توصیه‌های ایمنی آتش نشانی قزوین برای استفاده از وسایل گرمایشی

رئیس سازمان آتش نشانی قزوین گفت: با رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می‌توان تا حد قابل توجهی از وقوع حوادث و اتفاقات ناشی از گازگرفتگی جلوگیری کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، موسی خانی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به کاهش دما و لزوم رعایت بیشتر موارد ایمنی گفت: فضای خروجی دودکش‌های بخاری و آبگرمکن مخصوصا در منازل زیر صد متر مرتبا باید چک شود؛ همچنین شهروندان در زمان استفاده از وسایل گرمایشی درز‌های منزل را نپوشانند، زیرا در یک مکان مسقف باید اکسیژن به داخل فضا بیاید، به این منظور لازم است محفظه زیرین در ورودی ساختمان آزاد باشد و به هیچ وجه پوشیده نشود.

موسی خانی افزود: شعله آبی و دودکش داغ در وسایل گازسوز باید به طور مداوم چک شود و در صورت سرد بودن دودکش و آبی نبودن شعله، منوکسید در فضای اتاق وجود دارد.

وی اضافه کرد: خودرویی که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند نیز می‌تواند باعث تولید این گاز کشنده شود. این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می‌آید، پس اگر یک وسیله شعله دار در محیطی وجود داشته باشد و راه مناسبی برای ورود هوا نباشد به زودی در آن محل گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی گفت: شهروندان برای حفظ ایمنی خود هنگام گذر از روی پلکان‌های برف‌گیر ساختمان‌ها، پل‌های عابر پیاده و پل‌های فلزی روی جوی­ها، بااحتیاط عبور کنند.

موسی خانی با اشاره به علائم مسمومیت گازی افزود: این علائم شبیه به حالت‌های سرماخوردگی است به گونه‌ای که فرد احساس سردرد و سرگیجه و بی حالی دارد، همچنین در صورت عدم ایجاد مسمومیت ناشی از مونواکسید کربن اگر این گاز در بلندمدت در فضایی باشد افراد ساکن در آن فضا را درگیر بیماری‌هایی مانند ام اس، آلزایمر و تاری دید می‌کند.

وی اضافه کرد: به هیچ وجه بخاری بدون دودکش در محیط‌های بسته مانند اتاق خواب و آبگرمکن در مکان‌هایی مانند انباری، آشپزخانه‌های کوچک، حمام یا رختکن و پاسیو نباید نصب شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار