تهیه و تدوین برنامه عملیاتی اشتغال در یزد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد از ماموریت استاندار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مینی بر تهیه و تدوین برنامه عملیاتی اشتغال و بیکاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید مجتبی حسینی پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان یزد از ماموریت استاندار به این سازمان مینی بر تهیه و تدوین برنامه عملیاتی اشتغال ـ بیکاری طی چهار سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس خروجی‌های اولیه برنامه چنانچه در اشتغالزایی به موضوع میزان تحصیلات نیروی کار موجود در استان توجه نشود، موج مهاجرپذیری استان می‌تواند تداوم یابد.

او سهم ۵۷.۴ درصدی زنان از بیکاری استان را  خواستار شد و گفت:  مشاغلی متناسب با ویژگی‌ها و روحیات بانوان تعریف شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم به ارائه گزارشی از تحلیل بخش عرضه نیروی کار باتوجه به طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۹ پرداخت و افزود: از مجموع بالغ بر ۳۵۰ هزار شاغل استان در این سال، ۸۵ درصد در مناطق شهری و ۱۵ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.

محمدحمید فخرالدین ادامه داد: بافق با ۹۳.۳ درصد، یزد با ۹۲.۳ و میبد با ۹۰.۷ درصد بیشترین سهم مناطق شهری را از اشتغال شهرستان دارند. بهاباد با ۴۸.۳ درصد، تفت با ۴۷.۴ درصد و اشکذر با ۴۳.۶ درصد هم بیشترین سهم مناطق روستایی را از اشتغال شهرستان دارند.

او اظهار داشت: سهم جمعیت افراد ۱۵ ساله و بیشتر استان از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور ۱،۳۸ درصد است، در حالیکه سهم شاغلان استان از شاغلان کشور ۱.۵ درصد است. سهم اشتغال زنان استان از شاغلان زن کشور ۱،۷ درصد و سهم اشتغال مردان استان از شاغلان مرد کشور ۱.۴ درصد است.

فخرالدین تصریح کرد: ۱۷،۲ درصد اشتغال استان مربوط به زنان و ۸۲.۸ درصد اشتغال مربوط به مردان است. در بین شهرستان‌های استان، اردکان با ۲۱،۶ درصد و بهاباد با ۱۹.۲ درصد بیشترین سهم زنان را از اشتغال شهرستان دارند.

نماینده مرکز آمار ایران در استان میزان شاغلان در پنج سال اخیر را صعودی خواند و گفت: مجموع بیکاران استان را در سال گذشته بالغ بر ۴۳ هزار نفر بوده که ۹۰،۹ درصد در مناطق شهری و ۹.۱ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند. ۴۲،۶ درصد از این تعداد را مردان و ۵۷.۴ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: شهرستان یزد ۶۰ درصد جمعیت استان را در خود جای داده، ولی سهم بیکاران شهرستان از کل استان حدود ۶۵ درصد است؛ همچنانکه سهم بیکاران زن این شهرستان از بیکاران استان بالغ بر ۶۲ درصد است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره وضعیت بیکاری زنان در شهرستان‌ها گفت: ۹۳،۱ درصد از بیکاران شهرستان اردکان و ۸۲.۳ درصد از بیکاران شهرستان بهاباد را زنان تشکیل می‌دهند. ۶۸،۲ درصد از بیکاران شهرستان بافق و ۵۱.۸ درصد بیکاران شهرستان ابرکوه را مردان تشکیل می‌دهند.

فخرالدین درباره بیکاران مناطق روستایی هم اظهار داشت: ۳۸.۸ درصد بیکاران شهرستان تفت، ۲۱.۹ درصد بیکاران شهرستان بهاباد و ۲۰.۴ درصد بیکاران شهرستان خاتم در مناطق روستایی سکونت دارند.

او تأکید کرد: بالغ بر ۵۲ درصد بیکاران استان، تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر هستند در حالی که این شاخص در مردان ۳۱ درصد و در زنان ۶۷ درصد است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.