تلسکوپ پرتو ایکس ناسا به فضا پرتاب شد

شرکت فضایی اسپیس ایکس یک تلسکوپ اشعه ایکس ناسا را به منظور بررسی دقیق در کهکشان و اجرام آسمانی به فضا پرتاب کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از cbsnews؛ با ادامه موج پرتاب فضاپیما و ماهواره‌های مختلف به فضا در پایان سال، یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، تلسکوپ پرتو ایکس ناسا را اوایل روز پنجشنبه به مدار فرستاد تا فرآیند‌های نزدیک به ستارگان نوترونی فروپاشیده، سیاه‌چاله‌ها و دیگر اجرام مرموز را که باعث فوران‌های عظیمی می‌شوند را بررسی کند. کاوشگر پلاریمتری پرتو ایکس ۲۱۴ میلیون دلاری یا IXPE، برای تمرکز بر یک جنبه از پرتو‌های ایکس ساطع شده روی یا نزدیک اهدافش طراحی شده است.

تلسکوپ اشعه ایکس، کمک به شناخت بهتر کهکشان

مارتین وایسکوپف، محقق اصلی این ماموریت در ناسا گفت: "قطبی شدن چیست؟ اگر یک اشعه ایکس که به سمت شما می‌آید، در زوایای قائم با جهت حرکت یک میدان الکتریکی باشد به سمت جلو و عقب نوسان می‌کند. اگر همه پرتو‌های ایکس که از یک منبع می‌آیند همه میدان‌های الکتریکی خود را در یک جهت داشته باشند، ۱۰۰ درصد قطبی شده اند. اما اگر همه آنها زوایای متفاوتی نسبت به جهت داشته باشند، غیرقطبی هستند. "

تلسکوپ اشعه ایکس ناسا

برای مثال، با اندازه‌گیری دقیق قطبش، دانشمندان می‌توانند تعیین کنند که یک سیاه‌چاله با چه سرعتی در حال چرخش است. علاوه بر این می‌توانند بینش‌های دیگری درباره فرآیند‌هایی که پرتو‌های ایکس را در نزدیکی ستاره‌های نوترونی در حال چرخش، یا تپ‌اخترها، بقایای ابرنواخترها، بقایای ستاره‌های بسیار مغناطیسی معروف به مگنتار تولید می‌کنند، به دست آورند.

وایسکوپف گفت: "ما برای بسیاری از منابع اندازه گیری خواهیم کرد. بنابراین، یک ابزار جدید برای نجوم و اخترفیزیک نیاز داریم. "

این ماموریت در ساعت ۱ بامداد پنجشنبه با پرتاب از سکوی تاریخی ۳۹A در مرکز فضایی کندی آغاز شد. لیفت آف تنها یک هفته پس از آن که فالکون ۹ دیگری مجموعه‌ای از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به فضا فرستاد، اتفاق افتاد. آن پرواز، بیست و هفتمین پرواز اسپیس ایکس در سال جاری بود که رکوردی را برای سازنده این موشک به نام خود ثبت کرد و پرتاب روز پنجشنبه با حداقل دو و احتمالاً سه پرواز دیگر قبل از پایان سال، مجموع پروازها را به ۲۸ رساند.

پرتاب تلسکوپ اشعه ایکس ناسا

پرواز روز پنجشنبه بدون هیچ مشکلی انجام شد. IXPE تنها ۳۳ دقیقه پس از بلند شدن در مدار دایره‌ای برنامه ریزی شده خود در ۳۳۵ مایلی بالای خط استوا قرار گرفت. در همین حال، اولین قسمت موشک، خود را به نقطه‌ای رساند که روی یک کشتی بدون سرنشین فراساحلی فرود آمد تا نود و هفتمین بازیابی موفقیت آمیز تقویت کننده اسپیس ایکس را رقم بزند. این هفتاد و چهارمین فرود اسپیس ایکس در دریا است.

در حالی که ماموریت فالکون ۹ کامل شده، IXPE تازه شروع شده بود. این ماهواره که در اصل برای قرار گرفتن در مخزن دماغه یک موشک کوچکتر طراحی شده بود، توسط Ball Aerospace ساخته شده که دارای بدنه فشرده است و سه مجموعه آینه تودرتو مورد نیاز برای هدایت پرتو‌های ایکس ورودی به آشکارساز‌های فوق حساس ارائه شده را در خود جای داده است.

تلسکوپ IXPE

مک کنزی فری، مدیر برنامه IXPE در Ball Aerospace گفت: "به دلیل ماهیت پرتو‌های ایکس و چگونگی تمرکز نور، ابزار‌ها باید حدود ۱۳ فوت از هم فاصله داشته باشند. ما آنها را طوری می‌سازیم که در داخل موشک قرار بگیرد. این بوم در واقع تا حدود ۱۲ اینچ فشرده می‌شود؛ بنابراین شکل اوریگامی فشرده‌ای وجود دارد که منبسط می‌شود و آینه‌ها را از ساز‌ها جدا می‌کند. در آن زمان است که می‌توانیم شروع به گرفتن تصاویر و قطبش کنیم. "

وایسکوپف گفت این تلسکوپ برای مطالعه پدیده‌هایی طراحی شده که تولید آنها در آزمایشگاه برای ما بسیار دشوار است. ما در مورد گرانش‌های عظیم روی سطح یک ستاره نوترونی یا نزدیک مرز سیاهچاله ها، میدان‌های مغناطیسی عظیم صحبت می‌کنیم، فرآیند‌های دیگری که شامل تولید پرتو‌های ایکس می‌شود. با انجام این ماموریت، ما دو متغیر را به جعبه ابزار اخترفیزیک برای درک منابع اضافه می‌کنیم.

این داده ها، به نوبه خود ممکن است به دانشمندان کمک کنند تا نظریه‌های رقیب در مورد چگونگی عملکرد برخی از پرانرژی‌ترین فرآیند‌های جهان را تأیید یا رد کنند. اما ابتدا، بوم IXPE باید گسترش یابد تا آینه‌ها و آشکارساز‌های ابزار دقیق در آن قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.