روز شمار مذاکرات؛

ایران چه‌ می‌خواهد؛ غرب به دنبال چیست؟

دور دوم مذاکرات آغاز شده و تیم مذاکره کننده مشغول رایزنی در هتل کوبورگ وین هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دوشنبه ۲۳ آذر ششمین روز مذاکرات احیای برجام با حضورتیم مذاکره کننده ایران به سرپرستی علی باقری و هیات‌های مذاکره کننده ۱+ ۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

روز گذشته کشور‌های عضو برجام و اتحادیه اروپا با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای بار سوم دیدار و گفت‌وگو کردند. محور این دیدار یافتن روشی جهت تسریع مذاکرات وین بود.

به گفته علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت‌وگو‌ها به این شکل است که دو طرف دیدگاه‌های خود را روی میز به اشتراک می‌گذارند تا به یک نتیجه مشترک برسند. مهم این است که این گفت‌وگو مبنا داشته باشد که در این صورت تبدیل به مذاکره می‌شود و در واقع این مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می‌کند. باقری با بیان اینکه پیشنهادات ارائه شده ایران مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف است، اظهار داشت که پیش‌نویس ایران بر اساس انتظارات بدون مبنا نیست بلکه بر اساس اسنادی است که مورد توافق ایران و کشور‌های ۱+۴ است.

باقری روز گذشته در گفت‌وگویی بیان کرد که آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگو‌ها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

ایران چه‌ می‌خواهد؛ غرب به دنبال چیست؟

 او همچنین تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال شده است را در مغایرت و تضاد با قوانین و مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است وهمچنین با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کنندگان غربی سه شنبه شب به المیادین گفته‌اند که ایران مذاکرات را به رفع تحریم‌ها منوط کرده و نسبت به محدود کردن برنامه اتمی خود در چارچوب برجام تعهدی نداده اند. آن‌ها بدون اشاره به وضعیت تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا ادعا کرده‌اند که برای بازگشت به مفاد برجام در راستای محدود کردن برنامه اتمی ایران آمادگی دارند.

منابع غربی ادعا کرده‌اند که اگر گفت‌وگو‌ها از نقطه‌ای که دور ششم به پایان رسید پیگیری می‌شد، دست یابی به توافق نهایی سریع‌تر بود، اما پیش‌نویس‌های ارائه شده از سوی ایران به گفته آن‌ها معادله را به هم زده است.

به گزارش الجزیره آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ادعایی جدید نسبت به مذاکرات کنونی وین مطرح کرده. بلینکن بدون اشاره به اینکه ایران، آمریکا را طرف حساب مذاکرات به شمار نمی‌آورد، مدعی شده: «آمریکا به رویکرد دیپلماتیک با ایران ادامه می‌دهد. آمریکا و شرکایمان در حال بررسی همه گزینه‌ها هستیم و اولویتمان در تعامل با ایران، گزینه دیپلماسی است.»

ایران چه‌ می‌خواهد؛ غرب به دنبال چیست؟

بلینکن در راستای فضاسازی رسانه‌ای و سیاسی غربی‌ها و آمریکا درباره مذاکرات وین و مقصر جلوه دادن ایران در به نتیجه نرسیدن گفت‌وگو‌ها اضافه کرد که زمان مذاکرات رو به پایان است و ایران هنوز وارد مذاکرات جدی درباره پرونده هسته‌ای خود نشده است و این موضوع زمان را هدر می‌دهد. در حالی که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی و مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات برجام با انتشار توئیتی از تلاش مذاکره کنندگان برای کاهش اختلافات و روند رو به جلوی مذاکرات خبر داد. اولیانوف در این باره گفت: «در گفت‌وگو‌های وین بسیاری از مسائل باقی مانده، اما مذاکره کنندگان سخت در تلاشند تا اختلافات را کاهش دهند.»

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درخواستی را درباره تحریم‌ها علیه ایران در دوازدهمین گزارش فصلی سازمان ملل که به تازگی به کمیته قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تقدیم شده، مطرح کرده است.

او در این گزارش خواستار رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران توسط آمریکا طبق توافق هسته‌ای برجام شده است. گوترش در این سند تصریح کرده که همواره بر این اعتقاد بوده است که توافق بهترین گزینه برای محقق کردن اهداف دیپلماسی چند جانبه و امنیت منطقه‌ای است؛ به گونه‌ای که منافع اقتصادی برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

گوترش همچنین با اشاره به اتهامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به برنامه هسته‌ای ایران گفت ایران تاکید کرده به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

ایران چه‌ می‌خواهد؛ غرب به دنبال چیست؟

گوترش در پایان گزارش خود خواستار تسریع روند مذاکرات شده و نوشته است که گشایش دیپلماتیک برای محقق کردن اجرای کامل برجام تا ابد ادامه ندارد و در چهارمین بند از این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته به اجرای کامل برجام بازگردد و گام‌هایی را که از جولای ۲۰۱۹ برداشته به عقب برگرداند.

