وزیر کشور:

محصولات باید پوشش دهنده مسائل جامعه باشند

وحیدی گفت: سلسله محصولات ما باید یک مسئله را پوشش بدهند که به آن نگاه آرایه‌ای گفته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد وحیدی وزیر کشور در مراسم بیست و دومین مراسم تجلیل از برگزیدگان حوزه فناوری و پژوهش، بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب به اولین موضوعی که به آن توجه شده بحث پژوهش است؛ بنابراین یکی از مهمترین کار‌های ما پرداختن به مسئله علم دانش و پژوهش است.

وی افزود: طبق اسناد بالادستی ۵۰ درصد اقتصاد ما باید اقتصاد دانش‌بنیان باشد. وقتی درباره اقتصاد و دانش بنیانی آن موضوعی را مطرح می‌کنیم؛ بحث زنجیره ارزش مطرح می‌شود، اما در زنجیره ارزش باید جایگاه دانش را در بخش‌های این زنجیره بیابیم و برای آن چاره‌جویی کنیم.

وحیدی گفت: زنجیره ارزش ما زمانی تکمیل خواهد بود که مبتنی بر دانش باشد و به آن پرداخته شود. بر اساس این زنجیره ارزش ما یک نقشه جامع علمی داریم که باید محقق شود. البته برای پیاده سازی آن یک نظام ملی نوآوری نیازمند هستیم، اما امروز نظام ملی نوآوری نداریم و باید آن را تعریف کنیم.

وی افزود: تحقق نظام ملی نوآوری نیازمند تحقق دانش در سطح ملی هستیم. اکنون فاقد این شرایط هستیم لذا خیلی کار‌ها انجام می‌شود، ولی خیلی‌ها خبر ندارند بنابراین برخی کار‌ها مجدد و به تکرار انجام می‌شود.

وحیدی گفت: سلسله محصولات ما باید یک مسئله را پوشش بدهد که به آن نگاه آرایه‌ای گفته می‌شود. شاید بیش از ۹۰ درصد دارو‌ها را خودمان تولید می‌کنیم، اما چند درصد باقی مانده را که باید وارد کنیم بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه دارویی را به خودش اختصاص می‌دهد.

وزیر کشور گفت: ما به دفاتر طراحی، مراکز توسعه فناوری و دفاتر مطالعاتی آینده برای تولید و برای اینکه چیزی را به وجود بیاوریم نیاز داریم. بدون این‌ها ما حتما دچار کمبود و نقص خواهیم بود؛ بنابراین ما بحث‌های زیرساختی نیاز داریم البته یکسری کمبود‌ها هم داریم. در این حال کارهایم صورت می‌گیرد، ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در کارزار حل مشکلات ما قرار نمی‌گیرند.

وحیدی گفت: مثلاً در حوزه نفت و گاز حق ما این است که اوج فناوری‌ها را داشته باشیم چرا ما نباید بهترین کاتالیزور‌ها را داشته باشیم؟ اتفاقاً کشور ما از جمله برترین و برجسته‌ترین دانشمندان شیمی را دارد. ما بار‌ها معطل کاتالیزور‌ها شدیم، اما چرا این‌ها با هم مچ نشده‌اند؟ سوال این است و باید به آن توجه شود؛ بنابراین باید یک سوال معماری گونه و نگاه آرایه‌ای به کل ماجرا داشته باشیم.

وزیر کشور گفت: ما همچنان نیاز به کار بیشتری داریم، زیرا وقتی حجم کار تحقیقاتی در دانشگاه‌ها را ملاحظه می‌کنید یک عدد بسیار بزرگی به دست می‌آید و هزینه‌های زیادی برای این پایان نامه‌های ارشد و دکترا شده است. این هزینه‌ها چند هزار میلیارد دلاری است در حالی که بودجه تحقیقاتی ما زیر یک درصد است باید برای همه آن‌ها یک راه پیدا شود تا بتوانند به صحنه تحقیق و عملیاتی بیایند.

وی افزود: باید به تعداد دانشجویان ارشد و دکترا آن‌ها را وارد پژوهش کنید و در دوره سربازی نخبگان و کسر خدمت لحاظ شود. عزیزانی که دوره سربازی شان نخبه تشخیص داده شدند، بنیاد ملی نخبگان می‌توانند از ظرفیت آن‌ها استفاده کند.
وزیر کشور گفت: یکی از وظایف استانداران، پرداختن به موضوع فناوری است. همچنین یکی از ارزیابی‌های ما در خصوص استانداران این است که ببینیم نسبت به این موضوع چقدر حمایت داشته‌اند. اگر ما مسئله استان کویری داریم یا استان‌هایی که در سواحل خلیج فارس هستند باید مسائل شان در استان خودشان حل شود. شناخت مسائل دریایی برای ما بسیار مهم است.

وزیر کشور گفت: یک بررسی دوستانمان انجام دادند که معلوم شد ما می‌توانیم بسیاری از نیازمندی‌های خود را از موجودات داخل دریا تامین کنیم. وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد. چرا نباید این کار را کنیم؟ چرا نباید آب‌ها و دریا‌های خودمان را بشناسیم؟ یا مثلاً همین معضل آلودگی هوا را باید بدانیم که چگونه برخورد کنیم، باید فناوری به ما بگوید که چطور این موضوع را حل کنیم؟ یا مسئله آب و کشاورزی هم همینطور است. استانداران ما حتماً موظف به حمایت کامل از فناوری‌ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار