اجرای پروژه باستان‌شناسی هورامان با همکاری دانشگاه هایدلبرگ آلمان

مدیرپایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان از اجرای پروژه مشترک باستان‌شناسی دوران تاریخی هورامان با همکاری این پایگاه و دانشگاه هایدلبرگ آلمان خبر داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، پویا طالب‌نیا مدیرپایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان گفت:این پروژه مطالعاتی با سرپرستی مشترک پویا طالب نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان و شلیر عاملی راد نماینده دانشگاه هایدلبرگ آلمان، با هدف بازنگری و شناسایی آثار باستانی دوران تاریخی منطقه هورامان در استان کردستان انجام شده است.

طالب نیا افزود:لزوم بررسی سیستماتیک منطقه، نیاز به بازنگری و تهیه گزارش‌های دوره‌های باستان‌شناسی، مطالعات تخصصی بر مبنای دوره‌های فرهنگی، آگاهی از وضعیت دوران تاریخی منطقه هورامان و تکمیل مطالعات پیشین از ضرورت‌های انجام این پژوهش بود.

او بیان کرد:نخستین فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام شده در راستای ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در قالب برنامه بررسی و شناسایی باستان‌شناسی هورامان، در سال ۱۳۹۷ توسط مسعود صادقی‌راد انجام شد.

مدیرپایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان یادآور شد:پس از آن بر مبنای نتایج حاصله برنامه‌ریزی‌هایی لازم انجام شده تا مطالعات باستانشناسی و تاریخ هورامان در راستای اهداف عالیه پایگاه جهانی به صورت سلسله مراتبی و هدفمند پیگیری شود.

طالب نیا ادامه داد:شناسایی چند محوطه و آثار باستانی جدید، تغییر در توالی گاه‌نگاری برخی از محوطه‌های باستانی و بررسی سیستماتیک راه‌های باستانی منطقه همچنین بالا رفتن غنای بانک سفال پایگاه هورامان، از جمله نتایج این فصل از بررسی‌های باستان‌شناسی بود.»

او یادآور شد: تهیه بیش از ۲۰ پرونده ثبتی آثار باستانی و تعیین عرصه و حریم منظری قلعه‌های باستانی شاخص منطقه از دیگر دستاورد‌های این پروژه مشترک بود.

مدیرپایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان افزود:این پروژه نخستین پژوهش‌های تخصصی است که بر مبنای دوره فرهنگی (دوران تاریخی)، با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در آبان ماه و آذر ماه سال جاری انجام شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.