در ادامه اظهارات گوترش جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع عدم اشاعه سلاح‌های اتمی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه برگزار شد.

در این نشست نمایندگان کشور‌های اروپایی و آمریکا، علی‌رغم موضع سازنده ایران در مذاکرات وین و تلاش برای رفع تحریم‌ها، بار دیگر به فضاسازی علیه تهران پرداخته و ادعا‌های بی‌اساس مبنی بر اتمام وقت بازگشت به برجام را تکرار کردند.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد که به دلیل پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و همچنین جدی نبودن تیم ایرانی در مذاکرات وین، برجام در حال توخالی شدن است و اقدامات تهران در مذاکرات اهرم فشار بیشتری فراهم نمی‌کند و فقط نگرانی‌های آمریکا را افزایش می‌دهد.

نماینده دانمارک در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت ضمن ابراز امیدواری به مذاکرات وین و ازسرگیری پایبندی آمریکا و ایران به توافق برجام گفت: «ما همچنان باور داریم که با برجام در وضعیت بهتری هستیم.»

ایران چه‌ می‌خواهد؛ غرب به دنبال چیست؟

نماینده نروژ نیز در این جلسه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره ایران حمایت کرد و تاکید کرد که تلاش‌های مدام را برای بازگشت و اجرای کامل و موثر برجام را مورد توجه قرار خواهند داد.

او در ادامه نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار راستی آزمایی و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد.

اولاف اسکوگ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را مسبب مشکلات اقتصادی شدید تهران دانست و از خروج آمریکا از برجام ابراز ناامیدی کرد.

نماینده کشور فرانسه نیز در این جلسه گفت از سال ۲۰۱۵، فرانسه و شرکای تروئیکای اروپایی پایبندی ثابتی را به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از خود نشان دادند.

او در ادامه راه دیپلماتیک قاطعانه برای ایران جهت دستیابی به توافق باز را باز دانست، اما این مذاکرات را با توجه به تحولات برنامه هسته‌ای ایران، آخرین فرصت برای بازگرداندن برجام خواند.

نماینده چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز برجام را حاصل دیپلماسی چندجانبه در طول ۱۰ سال گذشته و باعث ثبات در خاورمیانه دانست.

او همچنین از آمریکا خواستار توقف تمام تحریم‌ها علیه ایران شد.

در آخر تخت‌روانچی نماینده تهران در سازمان ملل در این جلسه بر تداوم برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت ایران به فعالیت‌های خود در این زمینه و سامانه‌های پرتاب کننده ادامه خواهد داد و این موضوع را حق مسلم تهران دانست.

تخت‌روانچی در ادامه صحبت هایش با اشاره به به اظهارات تروئیکای اروپایی و آمریکا مبنی بر کم بودن زمان بازگشت به توافق هسته ای، تاکید کرد که تهران هیچ پیش شرطی یا شرط جدیدی در مذاکرات وین اعمال نکرده است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک تخت‌روانچی در ادامه اظهاراتش بیان کرده برجام تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که همه شرایط لازم در شرایط واقعی برآورده شود؛ و ایران خواستار اجرای کامل، به موقع، بدون قید و شرط و قابل راستی آزمایی برجام هست و هرگونه تلاش برای مرتبط کردن اجرای برجام به موضوعات نامربوط یا بررسی گسترش یا توسعه دادن بند‌های آن، مطلقا غیر قابل قبلول و محکوم به شکست است.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر همزمان با جاری بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین شب گذشته در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در پایتخت امارات، مدعی شده محدود شدن دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران تصویر مبهمی از برنامه هسته‌ای این کشور می‌دهد و چنانچه جمهوری اسلامی ایران بخواهد کشوری مورد احترام در جامعه بین‌المللی باشد، راهی برای دور زدن بازرس‌های آژانس وجود ندارد.

گروسی در ادامه نیز در اظهار نظری ناهمخوان با دستورکار آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به معنای آن است که لازم است در توافق اولیه تغییراتی ایجاد شود.

او گفت که واقعیت این است که ما با ایران بسیار متفاوتی طرفیم. ایران ۲۰۲۲ آنقدر از ۲۰۱۵ متفاوت است که لازم است تغییراتی ایجاد شود تا این واقعیت‌های جدید را به گونه‌ای جدید در نظر بگیرد که بازرسان ما بتوانند از هر آنچه که کشور‌ها در میز سیاسی بر سر آن توافق می‌کنند بازرسی به عمل بیاورند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد روابط ایران با آژانس باید براساس قوانین، اساسنامه آژانس، پادمان و پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی باشد؛ که رابطه‌ی ایران با آژانس در چارچوب قوانین است و بر اساس ضوابط قانونی با آژانس در تعامل هستیم، همچنین آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت دارد.

اسلامی مباحث مطرح شده در رسانه‌ها را مربوط به عملیات روانی و سیاسی دانست و جریان مقابل ایران را جریانی توصیف کرد که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در جمهوری اسلامی ایران را برنمی‌تابند.

در همین راستا سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب از حصول پیشرفت در گفت‌وگو‌های رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای با شبکه پرس تی وی خبر داده. خطیب زاده این گفت‌وگو‌ها را منجر به پیشرفت و کاهش شکاف‌ها دانسته و پیش بینی کرده دو طرف به زودی به تفاهم خواهند رسید.

روز گذشته سردبیر روزنامه رأی الیوم، عبدالباری عطوان، در یادداشتی به تفسیر چرایی تهدید‌های مستمر رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخت و گفت برای هزارمین بار می‌گوییم چه مذاکرات وین به نتیجه برسد، چه نرسد ایران قطعا بزرگ ترین برنده خواهد بود، چراکه موفقیت یعنی واریز حدودا ۳۰۰ میلیارد دلار پول به خزانه این کشور؛ که ۱۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به دارایی‌های مسدود شده و ۲۰۰ میلیارد دلار آن میزان غرامت‌هایی است که آمریکا به دلیل اقدام دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به این کشور پرداخت خواهد کرد.

به نوشته عطوان هیچ مقام امنیتی یا نظامی در رژیم صهیونیستی وجود ندارد که تهدیدی برای تجاوز همه جانبه علیه ایران برای نابودی تأسیسات هسته‌ای این کشور، بر زبان نیاورده باشد. از نخست وزیر این رژیم نفتالی بنت گرفته تا بنی گانتز وزیر جنگ و آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش. هدف از این تهدید‌ها هم، نجات آبروی ایالات متحده آمریکا و اجبار ایران به امتیازدهی که به احیای استخوان‌های فرسوده توافق هسته‌ای یا آنچه از آن باقی مانده منجر شود، است.

سردبیر رأی الیوم در پایان این یادداشت نوشت ایرانی‌ها زیرک هستند. همان طور که برخی از متحدان آمریکا را در خلیج فارس وادار کردند برای صلح و آشتی به تهران صف بکشند، اسرائیلی‌ها را در هرگونه جنگ بعدی که آتش آن را شعله‌ور کنند، اگر اساسا بر روی زمین باقی بمانند، به زانو درخواهند آورد و خداوند آگاه‌تر است.

روسیا الیوم سه شنبه به نقل از فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در نشستی خبری پس از اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خواهان روابط حسنه با ایران شده و گفته است این موضوع به همکاری تهران نیز بستگی دارد.

او همچنین تاکید کرده است که بهتر است عربستان در بخشی از مذاکرات وین باشد و عربستان پذیرای هر مکانیسمی برای رسیدگی به نگرانی‌های خلیج فارس هست.

وزیر خارجه عربستان با ادعای اینکه موضع ایران در مذاکرات نگران کننده است گفت: ما مذاکرات هسته‌ای در حال انجام در وین را دنبال می‌کنیم، اما هنوز هیچ تغییر واقعی در رفتار ایران ندیده‌ایم. در بیانیه پایانی این اجلاس، سران شورای همکاری خلیج فارس هم خواهان شرکت در هر گونه مذاکرات درباره ایران شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قلی پور
۱۳:۵۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
غربی که اراده برداشتن یک لیوان آب رو نداره برا چی چرندیات رو مطرح میکنه. آمریکا از برجام خارج شد چرا خود اروپایی ها برا احیا برجام کاری نکردندو الان طلبکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
اروپا و چین تمام حرفشون پوله میگن اگر با شما کار کنیم چون امریکا با ما کار نمیکنه و بازار امریکا و شرکت های امریکایی مهمتر از بازار ایران هستند شرکت های ما حاضر به همکاری با ایران نیستند چون تحریم میشوند!
-
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
ایران به دنبال احقاق حق است و غرب به دنبال حق کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
مسلما" غرب دنبال منافع خودش است اما ایران دنبال منافع روسیه و چین است
آخرین اخبار