴۰۱
ترسیدن از مسولیت زندگی به نظرم از همه موضوعات مهمتره اما توقعات خانواده ها هم بی تاثیر نیست . ضمن اینکه اکثر پسرها با دیدن وضعیت ولنگار دوستی های نامتعارف دیگر احساس اعتماد به جنس مخالف را از دست میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
Siavash
۲۰:۱۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
سلام من هر چی پول داشتم دادم برای خونه و ماشین ماهی ۱۴ میلیون قسط میدم شغل رسمی سازمان اول کشورم ، میخوام ازدواج کنم اما پولی ندارم که پا پیش بگذارم ، چه کنم ؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۲:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
عامل توقع بی حا دختراست یعنی چه مرد هم کار کنه هم خونه داشته باشه هم ماشین ولی اکثرا بشینن خونه تا یکی با اسب سفیدی بیاد ببرشون بعدش چرا ارگان دولتی وخصوص انقدر خانم استخدام میکنن اصلا باید اولویت با مرد باشه چون این مرده که پا پیش میزاره زن بره سر کار ماشین خونه داشته باشه میاد خواستگاری مرد خوب معلومه نه ولی اگه مرد باش مجبوره بره خواستگاری اصلا تو حقوق زن بردن بالا حقوق مرد به کف رسوندن مهریه nتا خوب یعنی چه باید حداقل همون چهارده تا تازه اون هم خیلی زیاده با این قیمت ها اگر اولویت شغل ها را به مردان بدند بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۰ تير ۱۴۰۱
خودت برو زن بگیر چرو نفرین میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۹ تير ۱۴۰۱
گرانی و مهریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۴ تير ۱۴۰۱
پول یک مسئله است توقعات هم همینطور. تغییر فرهنگ و توقعات دختر و پسر مخصوصا دخترا هم هست. مهریه های سنگین. خونه و.... کلا مسائل اقتصادی هم که مشخصه. یک چیز دیگه هم که مهمه به نظر من عدم مسئولیت پذیری و تحمل کردن سختی های زندگی مشترک هست. چون خودم به این دلیل ازدواج نکردم
Germany
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۲ تير ۱۴۰۱
گرانی
Iran (Islamic Republic of)
بغض فرو خورده
۲۲:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
هر وقت یه زن و شوهر همسن خودم از جلوم رد میشن از ته دل گریم میگیره که چرا پول ازدواج ندارم.عقده شده واسم ۳۳ سالمه و ۱۱ ساعت در روز کار میکنم ولی هیچی جمع نمیشه هیچی.انقدر دوست دارم مثل بقیه زن داشتم دستشو میگرفتمو باهم بیرون میرفتیم .باهم حرف میزدیم یه عالمه ولی افسوس زندگی واسه من آخر خطه
Romania
ناشناس
۰۲:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
متاسفم برای بعضی از خانواده ها که ناموسشون رو به پول میفروشن! دوستم ازدواج کرد سر یه ماه زنش رفت خونه باباش و مهریش رو به اجرا گذاشت و طلاق و به جای مهریه زارت تقدیمش شد دست مو نداره تا دلت مبخواد بکن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
تاحالا چنددرصد افرادی که ازدواج کرده اند نتوانستند به زندگی خود ادامه بدهند خداوند خود روز رسان است حا
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
مجرد باش و پادشاهی کن نه به ازدواج نه به فرزند زنده باد تجرد قطعی مفتخرم که هرگز ازدواج نکرده ام
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۳:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
علت اصلی ازدواج نکردن جوانان .این مهریه عندالمطالبه ای که چند ساله باب شده .مهریه یک هدیه است که باید اندازه چند ماه حقوق مرد باشد .به جای آن باید بر اساس سالهای زندگی و در آمد مرد و مالی که با هم بدست آورده اند حساب شود . والله کفار عدالتشان از ما مسلمانان بیشتر است .ما آبروی اسلام برده ایم و کسی که این قانون را گذاشته مسلما نیت خوبی نداشته .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظر من تا وقتی که طرز تفکر توی ازدواج توی جامعه حاضر رو بخواییم مانند طرز تفکر ازدواج توی زمان قدیم کنیم نتیجه درستی نمیگیریم باید پایه های ازدواج رو از دین بگیریم و باقیش رو طبق جامعه الان مدرن سازی کنیم مثل این میمونه که ما تو هشت سال دفاع مقدس با شمشیر و تیرکمون بریم به جنگی دشمنی که سربازاش همه کلاشینکف بستن نحوه برخورد ما با ازدواج همینه نفس هممون( چه زن چه مرد) تمایلاتش مثل قدیمیا نیست ولی ما برای ازدواج راه حل های قدیمی ر میدهیم
واقعیت اینه که تمرکز همه رو میشه عوض کرد متاسفانه دولت تمرکز جوان ها رو روی مسائل اشتباهی گذاشته با کمک رسانه و آمار و اخبار و...
تا وقتی که دلایل قانع کننده ای برای مغز جوان ها پیدا نکنه که راحتی رو تو ازدواج ببینن نه عدم ازدواج همین آش و همین کاسه
واقعیت من خودم فکر میکنم نسل های قدیم میتونن راه رو تو این مسئله هموار کنن اما خیلی وقته که هیچ آدمی رو ندیدم که دلسوز جامعه باشه اگه خیلی ها دست از تظاهر بردارن و شفافیتشان مثل جوان ها باشه میبین که خیلی مشکلات خود به خود حل میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دلیلش فقط و فقط پوله ، پول که باشه خونه هست پول که باشه ماشین هست پول که باشه دخترا جذبت میشن پول که باشه همه رفیقت میشن پول که باشه میتونی بری خارج پول که باشه بهترین تیپ و قیافه میزنی پول که باشه عطر گرون قیمت خدای همین مشکل هست واسه اکثر همین جوونا زده میشن از ازدواج حقشون ضایع میشه همش هم تقصیر دولت بی عرضه هست که جوونا ازدواج نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
من خیلی بی عرضه هستم
داغونم
تحصیلاتم.کامله و تلاش میکنم اما نمیشه.ب در بسته میخورم. احساس ک ن ولی مطمئنم بی عرضه هستم.
عشقمو دارم از دست نیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
علت وضعیت مالی بسیار خوب و رفاه بیش از حد و اندازه می باشد
Iran (Islamic Republic of)
منتظرالمهدی
۰۱:۱۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام.. من 15 سال که ازدواج کردم، با توقع بسیار پایین.. ومهریه ی قرآن کریم و14 سکه.. فقط چیزی که از همسرم می خواستم ایمانش بود.. نه خونه داشت نه ماشین. فقط یه عالمه بدهکاری داشت.. وهیچ وقت هم پشیمون نیستم... چون دیدم به زندگی یه جور دیگست، خودمو بادیگران اصلا مقایسه نمی کنم.. خداروشکر از زندگیم هم راضی هستم.. چیزی که می خوام بگم اینکه چه پسر باشی یا دختر، ایمان به خدا داشته باشیدمطمئن باشید که انسان‌هایی نصیب شما می شوند که مثل خودتان هستند.. ازدواج خیلی خوبه.. با کسی ازدواج کنید که خدارو بشناسه وبا ایمان باشه. مطمئن باشید تو زندگی کم نمیارید.. ازدواج نیمی از ایمانه.. کاملش کنید
Iran (Islamic Republic of)
انسان
۲۲:۳۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام اگر دولت بخواهد همه چیز دروست میشه میداند ولی دروست نمی کن تعداد جوان های مجرد را میداند یک پول به جوانان کمک کنه تا دروست بشه نه مثل وام ازدواج فقط پول همه چیز رادروست میکنه پیر شدیم ولی درخاک خود در عزابیم اگر رهبر عزیز یا بزرگ های که خدمت می کنن اگر امشب از جوانان ایران بخواهن خون خود را فدای ایران می کنن ولی برای ازدواج درآسایش نیستم به مرد گ نز دیک شدیم خوشی ندیدیم تا کی تاکی گناه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
با این مهریه ها و این خرج و مخارج و مسئولیت شدید مردا برا زندگی که همه میدونن کدام احمقی حماقت میکنه و زن میگیره
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
س ازدواج کلا اشتباه هست من ۳۲ سالمه ۱۲ ساعت سرکارم بل حقوق ۳۷۰۰۰۰۰۰میشه زندگی کرد دیگه قیدازدواج زدم برا همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
من یه جوان ۲۱ساله ام که هیچ شغل و درامدی ندارم !خودم سربار پدر بازنشسته ام هستم بعد چطوری می توانم به ازدواج حتی فکر کنم وقتی خودم اضافه ام !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
من یک پسر 32 ساله هستم
14 ساعت در روز کار می کنم
هیچ پولی به عنوان پس‌انداز نمی‌ماند اگر بماند هم نهایتاً 500 هزار تومان که به هیچ دردی نمیخوره
چرا ازدواج کنم وقتی هیچ اعتمادی به هیچ دختری ندارم
چرا فرزند دار بشم که تا آخر عمر بدبختی و بی کاری و بی پولی بچه ام رو ببینم و خودم هم نتونم براش کاری بکنم وقتی هر روز شرایط داره سخت تر میشه ؟ چرا ؟
یه زمان دوست داشتم ازدواج کنم اما دیگه از ما گذشت . هیچ امیدی به بهتر شدن شرایط اقتصادی ندارم . چند تا 500 هزار تومان جمع کنم خونه بخرم ؟
این دنیا باشه واسه پولدارش واسه اونا که پارتی داشتن واسه ... ما نخواستیم
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۰:۲۰ ۱۵ دی ۱۴۰۰
ازدواج نکردن خیلی خیلی بهتره. دخترای الان اکثرا توقع زیاد دارن و خیلی مغرور و بی ادب و بی حیا هم هستند و بعضی هاشون هم ازدواج رو به شغل تبدیل کردن. تحت هیچ شرایطی امروزه روزگار ازدواج نیست. شرایط اقتصادی، توقعات خانواده دختر و خود دختر، بی حیایی و بی بند و باری و..... مجرد بمونید بهتره قرار نیست یک نسل بدبخت بشن که نسل جدید بدنیا بیان. باید با منطق وارد شد. منطق میگه ازدواج نههه اونم محکم اکثر دخترا زن زندگی نیستن فریب دخترای الان رو نخورید که همه شون فریب کار هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
علت گرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
مشکل اصلی مهریه و توقعات بالای دختران است و انها معنای نداشتن نبودن و مشکلات اقتصادی را نمی فهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
وای خدا ۱۳ میلیون جوان مجرد داریم اون وقت کی ب اینا کار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
آن هایی که از سن ازدواج گذشته اند سیزده میلیون که می شوند ۲۶میلیون عجب آماری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
همه زنها دنبال پول مفت و مهریه هستن حتی اگر شوهرشون جف بزوس یا بیل گیتس مولتی میلیاردر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ دی ۱۴۰۰
ما دوسال پیش با عشق و علاقه ازدواج کردیم الان سه شیفت میرم سرکار.ولی همیشه کم میارم و قید خیلی چیزارو میزنم. بخودم میگم ای کاش زن شاغل میگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
تا آخر عمر مجرد موندن بهتر از ازدواج اشتباهه.تا اخر عمر بدون بچه بودن بهتر از بدبخت کردن یه موجود دیگه اس.چشاتونو خوب باز کنید کسی با ازدواج یا بدون ازدواج خوشبخت و بدبخت نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۰
برادرای گلم که میخواید ازدواج کنید .اول قوانین فقهی ازدواج در ایران رو بخونید.یه سر به دادگاه خانواده بزنید.بعد با آرامش و درنظر گرفتن عقل بصورت ۷۰ درصد و احساس بصورت ۳۰ درصد ازدواج کنید.حتی اگر جف بزوس با ۲۵۰ میلیارد دلار ثروت و بیل گیتس با ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی(۵برابر کل بودجه ۱۴۰۰ ایران)باشی هم یه روزی طلاق میگیری و مهریه رو باید بدی پس حواستونو جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
قوانین ازدواج رو تغییر بدین.مهریه حق زنه و وظیفه شوهره.نفقه وظیفه شوهره.جهیزیه وظیفه شوهره.کارهای خونه و شیردادن به بچه وظیفه زن نیست و درقبالش میتونه پول بگیره یا پرستار استخدام کنه از جیب شوهر.حق شوهر چیه؟کمترین مهریه الان ۱۱۴ سکه اس میشه ۱/۵میلیارد.نفقه و اجرت المثل و شیربها و مابقی بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
فروپاشی اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
شخصا ، 28 ساله بیکار ، 2 زار پول تو جیب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بیکاری،بی پولی،شرایط بد اقتصادی
بازم حرفای تکراری و مسئولین بی مسئولیت
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۲۰:۳۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دلایل ازدواج نکردن ۱۳ میلیون جوان چیست؟0/25 نمره...
دزدی و اختلاس مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
مگه اونهایی که شهرستان زندگی خوب و ارزان دارند و به تهران نیامدند و یا اونهایی که در روستا زندگی میکنن و ازدواج هم کردن اونها الگوهای خوبی نیستن چرا ما به اونها نگاه نمیکنیم ؟ شهر یعنی فرهنگ راحت طلبی و اونهایی که مهاجرت به شهرها کردن باید مانند آنها که ماندند میماندند و همان روستای خودشان را با از خودگذشتگی آباد میکردند مثل هشت سال دفاع مقدس که عده ای جانشون رو دادن و یا اگر آمدند شهر و پیشرفت کردند برمیگشتند به روستایشان و در آنجا اشتغال مولد ایجاد میکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
پول آسایش میاره اما آرامش نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
ولی بی پولیم آرامش رو از بین میبره
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۹ ۳۰ دی ۱۴۰۰
با پول میشه دندون شکسته که 6 ماهه درد داره رو درست کنی
پول برای من ارامش سلامت همه چی میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
حسادتهایی که بین افراد جامعه به وفور دیده می شود و اینکه خیلیها که اکثریت جامعه هستند به حد و اندازه خودشان قانع نیستند و هی برای همدیگر میزنند
و الا قدیم با داشتن زن و بچه زیاد و امکانات کم .........دیدگاه ها عوض شده و بیکاری انسان رو به کارهای شر واداشته
در روایت هست که نفست رو مشغول کن و الا اون تو رو مشغول خودش میکنه برای همین بسیاری از افراد مشغول شیطنت برای یکدیگر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خودسازی نشده و بد پرورش یافتگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آقا سهل بدین همین الان ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
من به پدر و مادرم گفتم مهریه نمیدم عوضش حق طلاق رو به زنم میدم. اما اونها میگن بدون مهریه نمیشه!!!! وقتی خانواده آدم چنین فکری میکنند وای به حال خانواده دختره.
همه چی پوله.
توانا بود هر که دارا بوَد
ز ثروت دل پیر برنا بوَد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اینقدردرزمان کودکی درصف های نفت شکر پنیر روغن به ما خوش گذشت وقتی بزرگ شدیم دنبال کاردویدیم مجبورشدیم با حقوق کم کار کنیم تا نمیریم حیف نیست این هم خوشبختی را تنهایی مرور کنیم ولذت ببریم
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۵:۳۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خوشی زده زیر دلمون ، ازدواج نمی کنیم این دلیلش

چطور روتون میشه دنبال دلیلید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
چرا باشگاه خبرنگاران جوان همیشه عادت داره یه سوال رو چندین بار تکرار کنه و ازش گزارش تهیه کنه؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۰۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
با سلام چون تحلیل ها متفاوت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
پیر شدیم و لذت دنیا رو نچشیدیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
واااااای چقدر برای ازدواج و فرزند آوری به مردم فشار میارین ایی خداا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
گرانی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۳۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
با سلام، سبک زندگی امروزی که در آن تحرک کم است و گذراندن اوقات فراغت در فضای مجازی به جای ورزش و مطالعه، باعث این وضعیت شده
‌است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
عدم شناخت به خصوص در شهرهای بزرگ
و قضاوت تنها از روی ظواهر فریبنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
سربازی.بی پولی.اینده نامعلوم و این که یک نفر دیگه هم بدبخت نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
یکی از دلایل عدم ازدواج جوانان ،همین اخبار هر روز شما از وضعیت بد اقتصادی است ،لااقل اگر نمیتوانید خبر خوش به مردم بدهید ،مردم را نا امید نکنید ،همه چیز که نباید بگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
همش بی پولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
با اطلاق سالهاست که در این مسیر داریم میریم دریغ از یک دور اندیشی منطقی یک جوان تبعه کشور چه چیزی میخواهد! حالا میگیم چی شد!مگه مملکت کم استاد داره بنشانیدشان دور هم یکی اقتصادی یکی اجتماعی یکی روانشناسی بهترین راهکار ها را دارن منتها بی مایه فتیره کی که بخواد عمل کنه همه مسایل را به گردن مردم تنها حل نمیشه! انفجار جمعیتی با حرکت انقلابی پیش میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
من یک پسر ۳۶ ساله هستم دیگه هیچ دختر بخاطر سن و سال بالا من با من ازدواج نمی کنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اوِ این که تو کار و پول داشته باش هر دختری که بخوای باهات ازدواج میکنه. دوما شما آقایان زیادی خوش اشتها هستین. شما باید با یکی در سطح خودتون ازدواج کنید نه برید دست بزارید رو یه دختر چهارده ساله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خوشبحالت که بدبخت نشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
مث برادر زن من نری خواستگاری دخترای ۲۵ ساله برو خواستگاری دخترای همسن و سال خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
تاحالاخیلی عاقل بودی
Iran (Islamic Republic of)
علی از اصفهان
۰۲:۲۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بیشترین بخاطر نداشتن وضعیت مالی خوب یا متوسط و کمترین بخاطر تنوع پذیری
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۳۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خدا روزی خانم بچه هاتونو میرسونه توکل کنین
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۰۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
با چهار میلیون حقوق در ماه خودم به زور زندگی میکنم چه جوری با این تورمی که هر روز بیشتر میشه و حقوقای کم ازدواج کرد و خونه رهن کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
نظرسنجی
هرکی متاهل هست از زندگی ناراضی منفی بده
هرکی مجرد دوست داره ازدواج کنه مثبت بده
دوستان خواهشاً رو راست در نظر سنجی شرکت کنید الکی نظر ندید ممنون یه آماری بگیریم ببینیم چخبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
من متاهل هستم ، دوست دارم یه زن دیگه بگیرم ( دوباره ازدواج کنم ) خانمم هم راضی هست ، مثبت دادم
بخدا همین که بهش فکر میکنم حس خوبی بهم میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دقیقن به خاطر سطح فکری و فرهنگی پایینه جوانان امروزیه . به هیچ عنوان به حرفاشون دقت نکنین. ما اونموقع ازدواج کردیم خونه بابا مامانمون زندگی میکردیم. مهریه پایین بود جهزیه آنچنانی هم در کار نبود.

جوونی که دانشگاه آزاد میره گوشی چند ملیونی دستشه لباس پاره پوره فشن میپوشه اینا همشون پولدارن . اونایی هم که شغل ندارن از اینان که هی نشستن پای این گوشی بی صاحاب دو قرون حرفه یاد نمیگیرن کارشون شده بخور و بخواب و برو توی اینستا .
بیخودی بحث فقر رو مطرح نکنید حداقل پیش ما قدیمی ها مطرح نکنید چون این حرفتون واقعن دستمایه خنده ما میشه با اون شرایط شماها واقعن چطور میخواستین ازدواج کنین؟

شماهایی که هی دم از فقر میزنین بگین چرا درخواست مهریه و جهیزیه بالا دارید ؟ هزینه جشن و شادی و سالن
تالار آنچنانی و عکس با ماشین کرایه ای مدل بالا و سفارش ده بیست مدل غذا برای چیه ؟ مگه نمیگید پول نداریم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آقای کارشناس!!!!! اینایی که شما کارشناسی کردین نیازسطح رفاه جامعه امروزیه الان اون خونه گدر و مادری نیس که 2000 متر مربع باشه نهایتا پدرت یا اجاره نشینه یا خونه 100 متری داره 2.دوران الاغ سواری و زاغه نشینی و چوپانی تموم شده و دنیای مدرن حتی در چوپانی و گاوداري ایجاد شده... عصر جدید نیاز به گوشی و ارتباط با جهان و نیاز مطالعه و دستیابی به علم و تکنولوزی جهان میباشد.3 دوران شما با حقوق کارگری میتونستی یه خانواده ده نفره ولو در سطح پایین اداره کنی و در عصر حاضر با حقوق کارگری نهایتا میتونی کارت خواب بشی. 4 لطفا در سطح ناآگاهی و فهم و درک ضعیفت نظر صادر نفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
شما قدیمی ها مسئول وضع فعلی هستید و اون دنیا باید جواب بدید!! مرد حسابی چرا نمیگی یه جهیزیه ساده و بی کیفیت ایرانی با پول رهن خونه میشه حدود 500 میلیون
نگی خونه پدر و مادرتون که خیلی از پدر و مادرها الان خودشون مستاجرن تو خونه های 50 تا 70 متری
نشستی خودت و بچه هات و اطرافیانتو می بینی فک میکنی همه وضعشون مثل خودته !!! داداش ما امکان و موقعیت اختلاس و رشوه و .... نداشتیم که خودمون هفت پشتمون تو یه خونه بتونیم زندگی کنیم .
خدا از هرکی که حتی به اندازه یه کلمه فقط یک کلمه از این شرایط مقصره نگذره که مطمئنم مردم هم نمیگذرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
اره تا حدودی موافقم. پسرم از لحاظ مالی خوب بود توانایی خرید ماشین و اجاره رهن داشت ولی پیش هر دختری که بردیمش درخواست مهریه بالا میدادن با کلی شرط و شروطی که آدم بشنوه مغزش سوت میکشه. ولی تنها بانیش فرهنگ نیست . اوضاع اقتصادی هم تاثیر داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
در جواب اون دو نفر بالایی که فقط اومدن فکرشون رو توجیه کنن و اصلن جواب سوالم رو ندادن:

آقای ۱۲:۳۱، حالا که مدرنیزه برای شما مطرحه پس قبول کنید که ازدواج جایی در زندگی مدرن ندارد و جایش را به روابط نا مشروع مجازی داده پس اعتراض و بحث شما درباره ازدواج بیهوده است . چون آدمها در دنیای مدرن به دنبال سرمایه هستن و نه ازدواج.

جواب ۱۳:۰۹ ، اتهام شما اصلن قابل قبول نیست. چون مسئول وضع فعلی کشور فقط ماها نیستیم. بلکه شماها هم هستید که رای بهمون دادید پس شما ها هم نسبت به رای که دادید مسئول هستید. ضمن اینکه نسل ما برای اینکه شماها الان راحت بشینید و اینجا نظر بدید رفتن ۸ سال جنگیدن. بفرمایید شماها برای ما چکار کردید ؟

اگر مشکل فقر است چرا درخواست مهریه بالا ؟ جهیزیه بالا ؟ وقتی طرف شما نسبت به ابن موضوع اگاه هستن پس نباید درخواست مهریه بالا بکنن. حالا چرا میکنن ؟ منتظرم بگید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آیا فرزند شما زندگی کردن در شرایط سخت را از شما آموخته بود و آیا همسر ایشان نیز اینگونه تربیت شده است؟
Germany
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
این آقا مثلا نظر داده یا شوی تبلیغاتی دوران ماقبل تاریخ رو به رخ کشیده... آخه متفکر اصلا بخاهیم مث انسانهای اولیه زندگی هم کنیم باز هیچ چیزی موجود نیس.... زمین متری میلیارد شده بری کویر آب و خاک نداری... کشاورزی کنی برای ساختن یه آلونگ باز نیاز به سرمایه میخاد. قربونت امثال تو در مدیریت هستن که هر چی آمار حرف میزنه یا بخاطر شعور بالا و سواد عالی یا نمیفهمید یا خودتونو زدید به نادانی
Germany
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
آخه مدرنیزه چه ربطی به ازدواج داره مثلا بریم دنبال الاغ سواری مشکل ازدواجمون حل میشه یا مثلا شما به ما خونه و اتاق میدی یا مثلا یه حقوق حداقلی میدی که نون شب داشته باشیم!!!! ؟؟؟؟؟ عرض کردم الان نیاز جامعه جهانیه که اینترنت داشته باشی گوشی هوشمند داشته باشی این اصلا دلیل خودنمایی و خودستایی و منحرف بودن نیس برادر..... مربوط به قشر یا جامعه خاص من و تو هم نیس. حالا یکیم نادون بود مثلا پول گوشی رو داد سیگار کشید دیگه ربطی به جامعه و نظام و مصلحت و ازدواج نداره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
۱. نداشتن امنیت شغلی (نمیگم شعل نیست مشکلات عدیده ای که باعث میشه یه جوان نتونه کاری رو شروع بکنه )
۲. بالا بودن سطح توقع خانواده دختر و خود دختر
۳. شبکه های اچتماعی
۴. گرایشات مذهبی
۵. مهم ترینش هم نداشتن مسکن ( طرف میخاد ازداج کنه ۶ تومن مثلا حقوق میگیره بین ۱ تا ۳ تومنش رو باید بده برا اجاره با بقیشم باید بره قسط وام ازدواجشا بده و باد هوا بخوره کف .....)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دختر خوبش مهریه ۱۰۰ تا ۱۳ میلیونی=*** میخاد.
خانه ، ماشین ، برخی اقلام جهیزیه و صد البته نفقه می خاد.
اگر از خانواده خودت صحبت کنی روزگارت سیاهه
اگر بر خلاف نظر و علایق خانم صحبت کنی خدا عاقبت رو به خیر کنه
بله ازدواج یعنی از مال و جان خود مایه بگذار و با خواست خود به سوی تباهی و نابودی برو
Iran (Islamic Republic of)
mori369
۰۰:۱۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بی پولی بیکاری خونه ماشین تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
من خودم 31 سال سن دنبال موردم دلایل رد سربازی کار یک موردم گه چند جلسه شد سر مهریه و عدم اعتماد رد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۱ دی ۱۴۰۰
توی این اوضاع کی جرات ازدواج داره.باکدوم درآمد وکدوم پسنداز؟تازه خیلیهامثل من ازدواج کردن پشیمونن و جرات بچه دارشدن ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۱ دی ۱۴۰۰
وام ازدواج کم.واینکه سلبرتی ها با پول بیت المال پولدارمیشن آخرش میرن اونورآب سرمایه گذاری میکنن ودایما پز روشنفکری میدن بیرون وبه جای یادگرفتن فرهنگ درست سگ بازی تبلیغ میکنن باید الان همسر داشتین وچندبچه مشکل شماها چیه آخه ازدواج نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۱ دی ۱۴۰۰
ازدواج در حال حاضر یعنی بدبختی، افسردگی ، سختی ، تلاش برای یک لقمه ....، شکستن ِغرور ، ذلت و....
ممنون از مسولینی که کار نکردن و کار نکردن و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۱ دی ۱۴۰۰
بی عرضه گی دولت و بی مسئولیتی خانواده هاشون
Iran (Islamic Republic of)
سپهری
۲۳:۴۶ ۰۱ دی ۱۴۰۰
ولله ، ولله ، ولله ، رفع معضل ازدواج جوانان هیچ مشکلی نداره ، البته به چند شرط :
۱. بعضی از آقایون کمتر بدزدن (همین مورد حتی باعث ایجاد شغل میشه !
۲. بزرگترها یه مقدار بفهمند! و ساده بگیرند
۳. تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی محض رضای خدا کمتر سریال‌های آبکی پر زرق و برق تولید کنن
۴. دختر خانوم‌ها از بلند پروازی‌هاشون کم کنن و ارتفاع پروازشونو به حد پرواز یه جوون تازه وارد بازار کار شده تنظیم کنن.
