وزیر خارجه چین:

اعتماد تایوان به آمریکا، علت تنش‌ها در جزیره است

وزیر امور خارجه چین علت تنش‌ها با تایوان را تکیه تایپه به واشنگتن و استفاده آمریکا از تایوان برای مهار پکن عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزیر امورخارجه چین، امروز (دوشنبه) گفت که تایوان یک مهره شطرنج نیست که بتوان با آن بازی کرد، تایوان یک «سرگردان» است که در نهایت به خانه باز خواهد گشت.

وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در سخنانی در پکن گفت: «علت تنش‌های کنونی در جزیره، تلاش تایوان برای تکیه به آمریکا و تلاش آمریکا و سایر کشور‌ها برای استفاده از تایوان برای کنترل چین است.»

وانگ که پیشتر ریاست دفتر امور تایوان را بر عهده داشت، اضافه کرد: «این اقدامات انحرافی است که وضعیت موجود را تغییر داده، صلح در تنگه تایوان را تضعیف و هنجار‌های اساسی روابط بین‌الملل را نقض کرده است. چین «اقدامات متقابل قهرآمیزی» برای از بین بردن استکبار کسانی که به دنبال استقلال رسمی تایوان هستند، اتخاذ کرده است.»

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که تایوان سرگردانی است که در نهایت به خانه باز می‌گردد، نه مهره شطرنجی که دیگران از آن استفاده کنند. چین باید دوباره متحد شود و این چنین نیز خواهد شد.

وانگ یی گفت: «چین از تقابل با آمریکا نمی‌ترسد، اما از همکاری در صورتی که نفع دوجانبه داشته باشد استقبال می‌کند و در این همکاری رقابت باید مثبت باشد. مشکلات در روابط آمریکا-چین، ناشی از سوء برداشت‌های راهبردی طرف آمریکایی است.»

پکن، تایوان را به‌ عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند و استقلال این کشور را در تضاد با سیاست چین واحد می‌بیند. چین همچنین از حمایت آمریکا از تایوان، که مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات جزیره محسوب می‌شود، خشمگین است.

در مقابل، دولت تایوان بار‌ها فشار چین را محکوم کرده و گفته است که فقط مردم تایوان حق دارند درباره آینده خود تصمیم بگیرند و تسلیم تهدید‌ها نخواهند شد.

در این میان، واشنگتن که از قدرت پکن در منطقه هراسان است، به تنش‌های موجود دامن می‌زند و با ارسال تسلیحات به جزیره در آتش تنش‌ها می‌دمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار