تجمیع ردیف‌های بودجه ۱۴۰۱ شفافیت را کم‌تر می‌کند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته تجمیع ردیف‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ شفافیت را کم‌تر می‌کند، اما پاسخگویی وزارتخانه‌ها را افزایش می‌دهد.

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته که تجمیع ردیف‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ شفافیت را کمتر می‌کند.

او اضافه کرده دولت با این اقدام اختیار اعتبارات ردیف‌های بودجه را به وزیران داده و پاسخگویی وزارتخانه و چانه‌زنی کسب اعتبار دستگاه‌های کشور را افزایش می‌دهد.

دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال آینده کشور که ۲۱ آذر ماه به مجلس ارائه شد، بودجه دستگاه‌های کشور را زیرمجموعه ۵۰ دستگاه اصلی قرار داده و در هر کدام از ردیف‌های لایحه تحت «عنوان-برنامه»، منابع عمومی و اختصاصی تعریف کرده است که برخی از عنوان-برنامه‌ها می‌تواند میان چند دستگاه زیرمجموعه مشترک باشد.

به نظر کارشناسان، این تغییر در لایحه باعث شده اختیار اختصاص بودجه در برخی عنوان-برنامه‌ها به بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه ارجاع داده شود و مجلس و دیوان محاسبات نمی‌توانند مانند گذشته نسبت به مصرف و اختصاص بودجه به دستگاه‌ها اظهار نظر کنند؛ به عقیده منتقدان با تعریف بودجه ذیل ۵۰ دستگاه اصلی، بودجه ۱۱۶۰ دستگاه اجرایی مختلف در ماده واحده قانون بودجه از دید نمایندگان مخفی شده اما، اختصاص بودجه می‌تواند انعطاف بیشتری داشته باشد. 

به گفته خدابخشی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در شاخص‌های تراز عملیاتی بهبود پیدا کرده و وابستگی کمتری به درآمدهای غیر پایدار دارد. این نماینده توضیح داده در بودجه سال آینده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان باید از درآمدهایی غیر از مالیات یا گمرک و... به عنوان درآمدهای پایدار تأمین شود. این در حالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این عدد منفی ۴۶۴ هزار میلیارد تومان محاسبه شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار