توجه ویژه به رشد و ثبات اقتصادی و عدالت‌محوری ویژگی بودجه ۱۴۰۱ است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: ویژگی مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه به رشد اقتصادی، عدالت محوری و ثبات اقتصادی است .

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهرداد عرب‌اول   رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: ویژگی مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه به رشد اقتصادی، عدالت محوری و ثبات اقتصادی است که آن را نسبت به سال گذشته متمایز می‌کند.

مهرداد عرب‌اول در نشست خبری بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، با تاکید بر اهمیت اهداف فوق در این لایحه افزود: اعداد و ارقام در بودجه سال آینده به سمت همین سه محور سوق پیدا کرده و همین سه محور را محقق می‌کند.

وی بیان کرد: منابع پروژه‌های استانی از سوی خود استان تعریف می‌شود و در این راستا استان‌ها می‌توانند به تشخیص خودشان پروژه‌ها را پیش ببرند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در خصوص رشد اقتصادی و ارتقاء بهره‌وری باید گفت آنچه که برای بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده رشد اقتصادی هشت درصد بوده که در قانون برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده و باید دولت فعالیت‌های خود را طوری تنظیم کند که سالانه هشت درصد رشد را در کشور شاهد باشیم.
وی ادامه داد: دولت تمام ظرفیت و انرژی خود را به کار بست تا به رشد هشت درصد که در قانون ششم توسعه مصوب شده برسد و این یکی از ویژگی‌های مهم بودجه ۱۴۰۱ بشمار می‌آید.
عرب اول خاطرنشان کرد: برای این‌که به این هشت درصد رشد برسیم نیاز داریم تا عوامل تولید و بهره‌وری که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به آن توجه زیادی شده، رشد یابد.

وی تصریح کرد: نکته مهم در اعداد و ارقام مورد توجه در لایحه بودجه این است که برای این رشد اقتصادی هشت درصد دولت چه منابعی تعیین کرده که تقریباً ۱۷۵ همت (هزار میلیارد تومان) برای رسیدن به این رشد اقتصادی تعریف‌شده که حدود ۸۵ همت در ذیل جدول شماره ۹ قانون بودجه درنظر گرفته شده است.
رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی سیستان وبلوچستان بیان کرد: ۲ اتفاق بزرگ دیگری که در این لایحه بودجه افتاد با توجه به تنش آبی موجود در کل کشور (تمامی ۳۱ استان) برای اینکه بتوانند در سال آینده مدیریت درستی داشته باشند اعتبارات منابع آب را که در سال گذشته ۹ همت بوده در سال جدید به ۲۲ همت رساندند که این بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: همچنین در استان‌های مرزی با توجه به مشکلات زیادی که در شبکه ارتباطات وجود داشت ده همت علاوه بر ارقامی که در بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه شد تا بتوانند پوشش مخابراتی را تا حد زیادی بهبود ببخشد که بخش عمده‌ای از این اعتبارات در اختیار سیستان و بلوچستان قرار خواهد گرفت.
عرب‌اول افزود: عامل دیگری که در طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ باعث تقویت اعتبارات شد این است که طرح‌هایی که سال‌های قبل به صورت ملی و وزارت‌خانه بود خود استان‌ها تخصیص و تامین آن‌ها را برعهده گرفتند یعنی ما متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها تخصیص و تامین اعتبار کرده و منابع برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته یکهزار و ۲۱۰ ردیف بودجه‌ای داشتیم که خیلی منطقی نبود یعنی یک سری از فعالیت‌های اصلی دستگاه‌های اجرایی که وظیفه ذاتی دستگاه اجرایی به شمار می‌رفت به ردیف تبدیل‌شده بود که در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان وبلوچستان بیان کرد: اعتبارات عمرانی که برای استان‌ها در جدول ده الف مربوط به ۳۱ استان حدود هفتاد هزار همت بوده سهم استان ما پنج هزار و ۴۴۱ همت است یعنی ۸ و ۲ دهم درصد از کل اعتبارات عمرانی به استان ما اختصاص پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سیستان‌وبلوچستان رتبه دوم را در توزیع اعتبارات عمرانی در سطح کشور دارا بوده بدون احتساب درآمد نفت رتبه اول توزیع اعتبارات را دارد و با احتساب اعتبارات نفت رتبه دوم بعد از خوزستان را داراست

عرب اول ادامه داد: تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی از دیگر ردیف‌هایی بوده که امسال به لایحه بودجه اضافه شده و با توجه به تعداد بالای روستا‌ها برای سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد از این ردیف نیز برای استان ۹۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
وی بیان کرد: ردیف متوازن نیز از دیگر بخش‌های جدول ۱۰ الف است که از این محل ۲ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته و ۳۰۴ میلیارد تومان نیز مربوط به پروژه‌های ملی بوده که به استان واگذار شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان وبلوچستان با اشاره به دلیل اختلاف اعتباری سیستان و بلوچستان با خوزستان افزود: خوزستان به دلیل این که استان نفت خیزی است علاوه بر دو سوم از ردیف یک سوم نفت و گاز نیز سهم می‌برد، این مهم سبب شده که ردیف بودجه‌ای این استان از استان ما مقداری بالاتر باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر اعتبارات جدول ۱۰ الف بر اساس پیوست شماره یک قانون بودجه که مربوط به طرح‌های ملی بوده سهم سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان است که به صورت مشخص به این استان اختصاص دارد.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: بودجه ، ثبات اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار