پنهان‌کاری پنتاگون درباره آمار غیرنظامیان کشته شده در غرب آسیا

روزنامه نیویورک تایمز افشا کرد حملات هوایی آمریکا اغلب بر اساس اطلاعاتی ناقص انجام و باعث کشتار بسیاری از غیرنظامیان در غرب آسیا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی افشا کرد که هزاران غیرنظامی در عراق، سوریه و افغانستان، از جمله کودکان، در اثر حملات هوایی آمریکا که با هدف گیری نادرست و  اطلاعاتی ناقص انجام شد، کشته شده‌اند.

این روزنامه با مطالعه بیش از ۱۳۰۰ سند از آرشیو پنهان پنتاگون به این نتیجه رسید که قربانیان غیرنظامی بسیار بیشتر از ۱۴۱۷ کشته  گزارش شده از سوی ارتش آمریکا در عراق و سوریه و ۱۸۸ کشته گزارش شده در افغانستان است.

این گزارش همچنین عنوان داشت که جان غیرنظامیان برای دولت آمریکا بی اهمیت است و گزارش‌های مربوط به قربانیان غیرنظامی اغلب نادیده گرفته می‌شود، زیرا فیلم‌های نظارتی بر بمباران‌ها کوتاه است. مصاحبه با ساکنان و بازماندگان حوادث و گفت‌وگو با مقامات فعلی و سابق آمریکا نشان دهنده این است که ارتش آمریکا برای شناسایی الگو‌های شکست خود تلاش کمی کرده و هیچ ارزیابی عمومی برای کشف تخلف اهداف خود ندارد. مانند خروج عجولانه آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال که به عنوان  شکستی فاجعه بار در طول تاریخ آمریکا شناخته شد.

نیویورک تایمز در ادامه اظهار داشت که کشتار غیر نظامیان که در نتیجه گزارش‌های سطحی و تائیدیه‌های جهت دار از سوی ارتش آمریکا صورت می‌گیرد، باعث می‌شود که غیرنظامیان با اهداف نظامی اشتباه گرفته شوند و نمیتوان با این گزارش ها اطمینان حاصل کرد که در ساختمان‌هایی که هدف قرار می‌گیرند افراد غیرنظامی حضور دارند یا خیر.

این در حالی است که نیویورک تایمز در اوایل ماه جاری میلادی در گزارشی فاش کرد که  یگان تهاجمی ارتش آمریکا موسوم به «Talon Anvil» عامل کشتار غیرنظامیان در سوریه در نتیجه بمباران هوایی است. این یگان برای نابودی «دشمنان» خود عجله کرد و بعضی قوانین بین المللی که مختص کمک به غیرنظامیان است را دور زد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دیروز (شنبه) اعلام کرد که فرماندهی نیروی هوایی آمریکا گزارشی را درباره حملات و اقدامات خود از فوریه سال ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱ منتشر خواهد کرد که شامل حملات نیروی هوایی آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان است.

کشته شدن بیش از ۲۰۹ هزار عراقی از آغاز اشغالگری آمریکا

پیشتر شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین در گزارشی اعلام کرده بود با نزدیک شدن موعد نهایی دومین خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، تلفات غیرنظامیان به سبب حمله آمریکا به این کشور باید بررسی شود.

در این گزارش آمده بود «آمریکا به بهانه جستجوی سلاح‌های کشتار جمعی که یک سال بعد بر اساس اعتراف دیوید کای بازرس سابق تسلیحات آمریکا در کنگره معلوم شد اشتباه بوده است، به عراق حمله کرد و با وجود آن که عملیات رزمی دو ماه به طول انجامید، نیرو‌های آمریکایی هشت سال به بهانه برقراری ثبات در بغداد و اطراف آن ماندند.»

بنابر اعلام این گزارش «نیرو‌های آمریکایی سال ۲۰۱۴ برای دومین بار پس از حمله گروه تروریستی داعش به بخش‌هایی از خاک عراق وارد این کشور شدند و حملات هوایی علیه داعش در عراق به دستور باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا، یک ماه بعد به بهانه شکست دادن داعش آغاز شد. طبق آمار اجساد در عراق که بزرگترین پایگاه جمع آوری اطلاعات درباره تعداد غیرنظامیان کشته شده از سال ۲۰۰۳ است، تا کنون حدود ۲۰۹ هزار و ۱۴۰ غیرنظامی عراقی بر اثر جنگ کشته شده اند. علاوه بر این چند دهه جنگ و خشونت گسترده باعث آوارگی و مهاجرت میلیون‌ها عراقی در همه مناطق کشور شده است.»

بر اساس گزارش جمعیت چینی مطالعات حقوق بشر، نیرو‌های اشغالگر آمریکایی اصول انسانی بین المللی را به شکل خطرناکی نقض کرده و موارد زیادی از بدرفتاری با زندانیان را رقم زده اند و با وجود آن که آمریکا اعلام کرده است نیرو‌های خود را از عراق خارج می‌کند، اما ارتش آمریکا به حضور خود در این کشور ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار