سران آمریکای لاتین:

مردم شیلی با انتخاب «بوریک» فاشیسم را شکست دادند

سران کشور‌های آمریکای لاتین پیروزی نامزد جوان چپ‌گرای شیلی را تبریک گفته و انتخاب او را تجسمی از اراده واقعی شیلی توصیف کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الاخبار، سران کشور‌های آمریکای لاتین مانند «میگوئل دایاز» رئیس‌جمهور کوبا و «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا پیروز شدن «گابریل بوریک» ۳۵ ساله چپ‌گرا را بر «خوزه آنتونیو کاست» نامزد راست‌گرای شیلی تبریک گفته و انتخاب او را تجسمی از اراده واقعی مردم «آلنده» (سالوادر آلنده، رئیس‌جمهور چپ‌گرای این کشور که دوران خوبی برای شیلی بوده است) عنوان کردند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در توییتی در صفحه رسمی خود نوشت: از مردم سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور که توسط دیکتاتوری «آگوستو پینوشه» رئیس‌جمهور راست و دیکتاتور شیلی ترور شد، به دلیل پیروزی قاطع او بر فاشیسم تمجید می‌کنم.

دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه و روزاریو مورئو، معاون او در بیانیه‌ای پیروزی تاریخی بورک را که بدست مردم شجاع شیلی به دست آمده و از میراث ماندگار گذشتگان شیلی الهام گرفته شده بود، تمجید کردند. رئیس‌جمهور نیکاراگوئه کرامت سالوادور آلنده، که توسط ژنرال پینوشه و با حمایت واشنگتن در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ در یک کودتا سرنگون شد را هم یادآوری کرد.

در همین راستا «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین نیز از بوریک خواست برای پایان دادن به نابرابری در آمریکای لاتین با یکدیگر همکاری کنند و در تماسی تلفنی از او خواست برای اولین سفر خارجی خود به این کشور برود.

«پدرو کاستیو» رئیس‌جمهور پرو نیز در توییتر خود خطاب به بوریک نوشت: پیروزی که به دست آوردید نشان دهنده پیروزی مردم شیلی است و مردم آمریکای لاتین آن را به دلیل اینکه می‌خواهند در پیروزی و آزادی شما سهیم باشند، گرامی می‌دارند.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور سابق برزیل که توجهات زیادی را در این کشور برای انتخابات ۲۰۲۲ جلب کرده اعلام کرد از این پیروزی جدید برای یک نامزد دموکرات و مترقی در آمریکای لاتین خوشحال است. در همین راستا «مارسلو ابرارد» وزیرخارجه مکزیک در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «یک خبر فوق‌العاده از شیلی».

ایوان دوکه، رئیس‌جمهور کلمبیا، گیلرمو لاسو از اکوادور و لوئیس لاکال پو اروگوئه‌ای نیز نتیجه انتخابات را ستودند. دوکه در توییتر نوشت که قصد دارد به همکاری برای تقویت روابط تاریخی و برادرانه دوجانبه که این کشور‌ها را متحد می‌کند، ادامه دهد.

لاکال نیز در توییتی نوشت: «من به رئیس جمهور منتخب شیلی تبریک می‌گویم و برای او و مردم شیلی موفقیت آرزو می‌کنم، در همین جهت لاسو رئیس جمهور اکوادور با ارسال «سلام برادرانه به مردم شیلی»، برای رئیس جمهور منتخب شیلی آرزوی موفقیت و برای مردمش آرزوی خیر و خوبی کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اروپا نیز در پیامی انتخاب گابریل بوریک را به عنوان رئیس‌جمهور شیلی تبریک گفت.

شایان ذکر است گابریل بوریک ۳۵ ساله با کسب بیش از دو سوم یعنی ۵۵ درصد آرا پیروز انتخابات شیلی و جوان‌ترین رئیس‌جمهور این کشور شد. بر اساس برخی منابع، افشاگری‌ها او مبنی بر اینکه پدر کاست یک نازی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بوده منجر به پیروزی او در این رقابت شده است. محکوم کردن اشغال کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی هم باعث شد بسیاری از یهودیان شیلی با او همراه شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
همه دیگه حالشون از سرمایه داری و اقلیت گرایی به هم میخوره
آخرین اخبار