قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تحریم شرکت جاسوس افزار صهیونیستی شدند

قانون‌گذاران آمریکایی خواستار اعمال تحریم بر شرکت‌های تولیدکننده جاسوس‌افزار در اراضی اشغالی، امارات و اروپا شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی از وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه این کشور درخواست کرده اند که شرکت جاسوس‌ افزار صهیونیستی موسوم به NSO و سه شرکت جاسوسی دیگر را که به گفته آن‌ها به رژیم‌های مستبد در نقض حقوق بشر کمک کرده اند، تحریم کنند.

نامه آن‌ها که اواخر روز سه‌شنبه ارسال شد همچنین خواستار تحریم مدیران ارشد NSO، شرکت امنیت سایبری امارات به نام «دارک متر» و شرکت‌های نظارتی آنلاین اروپایی به نام «نکسا تکنولوژی اند تروویکور» شده است.

قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تحریم موسوم به «ماگنیتسکی» شدند. این قانون برای کسانی که متهم به نقض حقوق بشر هستند اعمال می‌شود و حساب بانکی افراد متهم مسدود شده و از سفر به آمریکا منع می‌شوند.

این نامه توسط ران وایدن، رئیس کمیته مالی سنا، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و ۱۶ قانونگذار دموکرات دیگر امضا شده است. آن‌ها همراه با گزارش‌های دیگر، به مقاله اخیر رویترز در این ماه اشاره کردند که نشان می‌دهد نرم‌افزار جاسوسی NSO علیه کارمندان وزارت امور خارجه آمریکا در اوگاندا استفاده شده است.

قانون‌گذاران گفتند که صنعت جاسوس افزار به سرمایه گذاری و بانک‌های آمریکا وابسته است. آن‌ها نوشتند: «برای مجازات جدی و فرستادن یک پیام روشن به صنعت نظارت بر فناوری، دولت آمریکا باید تحریم‌های مالی اعمال کند.

در این نامه آمده است که این شرکت‌ها «ناپدید شدن، شکنجه و قتل فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران» را تسهیل کرده‌اند. شرکت‌های جاسوسی به دلیل انبوه گزارش‌های رسانه‌ای که آن‌ها را متوجه نقض حقوق بشر می‌کند، مورد توجه روزافزون واشنگتن قرار گرفته اند.

ران وایدن، سناتور آمریکایی به رویترز گفت: «این افراد خدمات جاسوسی خود را به رژیم‌های مستبد با سوابق طولانی نقض حقوق بشر فروختند و قدرت جاسوسی گسترده‌ای را به ظالمان دادند. این قابل پیش‌بینی بود که آن کشور‌ها از ابزار‌های نظارتی برای حبس کردن، شکنجه و قتل خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر استفاده کنند».

او در ادامه خواست دولت بایدن از دادن پول به این شرکت‌ها جلوگیری کند.

هفته گذشته یک فعال حقوق بشر سعودی از شرکت اماراتی «دارک متر» به جرم هک کردن گوشی تلفن همراه خود شکایت کرد.

همچنین در ماه نوامبر، شرکت اپل از NSO به جرم نقض قانون آمریکا با نفوذ به برنامه‌ای که روی گوشی‌های آیفون نصب می‌شود، شکایت کرده است.

گفتنی است شرکت موسوم به ان اس او که نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس را تولید کرده، جنجال زیادی در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده است.

چندی پیش، رسانه‌ها به نقل از چهار منبع آگاه آمریکایی از هک شدن گوشی کارمندان وزارت خارجه آمریکا با جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس خبر دادند. این بزرگ‌ترین هک انجام شده از مقامات آمریکایی از طریق جاسوس‌ افزار‌های صهیونیستی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار