معاون وزیر خارجه روسیه:

ناتو هیچ ابتکار ملموسی برای از سرگیری شورای ناتو-روسیه ارائه نکرده است

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ناتو به پیشنهاد‌های مسکو برای کاهش تنش‌ها پاسخی نداده و ابتکاری درباره شورای ناتو-روسیه ارائه نکرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) گفت: «ناتو تمام پیشنهاد‌هایی را که قبلاً از سوی مسکو برای کاهش تنش ارائه شده بود، بی پاسخ گذاشته است. این ائتلاف هیچ ابتکار ملموس و جدی برای از سرگیری کار شورای ناتو-روسیه ارائه نکرده است.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: «ما هیچ پیشنهاد جدی از سوی ناتو دریافت نکرده‌ایم. همه پیشنهادات قبلی ما برای کاهش تنش بی‌پاسخ مانده است.»

اواخر روز گذشته، ناتو آمادگی خود را برای کار بر روی اقدامات اعتمادساز با روسیه، در صورتی که مسکو نیز اقداماتی در راستای کاهش تنش‌ها انجام دهد، ابراز کرده بود.

روز چهارشنبه، در دیدار سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه رسما دو سند را به آمریکا تحویل داد که شامل یک معاهده پیشنهادی و یک پیش نویس توافق که ایده‌های روسیه در خصوص تضمین‌های امنیتی بود، می‌شد. کرملین اعلام کرد که مسکو آماده است تا فوراً مذاکرات درباره این پیشنهادات را آغاز کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز قبلاً اعلام کرده بود که باید فوراً مذاکرات را با هدف دستیابی به توافق‌نامه‌های حقوقی بین‌المللی که هرگونه پیشروی بیشتر ناتو به شرق و همچنین ممنوعیت استقرار تسلیحاتی که روسیه را در کشور‌های همسایه، به‌ویژه اوکراین، تهدید می‌کند، آغاز کرد. از نظر مسکو لازم است که تصمیم نشست ناتو در بخارست (۲۰۰۸) مبنی بر عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو رد شود، زیرا این امر با تعهد سران همه کشور‌های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در تضاد است.

قابل ذکر است که روز گذشته، رئیس جمهور اوکراین با دبیر کل ناتو دیدار و گفت‌وگو کردند. در جریان این دیدار، رئیس جمهور اوکراین در خصوص نبود موضع مشترک بین ۳۰ کشور مبنی بر پیوستن اوکراین به ناتو و ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف صحبت کرد. این در حالی است که مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به اوکراین گفته اند که بعید است عضویت این کشور در ناتو در دهه آینده تایید شود.

اوکراین در حال حاضر کانون تنش اصلی بین روسیه و غرب است. آمریکا روسیه را متهم می‌کند که بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در مرز‌های اوکراین مستقر کرده و به احتمال زیاد برای تهاجم به این کشور آماده شده است. اما مسکو این ادعا‌ها را به شدت محکوم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
اگر روسیه به اکراین حمله کند . جهان وارد بحران تازه ای خواهد شد .
آخرین اخبار