تحلیل‌گر یمنی فاش کرد:

پس از سوریه و عراق نوبت سرقت آثار باستانی یمن توسط امارات رسیده است

منابع یمنی فاش کردند امارات با اشغال خاک این کشور در حال سرقت آثار باستانی یمن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از امارات لیکس، «انیس منصور» تحلیل‌گر یمنی در حساب رسمی توئیتر خود فاش کرد: امارات که منطقه «حضرموت» را اشغال کرده در حال سرقت آثار باستانی این منطقه است و این آثار را با انتقال دادن به ابوظبی به موزه لوور (این موزه در سال 2017 توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه افتتاح شد که بخشی از توافق سی ساله ابوظبی و پاریس بوده است) آن منتقل می‌کند.

سایت یمنی حضرموت ۲۴ مهمترین آثار باستانی غارت شده یمن و مکان‌های نمایش آن‌ها را فاش کرده و خواستار ایجاد کمپینی برای بازگرداندن آن‌ها شده است.

این سایت در خصوص آثار باستانی مسروقه نوشت: امارات آثار باستانی از جمله یک دستِ برنزی منقوش به خط مستند، یک صورت حیوان ساخته شده از طلا با قدمت ۴۰۰۰ سال و یک مجسمه شتر منحصر به فرد را ربوده و همه آن‌ها را در موزه لوور ابوظبی به نمایش گذاشته است.

کابران عرب توئیتر نیز بعد از این خبر با راه انداختن کمپینی، هشتگی را علیه امارات ترند کرده و یادآوری کردند که پیش از این نیز امارات آثار باستانی کشور‌هایی مانند مصر، عراق و سوریه را ربوده است.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند جزیره منحصر به فرد «سقطری» که هم اکنون تحت اشغال امارات است تحت تغییرات شدید محیط زیستی قرار گرفته و امارات با آوردن بلدوزر سعی دارد این جزیره باستانی را صاف کند و آثار باستانی آن را سرقت کرده و موجودات خاص دریایی و خشک زی آن توسط عناصر اماراتی به خاک این کشور منتقل می‌شوند.

امارات در سرقت آثار تاریخی در بسیاری از کشورها به ویژه یمن، سوریه و عراق دست دارد تا تلاش کند تاریخ بی هویت خویش را که کشوری بیابانی و بادیه نشین بوده است، تغییر دهد. در دو دهه اخیر امارات آثار فرهنگی بسیاری را به خاک خود انتقال داده است. امارات کشوری تازه تاسیس است که به دلیل رقابت شدید توریستی به مقصد تعداد زیادی از گردشگران تبدیل شده است و به دنبال تغییر کلیشه‌های خود است.

با این حال، علیرغم تلاش‌های شدید دولت برای ایجاد یک چارچوب فرهنگی در اذهان، انتقادات گسترده و گزنده‌ای نسبت به مسیری که در پیش گرفته است وجود دارد یا به تعبیری بهتر این کشور از ابتدا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است.

نوامبر گذشته، یک محقق آمریکایی متخصص در زمینه آثار باستانی فاش کرد که امارات، آثار باستانی یمن را به قصد فروش آن‌ها به کشور‌هایی مانند آمریکا سرقت و قاچاق کرده است. محقق آمریکایی الکساندر ناگل اظهار کرد که آثار باستانی یمن بیش از یک میلیون قطعه است که به صورت دوره‌ای به روش‌های مختلف از امارات به آمریکا منتقل می‌شود.

یک موسسه آلمانی نیز پیش از این اعلام کرده بود که امارات در سوریه نیز آثار باستانی زیادی را سرقت کرده و آن‌ها را به فروش رسانده و یا به موزه لوور ابوظبی منتقل کرده است. بر اساس گزارشات کارمندان گمرک عراق نیز کانتینر‌های اماراتی با عنوان‌هایی مانند اسباب‌بازی کودکانه وارد خاک عراق می‌شوند، اما در زمان بازگشت به ابوظبی آثار باستانی در داخل آن‌هاست.

چندی پیش هم منابع محلی در حضرموت فاش کردند که امارات با استخراج طلای این استان آن را از طریق دریا یا خشکی به خاک خود می‌برد. حتی در یکی از این انتقال‌ها مردم این منطقه مقابل کامیون‌های اماراتی را گرفته و نگذاشته بودند منابع معدنی و طلای حضرموت سرقت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار