نکات کاربردی برای عکاسی خبری

در مطلب زیر به شما می‌گوییم که در عکاسی خبری رعایت کدام نکات الزامیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، لابد شنیده‌اید که می‌گویند: «ارزش یک عکس از هزاران کلمه بیشتر است» این جمله به‌نظر معروف‌ترین ضرب‌المثل در دنیای عکاسی است، به‌ویژه وقتی پای عکاسی خبری درمیان باشد. به‌عنوان یک تعریف کوتاه شاید بتوان فوتوژورنالیسم را بیان یک داستان از طریق عکس دانست؛ پدیده‌ای جهانی که فارغ از محدوده جغرافیا، زبان و فرهنگ به قصه‌گویی عکاسانه می‌پردازد تا زندگی را مستند کند؛ مثل عکس‌هایی که در رسانه‌های خبری می‌بینیم. این عکس‌ها می‌تواند دربرگیرنده عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی یا حتی زندگی جاری انسانی و به تصویر کشیدن شیوه معاصر آن باشد.


بیشتربخوانید


از آن‌جایی‌که این مدل عکاسی می‌تواند تأثیر واقعی بر دیدگاه عمومی داشته باشد، با مسئولیت‌های زیادی همراه است. به‌عنوان مثال یکی از اولین آثار در عکاسی خبری که وضعیت مسکن در نیویورک را به تصویر می‌کشید، منجر به بهبود مقررات آپارتمان‌ها شد. در عکاسی خبری چند قاعده باید رعایت شود.

شناسایی سوژه‌
در عکاسی خبری، استاندارد متفاوتی نسبت به بقیه سبک‌ها وجود دارد. داستانی که گفته می‌شود باید تا حدامکان به حقیقت عینی نزدیک باشد. اگر شخصی به سوژه اصلی یک کار عکاسی خبری تبدیل شود، دانستن نام او اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. این کار به عکس مشروعیت می‌بخشد. منظور آن‌که در سبک‌های دیگر شناسایی فرد اهمیت ندارد، اما در این سبک داستان (عکس شما) باید به‌وسیله کپشن به حقیقت عینی نزدیک شود.
(یک معترض پس از اسپری فلفل در محاصره پلیس در بزرگراه ۱۸۰۶ تحت درمان قرار می‌گیرد.
Amber Bracken)

صراحت و سرعت
فوتوژورنالیسم، بیان داستان‌های واقعی است؛ زمانی که عکاس به‌سادگی و به سرعت آن چه را که در مقابل او اتفاق می‌افتد، بدون هیچ تغییری در وضعیت ثبت می‌کند. ژست آشکار یا اجرای مجدد، چیزی است که باید به دست سینما سپرده شود.
(هر سال در ۲۸ دسامبر، ساکنان شهری در اسپانیا یک کودتای نظامی ساختگی به‌راه می‌اندازند و به یکدیگر آرد و تخم‌مرغ پرتاب می‌کنند. Antonio Gibotta)

جرئت
برای به دست آوردن تصاویر منحصربه‌فرد، عکاس‌خبرنگار باید وارد دنیایی شود که بیشتر مردم برای ورود به آن ترسیده‌اند. او باید جرئت داشته باشد تا بر ترس‌های خود غلبه کند، به سوژه‌هایش نزدیک شود، از هیچ پیامدی نترسد و مصمم باشد که یک داستان برجسته بگوید.
(پناهندگان سعی می‌کنند از یک کمپ پرازدحام یونانی برای رسیدن به مقدونیه خارج شوند. Vadim Ghirda)

ویرایش
یکی از مهم‌ترین قوانین در عکاسی خبری این است که باید از دستکاری عکس به‌طور مطلق اجتناب شود. چون تصاویر به‌منظور نمایش صحنه‌های واقعی است، هرگونه دستکاری این هدف را می‌شکند.
(در حالی‌که مردان یک سه‌چرخه را در محله‌ای در مجاورت یک نیروگاه زغال‌سنگ در شمال استان «شانشی» هل می‌دهند، از پشته‌ها دود بلند می‌شود. Kevin Frayer)

منبع: زندگی سلام

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.