پدرها و مادرهایی که به خاطر چشم و هم چشمی ، با سخت‌گیری چند نسل رو بدبخت کردید ، به حق اباالفضل خدا همین‌جوری به شما سخت بگیره
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
چه حرفا چه درد دلا
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۴۵ ۰۱ دی ۱۴۰۰
سلام به همگی مخصوصاباشگاه خبرنگاران ومشاور که زدین تو خال حیف که حضوری نتونستم تشکرکنم...دوستان تو کشوری که آموزش وپرورش غلط باشه هیچ وقت اقتصادپیشرفت نمیکنه چندسال هست نتایج کنکور رشته های خوب ازطبقات پایین دیگروجودخارجی ندارد فقط پولدارها میرن بالا واین پولدارها عمرن حال طبقات پایین رو متوجه بشن وهمیشه پولدارها برپایینها حکومت خواهند کردکه نیاز به انقلاب در بحث آموزش داریم تا نخبگان طبقات پایین هم برن بالا،دومااومدن غیرانتفاعی وپیام نور وآزاد رو ایجاد کردن همه الحمدالله مدرک دارشدن حالابدبختی اونحاست هیچ ارگانی پیام نور رو آدم حساب نمیکنه ومتاسفانه انسانیت وارزش وشایستگی با شرط معدل ونمره به ترازو میزارن،سوماتو این کشور کشاورز ودامدار ورشته ریاضی وانسانی وکارگر وکارهای فنی که پایه واساس کشوره ارزش داده نمیشه هرسال حقوق کارمندان ومدیران ورئیس وروئسا وشغلهای علوم پزشکی افزایش دادن بقیه هیچی،چهارما شغل باشه جوان ازدواج خواهد کرد،پنجما کارگربدبخت از هفت صبح تاشش صبح۴تمن میگیره چجوری وام نهضت مسکن ملی که کم کم ش۴میلیون و۷۰۰هست بپردازه،ششما اینقدر مراسمات وبدعتهای بی خود وبی جهت وکاذب رو خانواده های پولدار تحمیل کردن که نمیشه نفس کشید،هفتما چرا شرط معدل وسن رو دیوان عدالت اداری میگه غیرقانونی هست به کل ارگانها بخشنامه نمیکنیدتا موقع استخدام شرط نزارن،هشتما پدر ومادر من۸تا فرزند آورد یدونه بیمه نداره وپدرم۱۵ساله بازنشسته شده هزینش افتاده به بچه آخری،نهما شغل خوب ومسکن وماشین به جوان شخصیت وارزش مادی وظاهری این دنیا رو میده وازدواج هم۹۹درصد حل میشه،دهما چرا عدالت برقرار نیست وقتی هیئت مدیره بانک ملی۸۰میلیون میگیره وهرسال۴۰۰تمن خالص و بازنشستگان دوباره شغلهای دیگه واختلاف حقوقها خیلی بالاست جوان چجوری ازدواج کنه،امام جمعه چقدرفرهنگ سازی کردن،واینکه وقتی پولدارها وبزرگان وعلما ومدیرها بچه هاشون میفرستن غرب درس بخونه وپاسپورت ودو تابعیتی هستن ومیان اینجا جاهای حساس گمارده میشن چجوری پیشرفت کنیم وبزرگان مملکت چندتا سمت وشغل دارن وسخن آخر اینکه جوانان مومن وباهوش وبی کس وبی پارت وآشنا هیج جا راه نمیدن بهشون میگن تنبل بی عرضه امل وغیره.شرمنده از همه امیدوارم که بانظراتتان خوشحالمون کنید اغلا اینجا درد ودلمون رو گفتیم اون دنیا یقه مسئولان رو میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۱ دی ۱۴۰۰
اول دلایل افزایش آمار طلاق در کشور را مشخص کنید آنوقت دلایل ازدواج نکردن جوانان خوبخود مشخص می شود کسی که این سوال را مطرح کرده ظاهرا" در این کشور زندگی نمی کند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۱ دی ۱۴۰۰
آن کسانی که این همه گرفتاری برای ملت درست کردن اکثر ملت شاکی هستند چگونه میخواهید جواب خدا را بدهید.خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۳:۲۷ ۰۱ دی ۱۴۰۰
سیاستهای حکومت باعث تجرد مردان وزنان شده و همین سیاستها باعث طلاقهای بی سماری گشته. بین حرف تا عمل سیاسیون هزاران کیلومتر اختلاف هستش. تبلیغ ازدواج و فرزند آوری میکنن و از اون طرف هرکی بچه بیشتری داره بارانه معیشتی کمتری دریافت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۱ دی ۱۴۰۰
نکته کلیدی واساسی
اکثر ما مردم ادعا داریم ولی توکل وایمان محکم به خدا و این که خدا روزی رسان است رو نداریم.
مهمانی از سودان داشتیم پرسید چرا جوانان ایرانی ازدواج نمیکنند گفتم مشکلات اقتصادی و...
بسیار ناراحت شد وبا تندی و اخم گفت " کلهم یَظُونُنَ بالله " !! یعنی همه شون بخدا سوء ظن دارند( کسانی که بجای خدا فقط خودشون رو روزی رسان می دانند و ازدواج نمیکنند).
بابا والله پدران ما هم پول و سرمایه نداشتند ولی توکل وغیرت کار کردن وصبر رو زیاد داشتند. آخه باب رزق بعد ازدواج باز میشه
با 9تا و حتی 12تا فرزند هر جور بود زندگی شون رو گذروندند والله اونا هم تو زمان خودشون گرفتاریهایی رو داشتند تازه امکانات الان هم نبود ولی گذروند و اتفاقا بچه های سالم و خوب هم تحویل جامعه دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۲ دی ۱۴۰۰
حاصل همین ازدواج ها وفرزندآوری ها زیادفرزندانی بیکاربدون مسکن بدون غذای مناسب وناتوان در ازدواج شده شما به خدا بگو درستش کند ما از همان نسل سؤخته هستیم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۳:۲۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام و درود
به اون دوست سودانی عزیز و قابل احترام میفرمودید وضعیت خانواده های خودشون رو تحلیل کنند که از زور ازدواج و فرزندآوری بدون منطق ده ها ساله که تعداد قابل توجهی از عزیزانشون مجبور شدند رو بیارن به مزدور شدن این و اون. از مزدور صدام شدن در جنگ ما تا مزدور آل سعود شدن در جنگ یمن، جان در برابر غذای خود و خونوادشون. بهتر نبود تعدادی از این خانواده های سودانی هم کمی بیشتر فکر میکردند و میدیدند اگه نمیتونن آینده ی همسر و بچشون رو درست تامین کنند اینجوری دچار گناه نمیشدن. خداوند به انسان فکر و قدرت تحلیل داده. حرف شما در مورد قناعت و امید به خدا درسته ولی نسخه پیچی این مورد برای ده ها میلیون جوان مجرد اشتباست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۱ دی ۱۴۰۰
خبر گزاری جوان واقعا شما نمیدونی علت چیه یا خودتون رو به اون راه زده اید یا مخاطب سر کار گذاشته اید یا میخواهید
Germany
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۱ دی ۱۴۰۰
البته با احتساب دخترا میشه 26 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند 4 میلیون هم سن ازدواج و جوانی رو رد کردن جمعا 30 میلیون نفر. یعنی فاجعه انسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۱ دی ۱۴۰۰
ای خدا بازم حرف از ازدواج زدین دلم آب شد
من ازدواج میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۲ دی ۱۴۰۰
ازدواج کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ دی ۱۴۰۰
بلایی سر جوونا آوردین که خدا میدونه
الان اکثرا جوونا یه درآمد کافی ندارن چه برسه به خونه ماشین
خودتم میدونی اینه گفته عقل که با پول باید بشینی سر سفره عقد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ دی ۱۴۰۰
اونایی که ندارند هیچ خود من خواستگار برام میومد طرف شغل ثابت و ماشین داشت با مامانش میومد خودش بیرون پسندیده بود با ماماناشون میان خونه آدم و ارث و میراثتم بسنجن میدیدن نه آپارتمان معمولی کوچیکه صدتا سوراخ با ننه شون قایم میشدن. پول پرست شدند اکثرا اون فقیراشم دنبال دختر پولدارن تا مثل زالو برن بالا. اما خدا میزاره تو کاسه همچین آدمایی و یه دختر پولدار زالوتر از خودشون نصیبشون میکنه و زندگی رو براشون زهر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۱ دی ۱۴۰۰
نبود شغل
نبود مسکن
گرانی شدید
یه جوان بیست پنج ساله از کجا میلیارد بیاره خونه بخره
یه جوان بیست پنج‌ساله از کجا میلیارد بیاره خرج عروسی کنه
یه جوان بیست پنج ساله از کجا چهارصد پونصد میلیون بیاره ماشین بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
مگه اونهایی که شهرستان زندگی خوب و ارزان دارند و به تهران نیامدند و یا اونهایی که در روستا زندگی میکنن و ازدواج هم کردن اونها الگوهای خوبی نیستن چرا ما به اونها نگاه نمیکنیم ؟ شهر یعنی فرهنگ راحت طلبی و اونهایی که مهاجرت به شهرها کردن باید مانند آنها که ماندند میماندند و همان روستای خودشان را با از خودگذشتگی آباد میکردند مثل هشت سال دفاع مقدس که عده ای جانشون رو دادن و یا اگر آمدند شهر و پیشرفت کردند برمیگشتند به روستایشان و در آنجا اشتغال مولد ایجاد میکردند
Iran (Islamic Republic of)
چگونه ازدواج کنند
۲۲:۵۷ ۰۱ دی ۱۴۰۰
سلام از مجلس شورای اسلامی،دولت،بیت رهبری میخواهیم فکری به حال اشتغال چندمیلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار لیسانس و فوق لیسانس،سربازی رفته،عضو خانواده ایثارگر،بسیجی و شورای پایگاه می‌کرد که هر چه دارند از امنیتی هست که این عزیزان فی سبیل الله براشون درست کردند،اینها نه کاری دارند،نه خانه ای،نه خودرویی،حداقل دولت دومیلیارد تومن وام بانکی بدون سود و بدون ضامن به این عزیزان بدند،چون هیشکی ضامن یک بیکار نمیشود.علم بهتر است یا ثروت،عدالت برای همه مردم ایران.نصیروندگرمی.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۱ دی ۱۴۰۰
من عاشق شدم ولی پول خونه ماشین شغل ندارم آقای متقی فرچکار کنم الان 33سالم هست عاشق استادم شدم که 34سالشه خوب راهکار بدین چکار کنم ؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
متقی فر کیه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۳ دی ۱۴۰۰
خدا دستتو بگیره ومشکلتو حد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
متن بخون ببین متقی فر کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۱ دی ۱۴۰۰
مگه دیوانه هستم خودمو بدبخت کنم الان دارم با مجردی عشق میکنم
۱۲