باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عناوین مجرمانه بسیار صدای رئیس عدلیه را درآورد/ رسیدگی عادلانه در گرو اصلاح قوانین

تعداد زیاد عناوین مجرمانه یکی از مسائلی است که باید اصلاح شوند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، در قانون مجازات اسلامی عناوین مجرمانه متعددی وجود دارد؛ عناوینی که به واسطه آن‌ها افراد مجرم شناخته می‌شوند و مجازات خواهد شد.

مطابق با قانونهر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود و  فرد خاطی باید مجازات مدون در قانون را بگذراند البته در قانون ثبت شده‌اند آن‌ها افراد مجرم شناخته می‌شوند و مجازات خواهند شد.

همین کثرت عناوین مجرمانه موجب شده تا صدای بسیاری از حقوقدانان و حتی رئیس عدلیه هم درآید این عناوین مجرمانه در موضوعات مختلف خود را نشان می‌دهند؛ در حوزه مسائل مربوط به اشخاص، اموال، اعتبار و آبروی افراد، امنیت کشور، اطلاعات و داده‌های رایانه‌ای عناوین مجرمانه تعریف شده‌اند.

اما همانطور که گفته شد بیش از ۲۰۰۰ موضوع در کشور هستند و قانونگذار باید برای هر کدام از آن‌ها وقت رسیدگی تعیین کند و پرونده هایشان را مورد رسیدگی و قضاوت قرار دهد و همین موضوع سبب شده تا مشکلات بسیاری برای دستگاه قضا به وجود آید؛ مشکلاتی که به کمک اصلاح قانون حل خواهد شد.

عناوین مجرمانه بسیار صدای رئیس عدلیه را درآورد/ رسیدگی عادلانه در گرو اصلاح قوانین

کثرت عناوین مجرمانه مشکل قوه قضائیه

یکی از چالش‌های امروز عدلیه رابطه مستقیمی با عناوین مجرمانه دارد افزایش تعداد پرونده‌های قضایی است؛ پرونده‌هایی که با افزایششان به بودجه بیشتری احتیاج پیدا می‌کنند؛ بودجه‌ای که در دستگاه قضا کافی نیست.

همین چالش‌ها موجب شد تا صدای اعتراض رئیس دستگاه قضا و درخواست او  از نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون بلند شود.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خود با نمایندگان مجلس و خطاب به آن‌ها گفت: در شرایط کنونی بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه وجود دارد و این آمار رو به افزایش است، از این رو قطعا باید این آمار‌ها کاهش پیدا کند، چرا که تداوم این روند باعث افزایش تعداد پرونده‌ها در دستگاه قضایی می‌شود که با افزایش بودجه و گسترش مکان و امکانات نیز نمی‌توان به آن‌ها رسیدگی کرد؛ ما به دنبال این هستیم که لوایحی به شما بدهیم، اما باید به این نکته توجه شود که کمتر جرم انگاری شود، ضمن اینکه هم ما و هم شما موظف بودیم در جهت قضازدایی فعالیت کنیم.

اما اصلاح قوانین و کاهش تعداد عناوین مجرمانه صنایع ارتباطی به بودجه ندارد و در نگاهی عمیق‌تر سبب بهبود رسیدگی‌ها و عادلانه‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

اگر عناوین مجرمانه کاهش یابند قضات می‌توانند بهتر و کارشناسان طرح به پرونده‌ها رسیدگی کنند، زیرا در این صورت داد پرونده کاهش پیدا می‌کند و قضات با دقت بیشتری به رسیدگی می‌پردازند.

عناوین مجرمانه بسیار صدای رئیس عدلیه را درآورد/ رسیدگی عادلانه در گرو اصلاح قوانین

رسیدگی عالمانه و عادلانه، به موقع و دقیق مورد اهتمام دستگاه قضا است

رئیس دستگاه قضا با اشاره به همین موضوع بیان کرد: رسیدگی عالمانه و عادلانه، به موقع و دقیق مورد اهتمام دستگاه قضا است، تحقق این امر نیازمند تامین نیروی متخصص است که با فراغت بال بتواند با دقت عمل کند، کما اینکه اگر یک قاضی در دادگاه به تعبیر ما نشسته یا ایستاده روزانه بیش از ۱۰ پرونده به او ارجاع شود، چگونه می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند و عالمانه، عادلانه و به موقع و دقیق به آن‌ها رسیدگی کند.

وی ادامه داد: اگر کارمندی در این بخش فعالیت دارد، در فضایی نامناسب با امکانات محدود به ارائه خدمات به ارباب رجوع بپردازد، چگونه می‌تواند با این صفات فعالیت کند؟ یا شعبه‌ای که ممکن است بعضاً ماهانه ۳۰۰ پرونده به آن ارجاع داده شود، چطور می‌تواند به طور دقیق به آن‌ها رسیدگی کند و موشکافانه عمل کند؟

با توجه به این موضوع کاهش تعداد عناوین مجرمانه موجب می‌شود تا رسیدگی آن نه تنها دقیق‌تر شوند بلکه پای افراد کمتری به مراجع قضایی باز شود و تعداد مجرمان کاهش یابد البته باید منتظر ماند تا لوایحی که رئیس دولت سوریه درباره آن‌ها صحبت کرد و مجلس شورای اسلامی برسد و تعداد عناوین مجرمانه کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
شاهرخ
۲۲:۰۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
همه این عناوین برای مردم عادی هست نه برای مسئولین. و الا کل مسئولین باید جواب پس میداند که چرا وضعیت به اینجا رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از حدود پنجاه شصت نفر تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
وقتی که نه رفاه نه شغل درستی نه بازار درستی نه مدیران درستی باشد و.....خوبه الان شروعشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۵۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
علت شکایت اون آقا از من هم این هست. سال ۹۶ خانه ایشان را قولنامه کردم نصف پول را دادم و مابقی را باید در محضر پرداخت میکردم. روز محضر ایشان نیامد. چون قیمت خانه گران شده بود. خلاصه این آقا رو به جرم سرقت دستگیرش کردن . قاضی پرونده هم خانه را زد به نامم و با مامور درب آپارتمان را باز کردن و خانه را تحویلم دادن خانه نه شیر داشت نه رادیاتور . همه چیز خانه به سرقت رفته بود. بعداز ۲ سال آزاد شد و داستان ما هم شروع شد. راستی مابقی مبلغ هم دادم به دادگاه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام به من تهمت و افترا زدن از برج ۴ تا الان ۵ بار از من شکایت کرده ولی هر دفعه قاضی پرونده را رد کرده و گفته سازش کنید رفتم به خاطر تهمت شکایت کردم کفتن چون شاهد نداری . نمیشه شکایتت به جایی نمیرسد. خلاصه چند ماهی میشه با اعصاب و روانم بازی شده . جالبه طرف آمده دم منزل من و من و خانواده ام را به مرگ تهدید کرده. چون شاهد ندارم با ترس و لرز بیرون میروم. دادگاه هم که میخواهی بروی انقدر بد برخورد میکنند که هیچ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
با سلام و احترام برخی مدیران در ملاقات با ارباب رجوع حتی خیلی شفاف پخش میشود بنظرم آنچیزی مورد قبول آنها میباشد پخش میشود اینجانب بنظرم قضاوت ناعادلانه در دادگاه بدودی و حتی تجدید نظر و حتی اعمال ماده 477 هیج یک به دلایل و استناد اینجانب برابر ماده 194 و 199 قانون آیین دادرسی مدنی توجه ننموده و نامه های مختلف به رییس محترم قوه قضاییه و دادستان کل و حتی از شخص رییس محترم دیوانعالی کشور دستور رسیدگی گرفتم متاسفانه در حد یک نامه نگاری به یگدیگر پاسخ رفع تکلیف می نمایند ( زمین بعنوان ترکه به مساحت سه هکتار یعنی سی هزاز متر در طبیعت وجود ندارد قاضی بدون کارشناسی و تحقیق فقط فقط برابر ادعا طرف پرونده حکم صادره نموده حالا یکی از مالکین اعتراض ثالث نموده بعد 27 سال اعلام می نماید ابعاد سند به ملک مغایرت دارد در صورتیکه اصل زمین در دادنامه صادر گردیده وجود ندارد از سال 97 تا حالا شخصی اقدام واقعی انجام ندادن حالا صحبت از مبارزه با فساد و نفوذ شعار میدهند به امید اجرای حق ) اصل پرونده در شعبه 4 دادگاه حقوقی ساری میباشد ؟؟؟؟؟
آخرین اخبار